den hænger
Min 70er hænger med bagenden, på tråds af nye dæmpere.
er der nogle i dette forum der kan komme med en naturlig
forklaring, og evt et godt råd.
Lad os først slå en pæl igennem en generel misforståelse blandt gør-det-selv mekanikere:
ST
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
;)!!!! Tak for din lektion for os "gør-det-selv" mekanikere.
Det udsagn du ville slå fast, sidder stadig løst. Det er ikke alle biler hvor fjedrene bær bilen. Mange bobler frem til starten af '70 havde ikke fjedre.
Derfor spørger jeg igen. Hvad skal jeg gøre når min bobbel hænger med røven. Der er ikke fjedre på, heller ikke fra ny af. Bilen er fra 1970 og er en 1200. Dæmperne er helt nye og burde ikke fejle noget.
På forhud tak..... :)
Alle, gentager alle biler har fjedre, også gamle bobler. De hedder torsionsfjedre. Det er en lang stang der bliver vredet.
Samme princip bruges bag i Peugeot 205 og foran på Toyota HiAce, VW Transporter T4 og en hel del andre.
Iøvrigt er det sådan at de fleste Volkswagen med originale fjedre, er lidt lavere bagi i forhold til foran. (Efter min mening)
Håber det kan bruges.
JJ
Sæt den på værksted ;D
JO din boble har fjeder
Alle VW er har da fjeder din har nok også
Du tænker nok på spiralfjeder men det er der ingen bobler der har i bag
-------------------------------------------
MVH -BOBLE- Jørgen Starup 7260 Sdr.Omme tlf.30252058
Det er jeg ked af, men jeg kan åbenbart også tage fejl. De VW´er jeg har arbejdet på siden 1974 har haft fjedre. men der er måske kommet en model jeg ikke har set.
Så må det jo være fordi de nye støddæmpere ikke er ordentligt spændt eller der mangler luft i baghjulene.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote author=bobbel59 link=board=teknik;num=1033264307;start=0#2 date=09/30/02 kl. 03:49:04] ;)!!!! Tak for din lektion for os "gør-det-selv" mekanikere.
Det udsagn du ville slå fast, sidder stadig løst. Det er ikke alle biler hvor fjedrene bær bilen. Mange bobler frem til starten af '70 havde ikke fjedre.
Derfor spørger jeg igen. Hvad skal jeg gøre når min bobbel hænger med røven. Der er ikke fjedre på, heller ikke fra ny af. Bilen er fra 1970 og er en 1200. Dæmperne er helt nye og burde ikke fejle noget.
På forhud tak..... :)
Til "gør det selv mekanikerne" , start med at købe en værksteds håndbog på den på gældende model man nu har....Det kan give svar på en hel del hen ad vejen....Så som om en bobbel har fjedre eller ej ;)
Jeg har rodet med bobbel i snart 12 år og er stadig grøn på mange punkter,men jeg læser alt hvad jeg kan komme i nærheden af og er der noget jeg ikke forstår er det jo godt der er nogen som Frank A man kan spørge...Men skulle det vise sig at det er noget jeg mener mine tømrer evner ikke rækker til så alliere jeg mig med en der har prøvet det før..Husk at en bil er et 1 ton`s tungt mordvåben i den forkerte stand eller de forkerte hænder.......
Som Frank skrev...Så bær dæmperen IKKE noget,prøv at afmontere dem,fjern bukkene og sænk bilen igen...VUPTI den står sikkert der hvor den hele tiden har stået....Prøv så at give den et ordenligt tryk ned på kofangeren,se hvad der sker nu,den vil hoppe op og ned som en hoppebold,monter dæmperne igen og gentag trykke findten ;D
Se det er en dæmpers arbejde....Som ordet siger [glow=red,2,300]D
Min mening om det her er at i alle kommer med nogle gode råd men lad da være med at skræmme os væk der ikke har fået det lært endnu for det er vel det vi har vwnettet til?? i må da også ha været grønne på market en gang eller er det noget i har fået ind med modermælken??
så svar nu pænt når vi spørger ellers ender det måske som et mordvåben >:(
Afgjort. alle skal da have lov til at være her, Måske enda tilskyndes til at søge herhen...Men lidt ydmyghed skader da ikke, specielt hvis man er selvproklameret "grøn" på området.
Og at påbegynde en diskusion om hvorvidt en vw har fjedre bag i, syntes jeg ikke viser en vilje til at "lære" måske snarere det modsatte. Man kunne jo måske også tage en anden approach til det og så spørge hvor disse fjedre sidder!!
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Hej bobbel59
Snedigt fjedersystem ik ;)
Har den været sådan al den tid du har haft den, eller er det noget der pludseligt er opstået og i givet fald, ved hvilken lejlighed ???
Mit gæt er at det endelige råd bliver noget i retning af at du skal hæve bagenden et hak. Sort snak indtil man får fat i f.eks. Haynes værksteds manual el. lign.
Mvh
En begynder
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
[quote author=REN link=board=teknik;num=1033264307;start=0#8 date=09/30/02 kl. 19:07:00]Man kunne jo måske også tage en anden approach til det og så spørge hvor disse fjedre sidder!!
og svarer på de spørgsmål der blev stillet (for bedre at kunne give kvalificeret hjælp).
Mvh
En ydmyg begynder
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Det er meget almindeligt at især svingaxelbilerne fra 68-71 hænger med bagenden
Jeg ved ikke om det har noget at gøre med om Z-baren skal tage sin del af affjedringen.
(Z-baren er en lang tynd pind, der går på tværs af bilen over gearkassen. Jeg har vist egentligt aldrig set en der var i perfekt stand med alle gummibøsningerne osv..)
Men det er også ligemeget...
Hvis der er Z-bar på din bil, så fjern den, skil dit bagtøj ad og hæv eller sænk bilen til den højde du bedst kan lide.
-Det er lidt tungt og hårdt arbejde, men hvad fanden, så sparer man jo et par dødsyge timer i fitnesscenteret..
Som Janus skriver bør man aldrig gå igang med noget kritisk på bilen uden at have en Haynes reperationshåndbog el.lign. i nærheden (man behøver ikke at læse den, der er en masse fede billeder..)
Vil det sige at Z-baren er en overflødig del som fabrikken har sat på ?
Det hedder en kompensationsfjeder og den sidder der for at forhindre bilen i at blive for lav ved belastning. De biler der er født med den, kører med tyndere ( 21mm. ) torsionsfjedre for at gøre bilen mindre sidevindsfølsom.
Det virker faktisk som en progressiv affjedring. Dvs. den bliver fastere når man belaster den. Altså når den træder ned på gummiet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.