Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Kræver det glarmesterfærdigheder

Tags:
No tags yet.

(permalink) casperskod Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej

Jeg har omsider fundet ud af at pille mine ruder ud af min t1 fra 1960. Nu er den så blevet malet, og så står jeg med et par fine vinduer, som jeg ikke kan finde ud af at monterer (ynkeligt). - ruderne i dørene fik jeg heldigvis en knag til at montere for mig - nu mangler jeg bare resten  ::)

Rudelisterne er af typen med spor til kromlister. Er der nogle af jer snu fyre der kender et par tricks, som kan hjælpe mig?

Skal kromlisten sættes i før eller efter ruden sættes på?

Skal man smøre gummilisten med noget før man monterer ruden?

Håber en flink fyr vil give mig en udførlig vejledning - på forhånd tak?

vh casper.

(permalink) Thomas_R Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej casper.


monter gummilisten på glasset - læg dernæst et stykke ledning/kabel ned i den rille der holder ruden på plads. kom lidt sæbevand på gummiet. få en kammerat til at holde ruden udefra mens du kravler ind i bilen og trækker i ledningen - stille og roligt. det er faktisk rimeligt nemt

Jeg har ikke meget erfaring med cromlisten . men jeg vil mene at den skal på inden du monterer ruderne på bilen.

held og lykke

med venlig hilsen

Thomas R  :D
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Rimelig nemt og rimelig nemt - det synes jeg er store ord. Hvis sandheden skal frem synes jeg at det var skide besværligt. Da jeg gjorde det i sommer (for- og bagrude med spor til chromliste i en 1303'er) krævede det to mennesker (en til at holde ruden og en til at trække i snoren). Ham der holdt skulle virkelig trykke til for at få forruden på plads og ham der trak i snoren var ved at få fingrene skåret til blods - men måske har vi gjort det forkert? Det værste var bagruden, fordi den pakning vi havde fået fra CSP var for stor (passer både til 1303-bagrude og en ældre type forrude, som åbenbart er lidt større end min bagrude), så den måtte passes til. Det betød så, at man ikke kunne sætte den ordentlig fast på ruden inden man satte ruden i karrossen.
Alt ialt var det en bøvlet omgang, men sjovt var det da - bagefter.
Plastik-chromlisterne var så gamle og stive, at de ikke overlevede isætningsforsøget, så der må jeg have købt nogle nye.
Jeg tror godt at du kan slippe "levende" fra det, og man skal jo også gøre sig nogle erfaringer, men hvis du har en kammerat der har prøvet det før, tror jeg at du skal få ham til at hjælpe. Hvis det går helt galt kan I jo altid opgive og ringe efter en glarmester ;)
(permalink) Lurifaks Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg gjorde som Thomas beskrev da jeg skulle have min rude i, og syndes heller ikke det var det store problem, jeg havde dog 2 til at hjælpe mig med at trykke på ruden udefra, og det var en stor fordel.

Sæbevand er sikkert helt fint, jeg brugte dog ren opvaske middel til at smøre ledningen godt ind i , og jeg mindes ikke at mine finger var ved at blive revet til blods, så måske er det bedre.

God arbejds lyst ;)
Jesper
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det kan da godt være at vi skulle have prøvet med det, men både listen og træksnoren var søbet godt til i silicone. Jeg ved så ikke om fejlen måske var, at vi brugte en snor i stedet for et stykke ledning - ledningen glider nok lidt lettere fordi overfladen er af gummi.
To mand til hjælp er nok en fordel fremfor en. I hvert fald synes jeg, at der skulle trykkes godt til før der skete noget.
Jeg prøver med ledning næste gang...

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det første krav er gummilister der passer. Her er org. altid et godt bud.
I de gamle org. rep.håndbøger er der vist at man faktisk sætter kromlisterne i lidt efter samme princip som som når man sætter ruden i bilen. Man skal bruge en snor til at åbne rillen og så presse listen ned mens man trækker snoren ud.
Kromlisten skal i før man sætter ruden i bilen.
Når man sætter ruden i, skal man trække snoren eller ledningen ned over ruden, så gummilisten åbnes godt. jeg bruger lys Pava eller Suvo til at smøre på bilen først.
På for og bagrude starter jeg altid foroven for at få ruden til at kravle lidt ned ved monteringen så den sidder godt i de nederste hjørne. På sideruderne starter jeg bagfra for at få ruden til at kravle lidt frem.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Thomas_R Member
Skrev for 54 years siden | | | |
hejsa

faldt lige over denne her.

http://www.vwheritage.com/html/tips/rubbers_1.htm



Reply

You must log in to post.