Jeg spekulerer på at få renoveret min 1600 motor her iløbet af vinteren, den både bruger og spilder olie, men bruger nok mest!
Hvad skal jeg gøre?
Skal jeg købe et komplet renoverings kit hos K&B eller BS og så bare gå igang eller få en anden til det??
Hvis jeg så skal købe sådan et sæt kan jeg så ikke ligeså godt købe et sæt med 1914 cylindre, nu når jeg alligevel er igang?
Prisen skulle vist være den samme, men er det noget der vil give noget (hk eller lignende) eller er det bare noget opreklameret noget?
Håber på megen hjælp..
mvh. Aabenhus
Nej kubik er altid godt. Men måske 90,5mm. har en bedre levetid.
Og start med at købe en ny blok.
Eller find en fra en 1200 Jeans. De har ikke tålt så mange tæsk.
Det er næsten umuligt at finde en 13-1600 blok der ikke er opbrugt. Det du skal se efter er om hovedlejerne har siddet løse i blokken.
Og du kan ligeså godt lave det selv. Der er ingen andre der gør det så grundigt. Og mål de dele efter du køber. Send lortet tilbage hvis det ikke dur.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvis det alligevel er et vinterprojekt, ville jeg nok bare starte med at skille den gamle motor ad. Når den er adskilt er det rimelig nemt, at få de gamle dele målt ud og så har du et overblik over hvad der skal bruges af nyt hardware.
Hvis du ikke lige kan klare udmålingen selv kan du sikkert finde hjælp til det her på sitet eller i den lokale VW-klub.
Jeg ville nok også vente med at købe nye dele indtil jeg vidste, hvor meget af det gamle der kunne genbruges og hvordan den nye motor skulle være. Det kunne jo være, at der var nogen der lige havde et halvfærdigt motorprojekt til salg, som ville gøre projektet billigere end at købe helt nye dele.
Men helt sikkert; lav så meget som muligt selv - så har du styr på kvaliteten af arbejdet og kender din motor "indefra".
Nu er jeg så ikke lige så mekanisk anlagt det vil sige at mine hænder vender forkert, men hwa faen jeg skal jo lære det, så jeg må jo igang på et tidspunkt.
Jeg ser efter det i har sagt og spørger om hjælp hvis det er OG hvis der er andre der har nogele gode forslag, så sig endelig til!
hvis du er god til engelsk kan jeg anbefale "How to keep your Vw alive"(også kalde idiots guide) Den er ret god, du kan se under shoppen hvordan du får fat i den.
Mvh TeddyC
Jamen jeg må jo se om jeg kan lokke kærestens VISA kort fra hende så og så få købt nogle bøger..
Jeg kan absolut anbefale How to hot rod bogen. Selvom den er gammel, holder den vand et langt stykke hen ad vejen. How to keep your VW alive kender jeg ikke, men mon ikke der er et par guldkorn i den osse.
Læs de/dem grundigt, så du ved lidt om hvad der foregår.
Men hvis du ikke er vant til at arbejde med mekanik på den måde, ville jeg da anbefale, at du går til en af dem der har lavet motorer før, og har bevist at de kan bygge noget der holder længere end lige rundt om gadehjørnet. Spørg hvad han skal ha´for at samle motoren mens du hjælper/kigger ham over skulderen. - En ting er at læse det, en anden ting er at se det ske. Det beløb du måtte skulle slippe kan meget nemt gå hen og være givet rigtig godt ud. ;)
Jeg har i tidens løb set mange gruopvækkende havarier som nemt kunne have været undgået, hvis ellers ikke ejeren absolut selv ville. For det er jo en VW motor, det ka´vel ikke være så svært ! 8)
hi,
det hjælper i 95% af tilfældende, hvis simmeringen behind svinghjulet bliver skiftet. man skal kigge på de forskellige qualiteter af denne simmering og man skal tjekke den såkaldte "hohlschraube" som monterer selveste svinghjulet.
jeg har engang købt noget "l..rt" hos CSP og hoffmann speedster - der var brayil og mexico repro ... selveste simmeringen brækkede efter 8 måneder. den nye "hohlschraube" knækkede hved første montering allerede hved 10 NM ...
---
måske er det en ide (spar på penge) med at købe nye pistoler og cylindere til 150,- euro. ideal er normale mahle kolben/zylinderere. samtidig et sæt tætninger/pakninger til 12-15 euro - så skifter du pakningerne i topstykkerne hhv. "stempelben?!" - oh husk endelig, at de der rør med stangerne indeni skal monteres på den måde, at svejsningen kommer til at sidde oppe pga. fare for oliedråb etc.
det er sparemetoden ... og den er fint
jeg anbefaler de tyske bøger, fordi jeg ikke synes om det amerikanske i "how to keep ..." ellers er der fine danske kopier af evtl. bind til dette tema
a.s.a.p.
jens
No offense JJ, men jeg har vist 6 tyske bøger stående på hylden som skulle omhandle vedligehold & tuning af T1 + T4. Og ved du hvad, der står kun overordnet pladder i dem, som jeg kunne læse et hvilken som helst andet sted.
Jeg har måske købt de forkerte der for mange år siden. Så hvis der ewr kommet nogen der virkelig står noget i, S