Sænkning af bagtøj - svingaksel
??? Jeg skal have sænket bagenden på det orange lyn en anelse - hvor meget (lidt) skal man afmontere ? - er der nogen Tech-links, der beskriver fremgangsmåden ?
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Du piller baghjulene af... ;) Der hvor akslen er spændt på svingarmen skruer du de 3 bolte ud og vipper akslen med bremser og det hele til side. Dernæst skruer du svingarmsdækslet af med 4 bolte. Nu burde du med lidt knofedt kunne få hevet svingarmen af torsionsstangen. PAS P
Ja helt så simpelt er det nu ikke.
Fjedrene har 40 splines foruden og 44 forinden. Man kan så justere dem indenfor 50 minutter. Hvis du flytter den 1 tand frem foruden og en tand tilbage forinden, har du ændret den 50 minutter. Der går 60 minutter på en grad. Jeg mener højden ændrer sig 4,5mm. på en grad.
Hvis man sætter sig og regner lidt på det kan man regne ud hvor meget der skal til for at sænke f.eks. 30mm. Det er ca. 7 grader. Det er 8,4 tand du skal flytte frem og tilbage. Så prøv med 8 tænder.
Hvis tunnelen ligger vandret plejer en VW vist nok at have bageste svingarm på 20-21 grader når fjederen er slap. Så skal den altså ned på 14-16 stykker for at sænke 30mm.
Jeg håber ikke jeg husker helt forkert.
Du kan lave et værktøj til at klemme svingarmen op på plads igen ud af en org. donkraft. Det er vist i rep.håndbogen.
Brug nogen lange bolte til at styre dækslet på igen og lad være med at skrue dem skævt i.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
8) Du har helt ret, Frank.. Jeg gjorde det bare lidt simpelt for en "førstegangssænker".
Du skal bare sørge for at sænke bilen til donkraften sidder fast under bilen. så er den der!
Du kører vel aldrig i vaskehal alligevel?
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Pinligt, hvornår har du set den ?? 8)
[quote author=Gustav_t link=board=teknik;num=1032113395;start=0#4 date=09/16/02 kl. 18:43:47]Du skal bare sørge for at sænke bilen til donkraften sidder fast under bilen. så er den der!
Du kører vel aldrig i vaskehal alligevel?
G.
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Frank, nu bliver det kompliceret - skal den absolut flyttes begge steder. Kan man ikke nøjes med at dreje svingarmen yderst på staven ? - de 30 mm vil være fint.
Ellers mange tak for rådet.
[quote author=Frank_Andersen link=board=teknik;num=1032113395;start=0#2 date=09/16/02 kl. 16:59:30]Ja helt så simpelt er det nu ikke.
Fjedrene har 40 splines foruden og 44 forinden. Man kan så justere dem indenfor 50 minutter. Hvis du flytter den 1 tand frem foruden og en tand tilbage forinden, har du ændret den 50 minutter. Der går 60 minutter på en grad. Jeg mener højden ændrer sig 4,5mm. på en grad.
Hvis man sætter sig og regner lidt på det kan man regne ud hvor meget der skal til for at sænke f.eks. 30mm. Det er ca. 7 grader. Det er 8,4 tand du skal flytte frem og tilbage. Så prøv med 8 tænder.
Hvis tunnelen ligger vandret plejer en VW vist nok at have bageste svingarm på 20-21 grader når fjederen er slap. Så skal den altså ned på 14-16 stykker for at sænke 30mm.
Jeg håber ikke jeg husker helt forkert.
Du kan lave et værktøj til at klemme svingarmen op på plads igen ud af en org. donkraft. Det er vist i rep.håndbogen.
Brug nogen lange bolte til at styre dækslet på igen og lad være med at skrue dem skævt i.
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Prøv nu med gradmåleren og se hvor meget der skal til
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvis folk skal være ærlige bruger i så en gradmåler når i sænker den bag i,jeg skal have min sænket bag i,og det har jeg spurgt mange ad hvordan man gør,og alle sammen har sagt, på samme måde som vwandres beskriver det.Jeg er godt klar over hvis det skal være helt efter bogen er det rigtigt som Frank beskriver det,men hvad sker det ved at man tager akslen ud og giver den et hak og samler igen og så ser hvordan det ser ud og er det ikke nok skal den have et hak til,sådan var det menningen jeg vil gøre,men bliver bilen skæv eller hvad sker der hvis man ikke bruger en gradmåler,det er jo ikke alle der har sådan en,men den kan da købes hvis det er nødvendig.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Jeg havde egentlig også tænk mig at følge samme fremgangsmåde som Henrik foreslår. I øjeblikket overvejer jeg situationen. Jeg har sænket snuden på den en anelse, så den står og stritter frækt med røveren, dog ikke alt for meget.
Det ser slet ikke tosset ud, så jeg ved ikke rigtigt om den sænkes bagi i det hele taget. 8)
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Min egen beskedne erfaring siger mig at det ville være rart med en gradmåler hvis man samler affjedringen helt fra bunden med nye eller umærkede dele. Men når man som OrangeBug allerede har et referencepunkt, er det bare at tage det et hak af gangen.
Det er ikke spor svært at at arbejde med begge ender og man skal være heldig vis det ikke bliver nødvendigt.
Jeg har en huske regel der siger "Et minimums-hak = et inder-hak i den rigtige retning og et yder-hak i den gale retning".
Hov det stemmer jo ikke overens med hvad Frank skriver.
Jeg mener jo at der kun er 40 hakker i inder-enden og 44 hakker i yder-enden :-/ ???
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Jeg er godt nok lidt præ-senil-demens, men alligevel - jeg fatter ikke, hvorfor den skal drejes i begge ender. Kan man ikke nøjes med at tage et hak på den yderste ende f.eks. ??
QUE? ???
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Idet der ikke er lige mange hak på en omgang de to steder kan du blot opnå en [glow=red,2,300]Finere[/glow] justering ved at kombinere de to indstillingsmuligheder.
Tænk på hvis der kun var f.eks. 4 hak yderst men 6 inderst.
Hvis man kun justerede yderst ville du kun kunne justere 360/4 = 90 grader for hvert hak.
Hvis du modsat kun justerede inderst kunne du kun justere 360/6 = 60 grader for hvert hak.
Men ved at køre den ét hak yderst = 90 grader og SAMTIDIG et hak DEN ANDEN VEJ inderst = 60 grader har du lige pludselig sænket slæden 90-60 = [u:d777a30433]30[/u:d777a30433] grader.
Dette ville du ikke kunne have gjort ved kun enten at sænke den yderst eller inderst.
OK ?
Prøv dig frem - men forsøg at holde styr på hvor mange hak du flytter - det er jo vigtigt, at den til sidst har fået lige meget i hver side.
Mvh. Thomas