Er der nogen der ved hvorfor til - og fra koblingen knirker når motoren er "rigtig" driftvarm og altså ikke når den er "kold" !!!
Problemet er på en vw type 3 med ført udrykkerleje.
Hilsen Henrik
Hej Henrik.
Kan det ikke være den nylon bøsning der sidder bag ved koblingsarmen på gearkassen der er tør / slidt ?
Nu kan jeg bare ikke lige huske om hvilken årgange det drejer sig om.
MchAlf.
Knirker ?
Kan du definere det ?
Jeg går ud fra at du har haft pedal arrangementet skildt ad og jeg mener skildt ad. Ud med splitten og ud med aksler og div. rense, smøre osv.
Krogen du sætter kablet på er vel ikke slidt ? Er kablet og det fleksible føringsrør nyt og smurt med fedt ?
Er det fleksible rør originalt ?
Har du haft motoren ude for at se om der er ved at knække noget ? Det er vel ikke bare varmeskjoldet på lydpotten der skraber på bageste stenplade ?
Kom tilbage når du har set på det
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for jeres bud ! Før jeg skrev dette indlæg har jeg prøvet alt - alt smurt (pedalarrangement , m.v ) nyt førringsrør - det som er monteret på gearkassen, udrykkerarm + leje skiftet motor ud 3 gange for at tjekke ! - jeg ku' bli' ved. Som sagt så er der intet galt de første 10 min. kørsel efter fx. en nats stilstand, men så kommer det langsomt snigende, tilkoblingen begynder at knirke og knage og efter en lang bytur med naturligvis mange gearskift, begynder det til sidst at blive svært at koble til.
Hva fanden ka det være.
Har jeg ikke smurt nok med fedt på den flade hvor udrykkerleje og trykplade møder hinanden ?, eller hvad med med føringsrør udrykkerleje ??
Henrik
Er det når du skal sætte igang den knirker ?
Kan den ikke koble til ? kan bilen ikke køre til sidst ?
Bliver pedalen slap som om tryklejet bliver hængende i udkoblet tilstand.
Man skal ikke smøre fladen trykleje/kobling. Ikke på den type med ført udrykkerleje.
Mener du at du har samme fejl med 3 forskellige motorer ? 3 forskellige koblinger ?
Jeg ville måske skyde på at rullelejet i krumtappen var defekt, men ikke med 3 motorer. Ja det sidder i bolten det ved jeg godt. Du kører vel ikke med en af de discount "forstærkede" svinghjulsbolte der er på markedet ? Nogen af dem kom med en messingbøsning og det dur ikke.
Når du har haft motoren ude. Har du så undersøgt om højgearakslen kan trækkes et stykke ud. Den kan være defekt inde i gearkassen. Den er jo samlet midt på med en skydemuffe, en støttebolt og to låseringe. Jeg kan ikke huske hvordan det er de skaber sig når det er defekt derinde, men støttebolten kan knække og så er der ikke det styr på det der skal være ?
Hvis det galt derinde skal man have det ene sidedæksel af og ordne det derfra. Man skal ikke rode i selve gearkassen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak endnu engang for de forskellige bud ! Det er mig der har udtrykt mig forkert, det jeg egentlig mente med de 3 motorer var, at jeg har haft den samme motor ud flere gange da jeg hver gang troede, at jeg havde løsningen på problemet! Nå men du gav mig nogle nye muligheder - takker !! Vender tilbage når jeg har nyt i sagen !!
Henrik