Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Baklys

Tags:
No tags yet.

(permalink) partyman Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Goddag folkens.

Jeg har afsat weekenden til at rode med øsen, så jeg ville lige hører om i kunne hjælpe med med et dilema jeg står i.

Der var en masse lys-problemer men det eneste tilbage er baklyset. Der er trukket 2 kabler der ikke er i brug fra front til motorrum fra den tidligere ejer, og det kunne jo tænkes at de var til reversion lights. Heyes manualen siger stort set intet om reversing lights andet i et diagram som jeg ikke helt kan tyde, så min SP er:

Hvor sidder den kontakt/dims der aktiverer baklys?

Jeg kan ikke lige finde en beskrivelse af noget fra sikringsboksen der skulle ha med det at gøre så plz help me out here! :-)

- og hvis du er en venlig sjæl der svarer så smid mig lige en sms på 22610081 (eg. via http://www.coolsms.dk) fordi jeg render ud til maskinen igen.

/Partyman
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Baklyset får strøm fra tændspolens klemme 15 over en "løs" sikring der bare sidder på ledningen. du ved en af dem til at skubbe sammen og dreje.
Så går den ned til baklyskontakten, der sidder forrest på gearkassen på enden af gearkassen, og ud til lygterne
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) partyman Member
Skrev for 54 years siden | | | |
OK, nu har jeg lige fikset alt andet lys idag, så jeg fik ikke tid til at kigge efter den, men nu jeg læser efter fik jeg aldrig skrevet at det var en 1303 S fra 73 jeg roder med....

men passer det stadig med hvad du skriver at kontakten sidder på gearkassen?

ha det godt!
/Kenneth
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det passer i hvert fald fint i forhold til min 1303 fra '73, så det gør det sikkert også i forhold til din.
Kontakten på gearkassen er ikke til at tage fejl af.
På min var der ikke trukket ledninger ned til kontakten, men jeg mener at jeg trak en fra den ekstra sikringsdåse, som jeg alligevel havde sat i til at trække blæser, el-bagrude, osv. Men ellers er det originale vist som beskrevet ovenfor, med en løs sikringsholder.
(permalink) partyman Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ok, nu har jeg været inde under den og kigge, men jeg syntes nu ikke der var så meget ikke at tage fejl af :-)

Jeg er jo kun nybegynder, så det er nok lidt svært i starten.

Men hvis vi har bilen set ovenfra som herunder
|-*=-|
enden  |-
motor *
gearkasse =
front -|

Så ville jeg mene at ifølge jeres info skulle "ø" være kontakten der sat på enden af gearkassen:

|-*=ø-|

Hvis det er korrekt, fatter jeg ikke det store, fordi på min sidder der intet andet end to bolte den ene har åbenbart det kraftige minus-kabel fra batteriet skruet på, og den anden er der intet i andet end selv bolten. Så alt fornuft burde sige at den anden bolt jo teoretisk også er minus så en kontakt ville være umuelig der.... men det kan så være jeg er helt gal på den her. Det er jo også en mulighed!

Men hvis en af jer kunne tage et billede af kontakten i reallife, og lige smide en rød ramme om den så det ikke er til at tage fejl af, så ville det være en kanon hjælp.

mvh Kenneth Andersen (Partyman)
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej Partyman

Jeg prøvede at få taget et billede igår, men jeg kunne ikke lige komme ordentligt ind under vognen. Jeg havde kun den originale donkraft og jeg turde sgu' ikke at ligge inde under bilen med kun den til at holde kareten...
Ret beset kan jeg ikke lige huske præcis hvor på gearkassen kontakten sidder, så muligvis er det ikke på forenden, men måske ud imod motoren. Prøv at kigge/mærke lidt op ad siden og ovenpå gearkassen - måske er det i nærheden af udtaget til drivakslerne.
Under alle omstændigheder var det jeg mente med at du ikke kunne tage fejl af kontakten, at det er en boltlignende dims, men noget plastik i midten, hvorpå der sidder to kontaktben, som alm. kabelsko passer lige ned over. Der er et billede af den her:
http://www.hoffmann-speedster.de/images/produkte/020/020_0682.jpg
Håber at det hjælper - selvom det blev noget upræcist...

(permalink) partyman Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ok. Ja billedet ligner godt nok en kontakt, så det vil jeg da lige lure efter. JEg tror dog at min gearkasse ikke har sådan en... efter sidste kig at bedømme, men nu har den jo fået en gang pynte-pava, så det dækker jo en del sandheder som rust og muligvis også små kontakter :-)

Men jeg er meget glad for din hjælp (og alle andres for den sags skyld) så keep up the good work!

Idag fik jeg ikke lige tid til at rode med den, da der skulle laves anlæg og kabinelys... og der var jo skumle gamle ledninger som skulle skiftes... et rent helvede, så det må blive en af de følgende dage jeg ser efter kontakten.

/Partyman
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Baklyskontaken sidder modsat motoren, i samme side som starter´en. Det er sluttekontakt. Betydende => kontakten er sluttet, nå bilen er i bakgear. Sæt en stel/[ - ] på den ene side af din pære. Hvis du ikke gider bøvle alt for meget med at rive sæder,  gulvtæpper og lignende ting ud af bilen. Kan du tage plussen oppe fra starteren. Husk at få en sikring på en 10 Amp imellem, mage til dem man lige bruger når man sætter en radio i. Hvis du kan bruge det til noget.
HUSK. demonter batteriet.

Ulempe. Hvis du sætter i bilen i bakgear, drejer nøglen og går fra bilen, vil bakluset stadig være tændt.

Men det er hurtigt lavet. Det er skammeligt at sidde her og opfordre til godt fusk. Men .... ::)
(permalink) partyman Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ok, jeg så godt nok at der sad noger derinde, men det var ret svært at komme til, så jeg tog et billede af det, men et dårligt et.... men det kan være jeg skal tjekke det efter en gang mere.

/Partyman
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det er jo ikke sikkert der er nogen kontakt. Men så er der en lukkeprop der er skruet i hullet. Og den sidder ind forfra på gearkassen. Det er nok en 8 eller 10mm. unbahco. Man skal ikke have bagsædet ud. Det er på gearkassen, eller skiftehuset om I vil.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) partyman Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hey frank...

Du har muligvis fat i noget der... men hvis der bare sidder en lukkeprop af en art, så vil det jo betyde at jeg skal ud og finde en baklys kontakt? Nu er jeg jo ikke den store haj til bobler endnu  :-[ Og da der ikke er betegnelse af noget baklys i min fine håndbog så bliver det noget roderi i blinde...  8) men du har vel ikke et perfekt billede af en motor med sådan en kontakt... ville jo hade at  
-  :o -
ligge under maskinen og skrue en bolt ud som lignede proppen men som så istedet var en bærende bolt til noget vigtigt .
-  :o  -

/Partyman

Reply

You must log in to post.