Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  6v til 12v ?? kan man det??

Tags:
No tags yet.

(permalink) peter Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hejsa.....

Kan det lade sig gøre at skifte fra 6 til 12v ?? Hvis ja, hvordan og hvorledes..... hvilke dele skal man bruge HELT nøjagtigt...

Takker på forhånd......

Peter
(permalink) OrangeBug Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ja, det kan man sagtens, jeg har lige lavet min 6V Sparkäfer om til en supermoderne 1203'er med visker med to hastigheder, rigtigt lys i forlygterne og hele herligheden. Jeg havde overvejet det længe, men da den gamle 1200 motor stod af, puttede vi en 1300'er i med vekselstrømsgenerator og det hele.
Det er dog alligevel temmelig meget, der skal skiftes og hvis ikke man kan finde delene til fornuftige priser løber det nemt op. Jeg mener at have en liste et eller andet sted - det følger snere når (hvis) den dukker op - ellers er der nogen andre hjælpsomme sjæle, der kan hjælpe.
Hvis dit problem er dårligt lys, hjælper det at trække et par kraftige ledninger direkte fra batteriet ud til lygterne og så styre det via relæer - det hjalp i hvert fald på min.

held og lykke...
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
(permalink) spliff Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hvad skal der bruges til 6 til 12 volt ombygning

Pærer

2 x nær/fjern til forlygter
2 x position
2 x blink til forskærme
2 x sideblink
2 x bagblink
2 x bag/stop
1 x nummerpladelys
1 x interiørlys
6 x instrumentlys

Relæer

1 x lysrelæ
1 x blinkrelæ
og hvis der er el bagrude, der er også et relæ der til

Motor

1 x dynamo/generator
1 x lade relæ
1 x tændespole
1 x kondensator
1 x choker
1 x magnet ventil på karburator
Startmotoren kan godt kører selv om den er 6 Volt

Div

1 x ny viskermotor eller komplet visker
1 x Batteri
1 x horn
evt. radio

eller evt. bygge et "voltage drop" hvis du er lidt fix med loddekolben.....

One way that works is to fit 12volt wiper motor from a later model, but firstly a good secondhand unit is hard to find, not to mention the high price tag. By fitting a resistor of the correct values it will overcome the forementioned problems, with no commercially made to resistor on the market made for this purpose, you will have to make one. This is a very simple operation, taking approximately one hour, costing under $10.00. NOTE: this resistor is designed to work only on the wiper, it doesn't reduce 12volts to 6volts, it is a current limiter.

Obtain the following from an electronic supplier:-
1- 330 OHM 1/2 watt resistor
1- 470 OHM 1 watt resistor
1- TIP 142 transistor (NPN 10amp 100 volt rating)
1- TO3 insulation pack (mica and nylon washer)
1- tube heat-sink compound

You will also need the following:
100mm of aluminium angle ( 25mm x 25mm x 3mm )
some automotive wire in brown, red and blue

Now to assemble, take the TIP142 transistor, hold with part number up and the three legs pointing towards you. Bridge (connect) the left hand leg to the middle leg by using the 330 OHM 1/2 watt resistor, soldering into position.

Solder the 470 OHM 1 watt resistor to the end of the left leg and then a length of wire (brown) to the other end of that resistor. Solder a length of wire (red) to the middle leg. Finally then, solder a length of blue wire (approx. 6" to 12" long, depending on where you mount the resistor) to the right hand leg.

Because the transistor generates heat, it is necessary to fit it to a heat sink to ensure maximum life. I have used this method on vehicles for over eight years now without any problems. Some aluminium angle 4" long will do. Drill a hole in the angle larger than the bolts to be used, fix the transistor to the angle, placing the insulation (mica) between the transistor and angle and using a small amount of heat sink compound (to aid the heat transfer) on both sides of the mica. Place the nylon washer between the nut of the retaining bolt and the transistor. Meaning that the transistor should not make electrical contact with the aluminium angle but be mounted to it. Now drill two holes in the aluminum angle (other side) to enable mounting to the body of the car, again use the heat sink compound (between the aluminium angle and the body) to aid heat transfer.

Now connect to the vehicle. Remove the power wire from the fuse box to the wiper switch. Hold the transistor as before (part number up, wires pointing towards you). Connect the wire on the left to an earth. The wire in the middle is connected to the fuse box, and the wire on the right is connected to the wiper switch.

I guess you could fiddle a bit with the resistor numbers to get different speeds for the wiper. Now there's a thought, two speed wipers by 'switching' different resistors! I'm not familiar with the actual circuitry here - I never got past valves (showing my age!), so I'm not sure which resistor or which values to try. THE END
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ellers kan en formodstand fra en hoejeffekttaendspole ogsaa bruges i en snaever vending, de kan ogsaa bruges som formodstand til afviservinger...

simpelt, enkelt...
(permalink) JesperJ Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Er det sundt for 6V-starteren at køre på 12V?
Er der ikke forskellig gearing på 12V/6V starter og tandkrans?
Enten skal svinghjulet eller også skal starteren byttes(mener jeg). :)

Jesper
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Stateren tager ikke skade, den kører bare lidt stærkere. Jeg har selv kørt med i 4 år uden problemer - den starter hver gang.
Der er så vidt jeg ved ikke forskel på 6 og 12 v startertandhjul eller tandkransen på svinghjulet, hvis de er fra 68 eller nyere, men er ikke helt sikker. Med mindre du skal have skiftet motor er det jo heller ikke noget problem.
Den nemmeste måde at lave det om på og skaffe alle delene, er at købe en gammel rusten bobbel og tage alle delene derfra. Så kan men også se hvor alle ledninger sidder. Sådan gjorde jeg ihvertfald, det tog to aftener og jeg vist ikke rigtigt noget om det før jeg gik igang.
Jeg kan iøvrigt kun anbefale at købe halogenlygter til bobblen, de giver ca. 1000 gange mere lys end 6v glødelamper.

René
-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572

Reply

You must log in to post.