Hej Henrik.
Forestil dig at der er indskudt en automatic konverter imellem det normale svinghjul og krumtappen.
Den overføre nu kraften fra krumtappen til svinghjulet via olien ( ATF ) den har indeni.
Du kan sætte bilen i hvilket som helst gear, give gas og bilen kommer, alt efter gear, langsomt op i fart.
Gearkassen's skifte mekanisme er næsten den samme som på alm. manuelle gearkasser.
Men for at kunne skifte gear, er man nødt til at afbryde forbindelsen imellem motor og gaerkassen, og det er der den alm. kobling kommer ind.
Når du lægger hånden på gear stangen, og belaster den i nedadgående retning ( lodret ) sluttes der en kontakt, der via en el_ventil og en stor vaccum dåse, overtager den gl. koblings mekaniske funktion.
Forbindelsen imellem motor / gearkassen er nu afbrudt og du kan skifte op eller ned i gear.
Når du slipper gearstangen, afbrydes kontakten og den manuelle kobling kobler til igen = motor kraften kan igen overføres til hjulene.
Under gear skiftet har man selvfølgeligt fjernet foden fra speederen.
Her er forresten et godt automatic link :
http://www.volks.org/vwar/index.phpMchAlf