Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Højeffekt tændspole

Tags:
No tags yet.

(permalink) spliff Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Kan denne type højeffekt tændspole fungerer med en elektronisk tænding (Pertronix ignitor)???
[img:89a0871eeb]http://www.biltema.se/Archive/Product_images/53/Large/53-403_l.jpg[/img:89a0871eeb]

Jeg ser flere steder at Bosch (rød & blå) er "det eneste rigtigt". Pertornix laver deres egne spoler, som forøvrigt ser ganke lækre ud.....men bør jeg skrotte mit Biltema "højeffekt"..og hvorfor????
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
En alm. tændspole og den blå Bosch er beregnet til 12 volt. Den røde til 9 volt. Den på billedet tror jeg er en ganske almindelig spole, men se lige hvad den skal køre med i volt.
Nogen elektronikbokse giver kun 11 volt. Dem kan du godt køre med en rød uden formodstand. Og med fordel øge elekstrodeafstanden i tændrørene til 1,0mm.
Du skal nok ikke køre med de voldsomme tændspoler og platiner. Det holder platinerne ikke til.
Det er ikke så vigtigt at køre med de voldsomme tændspoler som amerikanerne altid vil køre med. Det er ofte når man kører med andre brændstoffer at man får problemer.
Det vigtigste er at afbryderen, altså køre uden platiner, er præcis. Og det er bedre med en eller anden type elektronik.
Nej der er ingen grund til at smide din Biltema spole væk.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) spliff Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Tak for svaret Frank.. jeg tager det som det ikke skulle give de største probs.. Du tror ikke jeg vil brænde min relativt dyrt indkøbte Pertronix kontakt af ved at putte 36000v på den?? Du taler om at øge elektrode afstanden på tændrørene - er det noget jeg kan "kaste mig ud i" ved dette setup?
[img:1bd5251b2f]http://www.csp-shop.de/shop/images/artikel/17402.jpg[/img:1bd5251b2f]
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Alle de ignitor'e jeg kender der er braendt af (5-6 stykker), er roeget pga. en "roed" taendspole (eller forkert tilslutning).
-Brug en blaa Bosch, den virker perfekt baade med platiner og Ignitor..

VWNettet virker sgu ogsaa i Dublin..!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Du "putter" jo ikke 36000 volt på din ignitor. Det er jo primær siden på spolen den styrer. Den skal bare afbryde din 12V til spole for at få sekundær siden på spolen til at lave en induktionsspænding. Det er den du mener er 36000 volt.
Tværtimod er det 12v siden der giver den store belastning for der er 5-10 ampere i forbrug. Det er det der gør at spolen bliver varm hvis du lader bilen stå med tænding på og når jeg siger en voldsom spole så er det fordi den trækker mange ampere som et sæt platiner ikke kan holde til.
At øge afstanden til tændrørene er ikke noget problem. Mange nye biler kører med 1-1,2mm. Fordi de har elektronisk tænding og så kan man ligeså godt udnytte den til en kraftigere gnist. Så kan man "lokke" motoren til at brænde en magere blanding.
Før i tiden var det et problem at starte motorer fordi tændingsystemerne ikke var så gode og så ikke kunne slå over for store gnistgab.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=VWMorten link=board=teknik;num=1032851222;start=0#3 date=09/24/02 kl. 11:42:23]Alle de ignitor'e jeg kender der er braendt af (5-6 stykker), er roeget pga. en "roed" taendspole (eller forkert tilslutning).
-Brug en blaa Bosch, den virker perfekt baade med platiner og Ignitor..

VWNettet virker sgu ogsaa i Dublin..!
hehe.........
Håber du - midt i al teknikken - får tid til at tømme nogen af de fantastiske ølflasker de har der ovre.......
Og som AliG siger:
How come that Dublin is the fastet growin city in the world? Thats because it keeps doublin' and doublin'.......

Aiiiiight, skin up a bifter

Kasper
(permalink) spliff Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Du har da ganske ret Frank... tanketorsk..selvfølgelig skal de 36000v ikke over pertronix kontakten. I virkeligheden er det interessante hvor meget spolen trækker og ikke hvor meget den afgiver.

Så hvis min Biltema spole ikke er alt for "tørstig" er jeg på den sikre side. Sammenlignet med Pertronix's egne spoler ser min "højeffekt spole" jo ganske mild ud... Så mon ikke.

[img:d65ea474a2]http://www.pertronix.com/images/coilblack.jpg[/img:d65ea474a2]

Er det muligt at sætte et ampermeter på spolen for at se hvor meget den trækker - vil det fortælle et "sandt" billed?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ja det kan du vel gøre som på enhver anden forbruger
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.