Omlakering! koster det bigtime $$
Jeg er igang med min første bil/projekt! Jeg kan se at flere af folks biler har det med at skifte farve og look i ny og næ!
Umiddelbart ville jeg mene at det koster knaster? Har kun fået lakeret en dør og skærm (og det var da dyrt nok)!
???Gør folk det selv?
???Har de mafiaforbindelser?
???og hvis ikke hvor er det godt og billigt (i københavnsområdet).
Og sidst men ikke mindst hvad ligger en fuld lakering ca. i??
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
Jeg har selv malet min Ghia og speedster og mener selv at jeg bliver bedre og bedre, men det kræver noget udstyr og plads, men så få du også et trip der holder (MALER HJERNE
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
Hvad kræver det? Har kompressor, sprøjtepistol og hvad der til hører! Hvor har du malet dem? Det går jo ikke rigtigt uden for, og inde kræver det vel en forholdsvis god udluftning eller dykkermaske ;D ! Og hvor meget må man smide i lak udgifter tror du?
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
Jeg er også interesseret i at høre nærmere om lakering af biler! Har helt sikker ikke selv mulighed endsige evner til at gøre det. Måske det ændre sig, når jeg hører hvad en ny lakering koster???? Anyway, kom med en masse info, så bliver min bil glad! ;-)
JC
En hellakering koster ca. 10.000.-12.000.kr.
Hilsen Steven.
Er en fuldlakering noget med at man sandblæser og splitter hele bilen ad eller en fuldlakering bare en gan hattelak oven på den gamle(På nørrebro kaldet en "Perkerlakering") ???
Har hørt at det bliver "billigere" hvis man selv gør noget af forarbejdet!? Det lyder jo logisk, men hvad består det mon i ? splitte dytten? Anyway nyt spørgsmål : Hvem sælger billig autolak? ;D Og vel og mærket selv blander efter prøve/farvekode? (og stadig i KBH området)
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
;D Hey der..! Kæresten og jeg er igang med at male en bus selv, det var pga. low budget og samtidig for at prøve det..! Vi har købt noget godt grunder hos en autolakker for 200,- kr. samt "esbjerg maskinemalje" helt præcist 7 liter som kostede 586,- kr. hos en "traktor/maskinhandler" og så har vi bare kastet os ud i det, den er malet udendørs og egentlig ok fin alt taget i betragtning..... Der er sgu´mange måder at gøre det på..! Men Gør Det løsningen kræver meget slibe/spartel arbejde, samt en del tålmodighed når det er første gang.
Jeg vwed nogle Kbh´ner firmaer vil male en bus for 6-7 kilo (orange) på Lolland vil de ikke længere ned end 10 k...!
MVWH Søren Næstformand...
PS: å trods af malerjerne og konstant sjove dufte i næsen, har det været et pissesjovt projekt........ AhhhDer
Har kastet mig frådende over en Notchback fra 62, så nu har jeg endnu mere brug for maler råd! ;D Jeg håber jeg snart får fingrene i den og så skal der splittes!
Det skal være et TOTALT lavbudget projekt! :-/
Så der skal males selv! Hvor der handles der spildes
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
Vang malede hans panelvan for 400.- 300 til maling og 100 til en god rulle. Den er blevet okay grundergrå, så det behøves ikke at koste 12000.-
René
12.000. er hvis den skal være i perfekt stand.
Hilsen Steven.
Jeg regner med jeg selv lakerer ::) Notchbacken bliver hjemmelakeret ihvertfald! Gør folk noget for at holde rummet støvfrit eller skider de hul i det? De fleste autolakerer har vist vand på gulvet for at binde støvet. Eller klarer folk det støv der måtte være med slipol eller vandslibepapir bagefter oder was?
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
Hejsa.
Jeg er også påvej ind i mit første bilprojekt med en VW.
Min gamle og hans Jaguar XJ6'er (min fars bil-projekt) endte med at koste 7000kr et sted i gørløse - sjælland.
Han havde dog slittet alt der skulle ha en omgang ad, slebet det og lagt en grunder på. Så der har vi igen det der med at gøre noget arbejde selv. Det var heller ikke en perfekt lakkering, men den er - OK - hvis du spør' mig...
lidt senrer har vi så fået en enkelt dør fikset (orange) på en VW Golf stationcar, og det ialt løb op i 1200kr.
Dog fik jeg også et chok da jeg, på striben - IKEA, mødte en der havde fået sin bobbel smurt ind i lak for 17.000 kr. :o
Han mente det var pengene værd, og jeg kunne da heller ikks spotte nogle fejl, men common.... :-/
17kilo er sq et hak for meget for min smag, så jeg tror man skal finde en maler der har en "orange" farve på lager.
Ha en go aften.
/Partyman
I glemmer lige et par ting når i syns a´malerne er dyre. Eksempelvis miljøet & diverse afgifter.
Jeg har da fået nogle biler malet i tidens løb. Og det eneste jeg kan sige med sikkerhed er : at jeg er F
Vi betaler mellem 12-16 K for a få biler malet og det er
( orange ) så kan i selv lægge 25% til, det sidste sted man skal spare er på lakken det er trods alt den der beskytter din bil fra vind og vejr, og så gør det jo ikke noget at den ser godt ud i mere end 2-3 år.
En af mine kammerater har benyttet den samme maler 2 gange på trods af at vi havde fået malet en bus derude 1 gang og kraftigt frarådede ham det. Dette trodsede han 2 gange selv om vi tilbød ham at benytte vores nuværende maler, hans biler boblede op inde i garagen selv om de ikke engang var kommet ud at rulle fra vinter hier endnu, hurra for billige skod lakeringer.
Mit eneste råd betal prisen ellers bliver du meget ked af det når din bil begynder at boble.
thomaz
Agree Thoma_z !
Og så sker der da heller ikke ved at forhøre hos andre i området, hvilken maler de anbefaler når det ska du´!
Der er noget om snakken. Det er grundarbejdet og lakken der tæller og koster. Betal en ordentlig pris uden prutten, så får du også et godt resultat, som du kan være tjent med lang tid fremover.
Og husk så lige en ting. MATLAK er total yt og har altid været en kæmpe misforståelse. Den har følgende fordele: Koster ikke ret meget, da selv en amatør kan male en bil med den. Den dækker godt og jævner uregelmæssigheder ud.
Bagdele: Ser ud af lortens til og så samler den snavs og urenheder fra luften, som du ikke kan vaske af endsige polere væk. Hvis du polerer på matlak bliver den blank.
Så et godt råd: Brug sandpapir og pensel hvis der er steder hvor begyndende rust truer og spar så sammen til en rigtig lakering.
Hvis Matlak er totalt yt hvorfor er der så flere og flere der maler deres biler mat ???? og at det skulle være en kæmpe misforståelse er det ikke at overdrive.
Men du har ret i at den samler den snavs og urenheder fra luften som vil ligge sig i lakken, men at den skulle dække bedre er ikke sandt, mår man maler mat i dag er at man tager en standart lak og der i blander man matterings væske i og dette gør den ikke trykker så den dækker ikke uregelmæssigheder bedre.
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
Det var som syv - matlak yt. Nej nu må jeg be' om min himmelblå!
Hvornår er en sænket matsort splitbus med flammer fra front til røv blevet yt???
Hallooooooooooo, hallooooo........hallo?!?!
Cheers,
Kasper
Det er rigtigt at mat-farve ikke dækker bedre end blank. Man kan blot ikke se "flimmer" og ujævnheder i en matlak, så mat er bestemt at foretrække, hvis man selv har gjort alt forarbejdet (slibning og spartling, om og om igen). Med mindre man er meget dygtig, har prøvet det mange gange, eller har uendelig tålmodighed, så kan man ikke lave det lige så flot som en proff.
Jeg har set et par stykker der er gået en anden vej, de har ladet en proff lave forarbejdet og så selv sprøjtet malingen på. Det er blevet rigtig flot. Man kan også bedre øve sig på at bruge sprøjten rigtigt, end på at spartle og slibe. Det færdige resultat bliver ikke bedre end forarbejdet, men en mat-lak kan hjælpe på det.
Til sidst lige vil jeg give et tip videre,jeg fik af maleren da jeg fik min Camaro malet mat-sort. En mat lak er ikke helt "vandtæt", derfor skal man kun komme materingsmidel i den sidste gang lak.
Må jeg bidrage med min ringe erfarring:
En bil 100.000 ville jeg nok ikke male selv, men jeg har selv malet motorcykler, min Toyota og senest min dejlige Type 1.
Det der adskiller "gør det selv" resultatet fra det professionelle resultat, er først og fremmest finishen, fordi den professionelle har det rigtige udstyr (sprøjkekabine, varmekabine, etc.) og fordi han har håndelaget når sprøjten skal føres. Holdbarheden, som primært har med forarbejde og materialer at gøre, kan alle læse sig til, her for eksempel, http://www.thebugshop.org/bsfqpnt.htm
Kort fortalt:
Alt rust skal væk før du overhovedet tænker på at male (ellers trænger den igennem den nye lak indenfor et år (ved det af erfarring)
Inden du maler skal overfladen have den samme finish som du ønsker den skal have efter du har malet (En blank lak vil fremhæve ALLE buler og ujævnheder) Jo mørkere lak jo mere kritisk er finishen, (og en Bobbel er jo flot i beige).
Vælg en farve og køb lakken hos en autolakerer (altid 2-komponent) og få en rustgrunder der passer til lakken. Der skal vist bruges ca. 2-3 liter til en type 1. Der hvor jeg handler koster den 360 Kr/liter.
Lakér bilen i et rum der er så støvfrit som muligt (vand på gulvet) og tør bilen over med en harpiksklud lige inden du oser lakken på.
Det virkeligt svære er at få lagt lakken på uden at den løber eller laver alt for meget appelsinhud (det er her erfarring og håndelag er vigtig) - prøv det.
Hvis den nye lak ikke vil arbejde sammen med den gamle så har du et problem. Enten skal al den gamle lak af, eller også skal du bruge en mellemgrunder som begge laktyper kan li'.(Check lige dette inden du maler hele bilen).
Når bilen er lakkeret og hærdet (ca. 24 timer) så kan man redde mange småfejl som støvkorn, løbere og appelsinhud, ved at vandslibe (brug korn 600-1500 alt efter hvor fint du vil have det og hvor utålmodig du er) og derefter polere f.eks med Slipol (her kommer man til at svede). Brug ikke Slipoline da den indeholder silikone som totalt vil ødelægge en evt. omlakering. Husk at polere og lakforsegle til sidst.
Færdig - eller om igen. Hvis resultatet er utilfredsstillende så vandslib og mal om (malede min Bobbel 3 gange før det var acceptabelt - surt).
Det bliver næppe (aldrig) ligeså flot som hos den professionelle, men det bør være ligeså holdbart - og så er det billigt (Billigere).
Hilsen Jens
Jeg mener man skal gøre sig det FULDST
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
Siden hvornår er det blevet legalt for NOGENSOMHELST at gøre sig til dommer over hvad folk vil have af stil på deres bil.
Hørt Hørt !!!