Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Projekt i "de gamles" ga

Tags:
No tags yet.

(permalink) Pharma Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Som ny i "Vw-verdenen" vil jeg da lige rose forummet her... Det er lige sådan noget man går og håber på findes, når man, som jeg, er fuldstændig grøn i branchen  :)
Jeg har længe været halvhjertet på jagt efter en god gammel bobbel, men ved siden af studierne og alt det andet, er det ligesom ikke blevet så meget. Men for et par måneder siden, tog jeg mig endeligt sammen og investerede i en 1303, måske ikke helt rigtig bobbel (vil nogen sige), men alligevel.
Nu bor jeg i lejlighed, så til mine forældres rædsel, skulle den nødvendige renovation foregå i deres garage... Det tager ingen tid, overbeviste jeg hurtigt farman om... og indtil videre synes han da stadigvæk, det er meget sjovt med sønnikes projekt, selvom hans egen bil er forvist til indkørslen...
Nu fylder Boblen jo både garage og vaskeplads, idet toppen er løftet af = to bilers plads...
Vi (mig og farmand) er faktisk blevet færdige med bunden, dvs. vi mangler karossen, men hvor svært kan det være ??? UHA, det bliver vist et større projekt!
Men jeg vil nu alligevel komme med et par spørgsmål ud af rigtigt mange, som jeg håber at få besvaret senere. Vi har undret os over, om det er meningen at der skal være huller diverse steder i bunden, f.eks. lige foran gaflen på rammetunnellen og under rammehovedet.
Umiddelbart er det jo den direkte vej ind til de hellige steder for skidt, salt og fugt, så spørgsmålet er, om hullerne normalt er lukkede af gummidimser eller lignende. Omvendt er hullerne måske den eneste vej ud for kondens m.v. ??
Hvad med skruer, bolte og andre gummisjovere, der alle har set bedre dage? Er der et smart sted man køber sådan noget, eller må man improvisere??
Hvad med bremserør og rør til benzinen... Køber man det hos den lokale VW-shop eller hvad? Iøvrigt synes jeg at have læst, at benzinrøret (hedder det mon sådan?) normalt løber i rammetunnellen (vi fandt også et rør her, som tilsyneladende ikke bliver brugt), men på bilen løber det under bilen i højre side. Er det OK?
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej Pharma ....... og velkommen på vwnettet..!!

Hullerne du nævner er original og er nok mest beregnet som drænhul. I behøver ikke være nervøse for indtrængen af salt og snavs da der under kørsel næsten ingen vandsprøjt forekommer på midten af vognbunden.
I kan jo sprøjte tunnelen med hulrumsbeskyttelse men tænk på at bilen har holdt i mange år .......... så den holder nok også lidt endnu  ;)

Hvad angår  skruer og bolte skal i så vidt muligt gemme og genbruge de originale . De er i en kanon kvalitet og kan sandblæses og kromatiseres......... fed overfladebehandling  der er holdbar og giver et "som nyt" look.   Tempo krom   i Herlev er bare et af mange firmaer som kan klare alt jeres "hardware".
Gummidetaljer købes hos Bugservice eller Kit og Buggyservice hvor i også kan få de kobbberrør i har brug for til brems og benzin.
Benzinrøret løber normalt gennem tunnelen men det er helt ok som jeres er placeret. De fleste lægger et nyt inde i bilen langs tunnelen ,men når nu bilen er adskilt synes jeg da i skal lægge det som originalt.
Lidt tricky måske men slet ikke umuligt (har selv trukket rør i tunnelen et par gange).

God arbejdslyst !!
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) Pharma Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Tusind tak for svarene....  :) :)

Iøvrigt, angående hulrumsbeskyttelse.. Jeg har overvejet hvordan man bedst beskytter nymonterede varmekanaler?
Her tænker jeg især på røret i kanalen, som på de eksisterende varmekanaler er rustet halvt væk. Skal man investere i et malersprøjtesæt til farmands kompressor, eller kan man gå ud fra, at de allerede er behandlede?
Jeg fik engang fortalt, at man skulle lade være med at bruge "varmen" i bilen af samme grund, idet den dannede kondens hurtigt ville bidrage til en ny udskiftning... og nu er stuetemperatur i en bobbel efter sigende ikke lige hvad man kan forvente om vinteren alligevel?
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ja velbekomme da......

Du bør som udgangspunkt behandle ethvert rep. panel som om det stod i rent metal....... altså grundmaling, autolak og rustbeskyttelse.
I tilfællet med varmekanaler kan du jo ikke male dem indvendigt men her er en god hulrumsbeskyttelse fuldt tilstrækkelig......... men vær grundig..... sørg for at de adgangshuller du borer er placeret så alle flader og kroge kan nåes og giv den så et ordentligt skud !!

Lad være med at bore huller i varmerøret inde i panelet da det ikke er her kondensen dannes men derimod udenpå varmerøret (og altså stadig inde i panelet).
Varme møder kulde....... kondens.  Og varmen holder jo indersiden af røret tørt.
Når du så har rustbeskyttet dine paneler GRUNDIGT er der ingen grund til ikke at bruge den massive og dejlige varme som et par gode varmekasser udvikler.
Du skal simpelthen gå hele varmesystemet igennem for utætheder....... slanger, rør, spændebånd, det HELE.... og når alt er 120%  tæt har du bedre varme end i en vandkølet bil. Jeg lover ........ har selv haft en T1 som vinterbil, uden dug på ruderne og frosne fingre!!

Sæt igang!
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro

Reply

You must log in to post.