Gearkasseskift ?
Efter montage af ny 1300 motor i min Type 1, kunne jeg godt tænke mig lidt mere fart i forhold til motoromdr.
Kan det lade sig gøre at finde en "længere" gearkasse og hvor bøvlet er det at skifte ?
Er det kun indmaden eller hele kassen, der skiftes ?
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Jeg har i mange år kørt med en 1500 gearkasse fra en type 3. Du kan også vælge en type 181 (jagtvogn) hvis du kører med IRS men den er vist nok ret "lang" Iver fra ålborg kører med sådan en. Jeg har selv købt en CSP gearkasse den fåes med den gearing du synes passer til din kørestil. Priserne er rimelige når man tænker på alt er nyt.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Kunne man få en ca pris for en gearkasse fra csp gustav,jeg tænker selv på at købe en ny.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Pas på med at køre med for lang gearing og de små motorer.
De sidste type 1 vi ser ( ikke 1302 og 03 ) er fakstisk gearet ned ( 093 ) i fjerde gear. Også den med 1300 motor. Den kører jo med 1302 motor. Gearkassen hedder stadig AM. Men prøv at lægge mærke til at bilerne kører meget bedre og mere letløbende ud af vejen. Den gearkasse dur overhovedet ikke til en 1600. Den løber livet af sig.
Jo 1303 er vist også lavet sådan, men jeg tror de sidste af dem kører 4,125 i bagtøjet. Prøv at lægge mærke til hvor hurtigt de kan køre i 3. 110-120 og så taber den ikke pusten i 4. Jeg tror de kører 4,125 og så 093 i 4. Jeg tror det er dem med kun 1 løst sidedæksel på bagtøjet ?
Men gearkassen hedder stadig AM.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ok, det rejser et par spørgsmål 8)
Betyder det at man skal skifte gearkasse hvis man skifter fra en 1300 motor til en 1600 motor? Og hvordan ser man hvilken gearkasse man har?
Hvad er egentlig forskellen på en svingaksel hhv. en pendul gearkasse og hvad sidder er der i en 1303?
Mange spørgsmål og selvom jeg har læst en del om det, har jeg nok bare ikke helt fattet pointen :P.
Milton
-------------------------------------------
Vh. Allan
I de papirer, som også har været efterlyst her i gruppen, hvor VW skriver noget om hvilke motorer der kan godkendes. Står der at man skal skifte gearkasse. Nej det står der ikke, men der står hvilke bagtøjsudvekslinger man skal køre med og det er selvfølgelig dem som sidder i de biler fra Werket.
Type1 har kørt med pendulaksel i Europa altid. Undtagen på 1302 og 03 og 1500 automatic.
I USA har man kørt med fireleddet siden 1968. jeg ved ikke hvad der sidder på de nyeste Brazil osv.
En 12-1300 gearkasse hedder AM i kendingsbogstaver. Også selv om den sidder i en 1302 og 03. Også selv om man ændrer på udvekslingerne som jeg var inde på.
En 1303 S altså 1600 hedder AT
En type 3 hedder DC
Jeg kan ikke huske type1 1500 og jeg er ikke klar over om 1302 S også hedder AT, men der er nok nogen herinde der kan huske det, ellers kan det findes ud af.
Kendingsbogstaverne står på en skrå flade set nedefra foran bagakselen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvad er egentlig den "normale" tophastighed og marchhastighed for en 1970-73 1300'er Type 1 med 31 Pict karb. ??
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Spørger du alvorligt eller tager du pis på os ?
125-130km/t men VW har jo altid opgivet topfart og marchhastighed til at være samme.
Tror du ikke du skulle melde dig ind i FDM. De beskæftiger sig med den slags.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ham der havde min 1300 fra 68 før mig havde en 1600 motor i med en 1300 eller 1200 gearkasse (ved ikke om der er nogen forskel) men der stod motoren i hvert fald af...
Nej Frank, det er ikke rent pis. Jeg er lidt i tvivl om hvor "hårdt" jeg kan køre bilen. Den var født med en 1200'er, som stod af for et par måneder siden og den nye 44HK 1300'er motor er en raket i forhold til den gamle, men jeg synes den tager relativt mange omdrejninger, når jeg kører over 120 km/t + at den bliver for varm.
[quote author=Frank_Andersen link=board=teknik;num=1033124861;start=0#7 date=09/29/02 kl. 22:07:47]Spørger du alvorligt eller tager du pis på os ?
125-130km/t men VW har jo altid opgivet topfart og marchhastighed til at være samme.
Tror du ikke du skulle melde dig ind i FDM. De beskæftiger sig med den slags.
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
K
-------------------------------------------
~Mette
[quote author=OrangeBug link=board=teknik;num=1033124861;start=0#9 date=09/30/02 kl. 14:44:05]Nej Frank, det er ikke rent pis. Jeg er lidt i tvivl om hvor "hårdt" jeg kan køre bilen. Den var født med en 1200'er, som stod af for et par måneder siden og den nye 44HK 1300'er motor er en raket i forhold til den gamle, men jeg synes den tager relativt mange omdrejninger, når jeg kører over 120 km/t + at den bliver for varm.
Ja men hvis det er en 1302 motor og den ellers er OK. Så kan det være fordi du kører den i en bil uden gæller i bagklappen ;)
Eller blokken er slidt op, så hovedlejerne sidder løse osv.osv.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Igen Frank, jeg er lidt usikker på, hvor motoren stammer fra det er en AB og den er nysamlet og skulle være OK.
Jag var heldig og få fat i en bagklap med gæller og vandsamler fra en 1302'er, så den burde også få luft nok.
Jeg må hellere holde mig under 120 km/t så går den fint. Det, der irriterer mig er, at den tilsyneladende går forskelligt fra dag til dag.
Der er et fint billede af klappen under "en ommer" - typebetegnelse og "dryptud" er uoriginal.
ellers tak for dine gode råd generelt
(Og tak til Mette for den Orange boble)
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn