Det har været oppe før:
http://www.gearheads.dk/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=teknik;action=display;num=1030199463;start=7[quote author=Frank Andersen link=board=teknik;num=1030199463;start=0#4 date=08/25/02 kl. 09:47:45]Ja tak
Citat fra vejledning for statens bilinspektion:
"Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års mellemrum."
Forstod I den ?
Hvornår kan en bil så registreres som veteran ?
Det kan hvis den er fra før 01.01.1960. Altså til og med 31.12.1959.
Man skal altså stille op til et REGISTERINGSSYN, dette kan være et periodesyn som ændres til regstreringssyn, men man skal bede om det og det sker ikke automatisk, og gøre synsmanden opmærksom på at man ønsker at få køretøjet registreret til veterankørsel. Så afkrydser SYNSMANDEN bag på anmeldelsesblanketten at den er godkendt til veterankørsel og skriver rubriknummeret foran under supplerende oplysninger til motorkontoret. Det er ingen gætteleg, hvis man kommer til periodesyn med en bil fra 1958 hvor man har sat træk på, og ikke siger noget. Så bliver trækket ikke registreret og bilen bliver kaldt til syn hvert 2. år og følger 1. registrering.
Det samme med konstruktive ændringer. Der skal bilen til registreringssyn og KUNDEN har afkrydset i samme rubrik, som ved montering af træk, om at der er foretaget konstuktive ændringer. Så noterer synsmanden hvad der er foretaget ifølge den dokumentation som kunden medbringer. Herefter syner man bilen og kontrollerer at ændringerne passer med dokumentationen.
Når en bil kun skal synes hvert 8. år, betyder det ikke at den ikke skal være i orden i de 8 år. Men det er desværre det jeg ofte oplever ved, og især ved Folkevogne, veteranbiler. Det er som om at ejere af MG og Jaguar, mv. tager deres hobby mere alvorligt og egenligt synes det er hyggeligt at komme og få en snak.
Som et eksempel synede jeg for noget tid siden en Type1 som manden lige havde købt. Der var godt nok 5 år til syn, men han ville gerne have den synet. Den var totalt rådnet op, revnet op over kuglestykkerne og skamsænket så undervognen ikke fungerede og jeg behøver næsten ikke sige at den bremsede skævt vel ?
Synd for manden, men er vi andre interesserede i at risikere at møde den i en kritisk situation ?