Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Varmeproblem (måske......)

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg er den lykkelige ejer til en type 3, som er begyndt på noget underlige den seneste tid.

Efter at man har kørt med motorvejs hastighed i ca 1/2 time
og f.eks. kører fra motorvejen og lader bilen gå i tomgang
begynder olielampen at blinke. Den lyser altså ikke når man
kører og såsnart man blot giver moteren lidt omdrejninger
holder lampen op med at blinke. Problemet opstår aldrig
når man kører ved almindelig bykørsels hastighed.
Jeg har selvfølgelig checket olie standen og den er O.K.

Jeg har prøver at stille ventiler flere gange og skiftet olien
fra syntetisk til organisk, men ligemeget hjælper det.

Hvis der er nogen som har en ide til hvad der kan være årsag til dette, vil det glæde mig at hører fra jer.

Med vwenlig hilsen
Gert Jørgensen

PS.: Tilbage i 80'erne kørte der i Københavns området
en orange type 1 med sænket tag og selvmordsdører.
Den var også udstillet i Forum på Custom Show, samt
vist nok vundet præmier både i Sverige og Danmark.
Er der nogen som ved om denne bil findes endnu, samt hvor i landet..........                
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 54 years siden | | | |
En af mine venner havde samme problem med en type 1. Han fik at vide, at den olie han kørte på (delsyntetisk 10W-40, tror jeg) blev så tynd, når den var varm, at olielampen ville begynde at lyse, men at det ikke betød noget. Han kørte glad videre uden problemer i mange år, men jeg har altid syntes, at det virkede lidt usikkert.

Umiddelbart ville jeg tjekke oliesystemet, for at være sikker på at der var flow nok i det. Der kan jo have sat sig noget skidt et eller andet sted. Hvis du har noget filterværk monteret, så start der. Hvis det ikke giver noget, så prøv om oliepumpen giver nok tryk og om der evt. er en reduktionsventil, der har sat sig.
Udover det har jeg vist ikke nogen gode råd, men jeg er også rimelig blank hvad type 3 angår....

(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hvis du kom på et værksted var det første man ville prøve være at skifte olietrykskontakten. Husk at købe org. de andre er utætte.
Hvis ikke det hjælper og du vil finde fejlen, er du nødt til at koble et olietryksur på. Den skal have 2,5bar på varm motor ved 2500 omdr.
Ja det er en god ide at kontrollere om reduktionsventilerne virker som de skal.
Hvor varm bliver den ? Er det sådan at du føler at varmen slår dig i ansigtet når du åbner bagi.
Er gummitragten der sidder fra blæserhuset og over til karrosseriet hel og monteret korrekt ?
Den med oliens tykkelse er ligesom at pisse i bukserne. Hvis din motor er god er det ikke noget problem. Jeg bruger den 15/40 olie Bilka sælger til 40kr for 4 liter. Jeg synes den er god mod ventilstøj.
At justerere ventiler har ikke noget med olietryk at gøre.
Hvis tændingen står helt tosset, kan det godt gøre at den bliver så varm at den blinker med lampen, selv efter en kort tur.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hva´ så Gert, hvad finder du ud af ??
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej Nimbus & Frank,

Jeg takker for jeres svar og gode ide'er.

Bilen virker faktisk ganske varm og nogle gange er den faktisk også svær at starte når moteren er varm, så jeg tror jeg starter med at kigge på tændingen.
 
Endnu engang mange tak !!!

Med vwenlig hilsen
Gert  
(permalink) Aabenhus Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Nu skriver du at den har problermer med at starte når den er varm!! Samme problem har jeg haft! Hvis jeg kørte en længere tur og lod den stå stille i over 5 minutter, kunne jeg godt glemme at prøve på at få den startet inden for de næste 1 til to timer, men hvis jeg startede den inden der var gået 5 min kunne den sagtens!!

Det var mine ventiler der havde for lidt spillerum, og det fiksede min onkel lige for mig, mens han også justerede tændingen... Motoren har kørt som en drøm siden, og jeg kan igen køre på shopping med kæresten (det tager jo over 5 min når hun er med)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jamen I ville blive forbavsede over hvor godt og hvor længe en VW kunne køre hvis den blev vedligeholdt efter forskrifterne, i stedet for først at gøre noget når der er noget galt. En mekanikers fornemste opgave er vel at kunden ikke mærker at han har fået lavet eftersyn.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hva´så Gert ? Hvad finder du ud af ?

Reply

You must log in to post.