Elektrisk Oliekøler (hvor kan jeg
Jeg leder efter en elektrisk oliekøler, har set et par forskellige i amerikanske blade, men er der nogen som ved om man kan købe dem herhjemme ??? Det skal være af en rimelig kvali. og evt. med temperaturføler(så den tænder og slukker automatisk) Skal ca. måle 40 x 40 cm
MVH Søren
Den du tænker på må være den der kaldes "Eletric warrior" Jeg tvivler på der er nogen herhjemme der har den. CSP ligger heller ikke inde med dem.
Men hvis du vil, kan jeg skaffe en til dig. Men de render i små 2500 kr + termostat FYI.
Kan man ikke bare bruge en oliekøler, en 12 volt køleblæser og en termostat der sidder i mange biler.
Hvorfor skal det være en "kriger"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja Farmer det forstår jeg godt. men du ved også godt at jeg mener det må være nemmere at finde noget der er gængs her i landet. Prisen med de 2500 er bestemt OK.
Mit 16V projekt skrider frem. Hvad med dit turbo ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg mener at have hørt om et firma i jylland, som specialfremstiller oliekøler til industrimaskiner osv. Jeg kan sku bare ikke huske navnet ???.
Oliekøleren skal have en temperaturføler i selve køleren, så den selv slukker blæseren (selv efter at bilen er slukket) og tænder så først når temp. er ca. 80 grader.(fuldautomatisk).
Oliekøleren skal monteres under grisekassen ca. 15 cm under pladen, så den kan trække luft.
Havde tænk at dette ville være smart ved by kørsel og køkørsel i sommertiden.
Frank.
Turboprojektet skrider for langsomt fremad pga. for lidt tid - og en periode med for lidt penge. :-/ Men tiden er for såvidt ikke spildt, for jeg har lært noget af andres erfaringer i denne periode. + at jeg endelig har fundet ud af at lave stempelundersmøring på en sikker og forholdsvis nem måde. :D'
Søren.
Warrioren er som du beskriver, bortset fra at termostaten sidder extern. men virkningen er den som du beskriver.
Hvaa ;) Farmer,skulle du ikke dele din erfaring med os andre ang.det stempelundersmøring....Jeg har selv prøvet vw`s trix med 90* snittet i storenden på pejlstængerne....Nu splitter jeg motoren igen her til vinter,så må vi se om det har gavnet eller skadet.. :P Det var i et indlæg på det gamle vwnettet,der var en eller anden der havde støvet et gammelt vw tech blad op hvor det stod beskrevet ???
Det med snittet stammer fra VWoA, hvor man havde nogle problemer med især 2,0 T4, hvor de rev stemoplerne fordi de blev for varme. Det virker fint! - Den nu afdøde Joe Lociero, som udviklede DTM blæsehuset, lavede for efterhånden længe siden en test med 2 identiske motorer, bortset fra at den ene havde fået plejlstænger med snit.
Der blev taget temperatur på undersiden af cylindere, i topstykker, til oliekøler og fra oliekøler.
Det pudsige var, at olietemperaturen på den modificerede motor, viste sig at være 10 - 15 gr.F. højere, men ved cylinderne var temp. 10 - 20 gr.F. LAVERE! Topstykke temp. var nogenlunde ens
(Det havde VW jo åbenbart osse fundet ud af, men bare aldrig forklaret hvorfor man tilskyndede til at lave denne modification.)
Dav torben... Vil det sige at man ved at lave "snit" i sine plejlstænger kan sænke temperaturen på sine Std 412 stempler og belaste dem med højere omd? Vh spring
Spring.
Sænke temp. Ja.
Flere omdr. Nej
- Det er to forskellige ting i denne henseende.
[quote author=Spring link=board=teknik;num=1033027023;start=0#9 date=10/01/02 kl. 10:48:21]Dav torben... Vil det sige at man ved at lave "snit" i sine plejlstænger kan sænke temperaturen på sine Std 412 stempler og belaste dem med højere omd? Vh spring
;D ;D ;D
Torben.
Kan du ikke forklare mig en gang for alle hvorfor std stempler (ikke smedede) ikke kan holde til at sno over 7000 omdrejninger i længden, men at smedede stempler godt kan???
Ved godt at smedede stempler er lettere end std, men jeg troede rent faktisk at det var pga den stigende varmeudvikling ved de højere omd der gjorde at std stempler ikke kunne holde??
Hva er det der gør den gældende forskel på at smedede stempler kan holde til højere omd end std stempler?
Vh Spring
Materialeforskel ! for det første.
Jeg har set originale stempler, fra tunede "std" motorer, der var flækkede, stempelringe brækket i op til 5 stykker og et par enkelte hvor ringen havde "gnavet" sig ind i stemplerne, så der var 1 mm slør i ringfræsningen.
Smedede derimod har smallere stempelringe, som kan tåle mange omdr. Og, så er selve stemplet typisk noget lettere, og så er de væsentligt stærkere i materialet.
MEN, der er aldrig en regel uden en undtagelse. - Det ser ud til at originale T4 2,0 stempler er temmelig modstandsdygtige overfor brutaliter. I den amerikanske SCCA E production klassse, laver man ofte 2165 ccére bl.a. med std. 2,0 bus stempler. Og de holder til at drøne deruda´med optil 7,5 K 2 timer i træk.
OK, det sker da at der er et stempel der eksploderer, men det er sjældent.
En anden ting er, at hvis den ikke skal sno sig så meget,er de std stempler faktisk utroligt stærke.
Patrick Downs & Rick Tomlinson lavede for nogle år siden en 1600T T1 med std grejer botset fra knast og toppe. De ville se hvor meget den egentlig kunne tåle før det sagde BUM . - De blev faktisk lidt overraskede, for det var først ved 280 hk @ 5500 omdr. og 1,8 bar ladetryk at et stempel eksplodere. :o
Det kan nok ikke bruges til så meget i virkeliglhedens verden, for en ting er et dyno pull. En anden ting er voldtægt på en bane eller hver dag på landevejen. Men det viser dog, at de std grejer er stærke nok til de omdrejninger der designet til
Torben
Tak. så blev jeg d klogere... Men hva med std stempler fra en 1800 t4? burde disse ikke være lige så stærke som std fra en 2 liters t4?
Du ved jo jeg sysler med at samle en low budget 1800 t4 med 318 graders web knasten...