Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Større motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Dahl Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg er så småt igang med at samle en fornuftig t4 (71*94) motor af stumper som bare ligger og flyder.

I den forbindelse overvejer jeg at øge boringen til 103mm

Men et sådant cylindersæt og alle de andre nødvendige dele til sådan et projekt er jo halv dyrt.

Derfor ville jeg gerne høre om andres erfaringer med 103mm boringen.
Er det besværet værd?
Hvad kan man forvente af problemer? ( køle problemer osv.)
Eller er det bedre at beholde boringen på 94, også bruge pengene på toppene?

Motoren skal bruges til gadebrug, (dog ikke hverdagskørsel) den må derfor gerne være momentstærk og den behøver ikke ar rotere mere end ca. 6000 rpm.
Motoren får nogle 412S toppe.

Er den nogle som har erfaring med en sådan motor og kan anbefale en god kombination af toppe, ventilstørrelser, CR, knast, karburering, cylindersæt(103),
-------------------------------------------
doddern@hotmail.com
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg er ret glad for mine store cyls, men deer er mange der har problemer med at holde dem tætte ml. top og cyl. (ikke kun mig..;-))

Jakr Raby, der i USA har udråbt sig til T4 guru, fraråder dem på det kraftigste, og anbefaler i stedet en længere krumtap.

Hans yndlingskombination er 78x96mm, hvilket helt sikkert er noget der virker, og kan tåle nogle stryg.

Krumtapper med forøget slag er egentligt ikke så dyre (300-400$), men de koster lidt hvis man skal have dem hjem med ups.
96mm cyls´ne får han ved at bore std 94cyls op, og forsyne dem med amerikanske JE eller Kieth Black stempler.

-Som han skriver er der kun stempler og knast i hans motor der ikke kommer fra VW -derfor virker det..

Se http://www.shoptalkforums.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det virker fint med 103, men det er rigtigt de har tendens til et blive utætte øverst ud for tændrøret. Men hvis du ser efter en dag kan du se at std. motorer har samme tendens. Ahnendorp har toppakninger og før man har prøvet det skal man ikke afvise 103mm. Std. kører jo også med toppakninger.
Jeg mener heller ikke at John fra MIB har haft problemer i buggyen.
2,4L er meget stærkere end 2,0, men hvis du vil lave en gademotor der aldrig giver problemer skal du bygge en 2,0 med 40mm. karb. 412S top. og en knast fra FAT-performance på små 300 grader. Se i øvrigt hvad FAT-performance kører med for de leaser motorer ud til racere der kører de der langdistance ørkenløb i USA.  ;)
Hvis du vil spare lidt har jeg et sæt 100mm der skal bores. Men jeg har nye overstørrelse JE stempler med Totalseal ringsæt dertil. Jeg er ved at sælge ud af mit VW grej, 3500kr
(permalink) Dahl Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Har da overvejet længere slag, men jeg havde nu troet at de var dyrere.
Hvis man øger slaget skal man så have ny plejlstænger eller kan man få stempler som kompensere for det længere slag?

Frank:
Det sæt tror jeg godt at jeg vil hjælpe dig af med.
Men jeg viste ikke at man kunne få 100mm cyls.
Hvor store er de stempler ?
Passer krydspindene på 2.0 plejlstænger?

/kasper
-------------------------------------------
doddern@hotmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
De er 100,8 eller sådan noget. Jeg husker det ikke. De er med 24mm. krydspind og højde til 71mm.
Det noget ældre NPR med alu. finner.
Fat-performance har hjulpet mig med af få stemplerne og siger at cylindrene er umærkede. De har brugt dem før man kunne få 103. Når de havde kørt langt knækkede stemplerne ofte. Hvis du vil have det nøjagtige mål skal jeg lige måle dem.
Ring senere i aften 98387211

Reply

You must log in to post.