Hvor meget olie må en type 4 motor bruge?
1l/100km er vist normalt det man siger er grænsen..(for de fleste motorer..)
hmm... så har jeg vist fået et oliefyr :(
Hej
Så vidt jeg er orienteret så er det ca den samme mængde en type 1 bruger, ikk'? Eller husker jeg helt galt?
Nå men ikke desto mindre har jeg det sidste stykke tid gået og undret mig over hvorfor min er holdt op med at bruge olie.
Det passer meget godt med at jeg har fået kørt 800-1000 km siden sidste påfyldning, men der har overhovedet ikke været noget svind.
Det synes jeg egentlig heller ikke rigtig om.
Any thoughts?
~Mette
-------------------------------------------
~Mette
Hvis den ryger og bruger olie, såh det galt. Hvis den er blevet antiryger og lagt olien på hylden, såh det også galt. Det er sq ikke nemt at være motor nu om dage ;)
Hvis oliestanden er konstant eller ligefrem stiger, så er det fordi der løber uforbrændt benzin i olien..
Oftest pga mange korte ture (choker på altid), eller problemer med at starte..
benz i olie --> tynd olie --> ingen smøreegenskaber --> motor stiller træskoene ......
Skift olie OFTE..!
Et olieforbrug på over 1l./1000km. tyder helt klart på at der skal kigges på motoren. Der er ikke rigtig nogen vej udenom.
En motor, der før har brugt olie, og som pludselig holder op med det har, som Morten skriver, sandsynligvis også et problem.
Nogle gange kan et faldende olieforbrug dog ses, hvis man før har brugt forskellige olier (=forskellige mærker og forskellige viscositet) og nu bruger det samme mærke ved hvert olieskift. Dette skyldes, at alle olier danner belægninger, men at olier af forskellige mærker danner forskellige belægninger og nogle gange nedbryder hinandens belægninger. Man kan altså opnå et lavere olieforbrug ved altid at bruge den samme olie ved hvert skift, fordi de belægninger der dannes vil tætne motoren og dermed nedsætte olieforbruget. Dette er dog nok mere teori end praksis.
Hvis oliestanden stiger (eller stort set ikke synker), har Morten ret i, at der sandsynligvis kommer benzinrester ned i olien. Det kan man undersøge ganske simpelt, ved at køre en længere tur, tappe olien af og undersøge om den lugter af benzin. En kompressionstest burde også kunne afsløre, om stempelringene er blevet utætte og skal skiftes.