Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  veteran og periodesyn

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
er der nogen der ved hvornår en bil går ind under veteran bil og om den så kun skal til syn hvert 8. år, eller er det en anden alders grænse der gælder der?

grunden til jeg spørger er at jeg er lidt træt af at skulle til syn hver 2. år.

hvis man skal have konstruktive ændringer accepteret og skrevet på sin registrerings attest, formåder jeg man skal igennem toldogskat eller teknologisk institut, men foreksempel sådan noget som skivebremser fra en 1500 over på en 1300, er der nogen der har fået dette godkendt som en konstruktiv ændring? og nu mener jeg ikke det med at de bare acceptere det hos SBI.
hva med dropped spindler? kan man få nogle der er godkendte eller skal de også godkendes som bremserne?

mvh
thomas johansen
(permalink) Steven Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hej

En bil er veteran når den er over 35 år og den kan synes for 8 år når den er fra før 1960.

Hilsen Steven.
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 55 years siden | | | |
[quote author=Steven link=board=teknik;num=1030199463;start=0#1 date=08/24/02 kl. 17:56:35]Hej

En bil er veteran når den er over 35 år og den kan synes for 8 år når den er fra før 1960.

Hilsen Steven.


Veteran status hos forsikringen er noget forvirrende noget,jeg mener for at bilen kan komme ind under 8 års syns reglen 0g 1/3 i vægt afgift skal den være indregistreret første gang for 40 år siden......(Det var der en skrankepave på motorkontoret der bildte mig ind for nogle år siden,MEN man skal selv gøre opmærksom på det,DE gør det ikke for dig)

Hilsen Janus.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Thomas.
Det der med at få konstruktive ændringer noteret er altså ikke så slemt. - Måske lige med undtagelse af de droppede spindler, for de sænker jo en del mere end 40 mm som jo er tilladte uden specifik dokumentation. Men med lidt held tror jeg faktisk osse det ku la sig gøre.

Skiver på en 1300 er intet problem, da VW jo selv har godkendt ombygningen.

Iøvrigt, som jeg osse har nævnt før, gælder det om at have dokumentationen iorden på alt hvad der er ændret. Og så skal bilen forøvrigt være skruet ordentlig sammen så helhedsindtrykket osse er godt.

Tag så osse lige og nævn at der er konstruktive ændringer når du melder dig til syn, for så afsætter de typisk lidt ekstra tid til dig. Endvidere er det osse tit at det så er bilinspektøren på det pågældende sted der tar sig af dig
En sidste ting. Du skal være 100 % klar over hvad der står i dine papirer - og hvad der tilladt, så når du bliver spurgt, for det gør du, så skal svaret komme promte og henvisningerne skal være præcise. Så skal det nok gå alt sammen.

Men man kan jo aldrig vide sig sikker mod at rende ind i en imbecil assistent, som en af mine bekendte gjorde forleden.
Så er der kun en ting at gøre: Find en anden bilinspektion.

Gid alle bilsynsassistenter var lisså skrappe i faget som Franke. Det ville spare os for en masse besvær.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Ja tak
Citat fra vejledning for statens bilinspektion:
"Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års mellemrum."
Forstod I den ?
Hvornår kan en bil så registreres som veteran ?
Det kan hvis den er fra før 01.01.1960. Altså til og med 31.12.1959.
Man skal altså stille op til et REGISTERINGSSYN, dette kan være et periodesyn som ændres til regstreringssyn, men man skal bede om det og det sker ikke automatisk, og gøre synsmanden opmærksom på at man ønsker at få køretøjet registreret til veterankørsel. Så afkrydser SYNSMANDEN bag på anmeldelsesblanketten at den er godkendt til veterankørsel og skriver rubriknummeret foran under supplerende oplysninger til motorkontoret. Det er ingen gætteleg, hvis man kommer til periodesyn med en bil fra 1958 hvor man har sat træk på, og ikke siger noget. Så bliver trækket ikke registreret og bilen bliver kaldt til syn hvert 2. år og følger 1. registrering.
Det samme med konstruktive ændringer. Der skal bilen til registreringssyn og KUNDEN har afkrydset i samme rubrik, som ved montering af træk, om at der er foretaget konstuktive ændringer. Så noterer synsmanden hvad der er foretaget ifølge den dokumentation som kunden medbringer. Herefter syner man bilen og kontrollerer at ændringerne passer med dokumentationen.
Når en bil kun skal synes hvert 8. år, betyder det ikke at den ikke skal være i orden i de 8 år. Men det er desværre det jeg ofte oplever ved, og især ved Folkevogne, veteranbiler. Det er som om at ejere af MG og Jaguar, mv. tager deres hobby mere alvorligt og egenligt synes det er hyggeligt at komme og få en snak.
Som et eksempel synede jeg for noget tid siden en Type1 som manden lige havde købt. Der var godt nok 5 år til syn, men han ville gerne have den synet. Den var totalt rådnet op, revnet op over kuglestykkerne og skamsænket så undervognen ikke fungerede og jeg behøver næsten ikke sige at den bremsede skævt vel ?
Synd for manden, men er vi andre interesserede i at risikere at møde den i en kritisk situation ?
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Ja det er som om trenden for VW'er går hen imod " hellere store hjul end nye bremser".
Det er simpelthen for dårligt da de gamle VW biler er nogle af de mest simple og iøvrigt billigste biler at holde i forsvarlig stand.
Og det er da klart at jo flere af disse "usle" eksemplarer der dukker op hos bilinspektionerne , desto sværere bliver det for os alle at blive taget alvorligt når vi skal have synet noget specielt eller regulært ombygget.
Ikke fordi det er specielt fair, men jeg kan da godt forstå hvis bilinspektørerne er lidt mistænksomme en gang imellem....
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Nu det desværre sådan at bilinspektørerne sidder på deres flade og skubber problemerne videre til os.
Jeg havde en kunde en dag i tlf. der var blevet kostet fra Frederikshavn til bilinspektøren i Nørresundby og han henviste til os i Aalborg selv om det er hans job. Jeg sad med forpoterne i madpakken, men kunne uden at blinke svare manden på om han må køre med solfilm.
Det er forbudt i en personbil, nej egentligt ikke men hvis lysgennemgangen er mellem 40 og 70% skal han søge om tilladelse hos færdselstyrelsen. Under 40 % går ikke. Og det er faktisk et problem at finde så lys film. Husk lige at der ikke er 100% lysgennemgang i en klar rude. ;)
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Jamen Frank,du skriver at bilen kan veteranregistres første gang 40år efter første indregistreing,hvordan kan det så være at den skal være fra før 1.1.1960 ???Jamen hvis jeg nu har en 60èr der er fra 2.1.1960.så er den jo også over 40år gammel.....Nu er jeg sgu forvirret?
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Nej, prøv lige at læse igen. Hvis den er registreret til veteran, skal den periodesynes første gang 40 år efter første registrering.
For at kunne blive registreret som veteran skal den være fra før 01.01.1960. Det har ikke noget med 40 år at gøre.
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 55 years siden | | | |
N

Reply

You must log in to post.