Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Syn - igen.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Nu skal i lige høre den sidste.
En af mine bekendte var til syn her i formiddags med sin, iøvrigt fine 67/1500
Han fik flg. besked med hjem:

1. Dokumentation for sænkningsforbro. (Nå, jeg troede egentlig vi var kommet over det stadie, men OK.)
2. Bærekugler slidt. (Hmm. Der er godt nok en der gerne vil tabe mancheten en gang imellem, men de er IKKE slidt.)
3. Slør i styretøj - og larm fra styretøj. Anbefaler ny tandstang og styrekugler ! ( Indtil han bagefter får at vide, at den er altstå med snekke styrehus.) Men forlanger alligevel styrekugler skiftet, selv om de er nærmest nye!
4. Ukorrekt dækmontering. Forskellig str. for / bag. Kører med 195/60 + 205/60 X 15 på 5,5" fælge (Den har je´sku´li´godt aldrig hørt før!)
5. En af forlygterne lyser ikke højt nok. (Nåja. Kommer ellers lige fra et værksted hvor de netop skulle justere det. Men det ka´jo smutte)

Iøvrigt var han meget utilfreds med bilen og ville egentlig osse ha´forlangt at den skulle hæves BAGI ! For den måtte jo gå imod skærmene når der kom læs på, som han sagde. - Selv efter at han fik at vide at en swingaksel jo lagde hjulene indad nar der kom læs på stillede han sig MEGET tvivlende. + en masse andre kommentarer, som virkelig understregede, at her var der endnu en synassistent som burde have hørt bare lidt bedre efter i skolen.

Bottomline : Den synshal kommer vi ikke mere i ! - Må vi få kvalificerede assistenter, TAK.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 54 years siden | | | |
Hvad for en synshal var det?

~Mette
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
1) forbroerne KAN komme igennem syn hvis de fungerer perfekt, og ikke er skamsænkede. Problemet er at mange er uden tilstrækkelig affjedring pga. lejerne i forbroen binder, eller bærekuglerne er ved at poppe ud fordi de har nået deres maximale udsving.
Et andet problem er at mange tror at en forbro der har et isvejset sænkningssæt kan synes.
Jeg synes egentligt at det er fint nok at vi ikke har enkelte godkendte dele, men at det er bilens funktion der skal godkendes, problemet er bare at vores synsfolk ikke har autoritet til at godkende alternative løsninger som er udført korrekt, lige som i sverige.
(mange tror at alt kan godkendes i sverige, men faktisk er deres krav mindst lige så strenge som her, de kan bare godkende andre løsninger end dem bilfabrikkerne har lavet - det må være mere interessant og meningsfyldt at være synsmand der)

2) bærekugler må iflg VW have max 2mm slør !!, jeg har aldrig set en der havde så meget slør uden at den var helt smadret

3) slør i styrtøj, - tjae, det må der jo ikke være og så er det jo ligemeget hvor det kommer fra, hvis synsmanden finder fejlen er det jo egentligt bare en hjælpende hånd fra ham

4) uens dækmontering er ikke tilladt på biler efter en eller anden dato, og gælder ihvertfald ikke for folkevogne, de er for gamle - Frank kan måske lige citere reglen

5) lysjustering er jo det nemmeste at checke før man kører til syn, det eneste de ikke må er at lyse opad..


Alt i alt har jeg ALDRIG blevet sendt hjem med en fejl som ikke var reel, det kan være at synsmanden har noteret en masse småfejl, men der er altid ihvertfald een reel fejl som bilen ikke kan synes pga.
Jeg har faktisk lidt ondt ag vores synsfolk, de får alt for lidt lov til at være hjælpsomme, de har travlt (der holder altid en på chancen), og har for lidt autoritet. + det er jo ikke dem der får flest smil her i verden.
Det nemmeste man kan gøre for sig selv, er at gøre det nemt for synsmanden..

(Jeg har ihvertfald fået synet 200 biler)
(permalink) Peter_Plade Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Var det Allans bil?
-------------------------------------------
http://vw-bluehats.blogspot.com/
40356342
peterplade[@]mail.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Holstebro .
Og ja det var Allans bil.

Jeg kan osse nemt acceptere - og takker osse for seriøs hjælp fra bilsynsassistenterne. Mren denne her omgang var LIGE en gang for pjattet.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 54 years siden | | | |
4) uens dækmontering er ikke tilladt på biler efter en eller anden dato, og gælder ihvertfald ikke for folkevogne, de er for gamle - Frank kan måske lige citere reglen


Hejsa

I afsnit 8.02.002 står der noget om dækmontering

http://www.fstyr.dk/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit08.pdf
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg hader sådan nogle link:

Her er masser af info:
http://www.google.com

"informationsalderen er overstået nu, information er værdiløst, det eneste der har værdi er udvalgt og sorteret information"
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hmm frank han er ikke hjemme , men jeg mener at efter
1973 skal en bil monteres med 4 ens dæk, mht til seler
SKAL der der ikke være seler i hvis bilen er ældre end 1968
har der på et tidspunkt været monteret seler i skal de
selvfølgelig stadig forefindes" som om at bilfabrikanten
har monteret en plombering af hullerne til skruerne" hehe

DET ER ET RENT REGELHELVEDE

MVH IB, CAND i BILSYN
det kunne jeg da godt tænke mig at være haha
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Citat:Vejledning for STATENS BILINSPEKTION.
B
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg har det heller ikke på skrift . men jeg er blevet forevist
nogle DETAILFORESKRIFTER af en venlig bil inspektør
der skulle forklare mig hvorfor jeg ikke måtte ha parvis
forskellige dæk på min gamle taunus fra 76 , og fik at vide at havde den været fra før ,en eller anden måned i 73 havde det været OK,
Det er jo dejlig at de kan begrunde det de kasserer isredet
for bare at kassere det
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det må have noget at gøre med at bilen ikke er type godkendt med dæk af forskellig dimension.Fordi så hvidt jeg husker er der da flere biler(læs:sportsvogne) der køre med forskellig størrelse for og bag,se bare på en Viper,Ferrari,Vector,Massarati you name it.....De er da alle sammen monteret med forskellige størrelse for og bag dæk... ;)
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg kan oplyse dig om at der ikke står noget om forskellig dimesion på henholdsvis for og bag akslen i DETAILFORSKRIFTER,jeg sidder med den lige her forran mig ;D Der står i Instruktionsvejledning G,Styk 3,Regler for dækmontagen: citat.Dækkene skal have en [u:00f376c841]bæreevne[/u:00f376c841]  svarende til bilen tilladte akseltryk samt være af [u:00f376c841]dimension[/u:00f376c841] og [u:00f376c841]udformning[/u:00f376c841] svarende til fælgen. På samme aksel må [u:00f376c841]ikke[/u:00f376c841] monteres dæk af [u:00f376c841]uens dimension[/u:00f376c841].

Og det er taget lige ud af bogen.....
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jo jeg er her skam. Men der er jo nogle af mine kolleger der fik 11 til prøven og jeg fik 9. Det sjove ved det er at dem der skrev teksten i bogen af fik den højeste karakter. Så jeg måtte lige kigge i bogen.
Der må rent faktisk ikke være forskel på bredden for og bag. Men det står i afsnittet om fælge. Man må godt ændre på fælgbredden men ikke på forholdet imellem bredden for og bag. Hermed er Porsche mv. dækket ind. Dækbredden skal passe til fælgen
Før 01.05.77 Skal personbil være forsynet med dæk af samme type på samme aksel.
Typer:
Radialdæk
Diagonaldæk
Dæk med M+S
Med 5,5" Fælge på begge aksler med radialdæk på begge aksler burde det kunne godkendes med 195 for og 205 bag. Det eneste jeg lige er i tvivl om kunne være om 205 passer til en 5,5" fælg. Det er heller ikke godt for køreegenskaberne at de er så brede men det ville jeg bare tale med kunden om og forklare ham. Men så skal han jo sætte 7" i begge ender og så kan den godkendes  ;)
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 54 years siden | | | |
OK, så for at rigtig vade i det :

Dækmontering
Kan min '85 Mexibobbel synes med 5" fælge for og bag og med hhv 145 og 185 Dæk.?

Rune
-------------------------------------------
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Der står under Fælge i detailforskrifterne styk 8.02.003 :
(1)
Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension,såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets og bremsernes funktion eller medføre øgede belastninger på hjulophænget.

(2)
Nav- og hjulmøtrikker skal ligge inden for dækkets yderside eller være afskærmet ved hjulkapsel eller ligende.

Jeg kan sgu ikke finde hvor der står at de ikke må være af forskellig dimension,Frank?

Ang.det med sikkerhedsselerne IB,så kan jeg sgu ikke lige finde noget med hvor ,hvornår man skal eller ikke skal have dem i ??? Og det passer heller ikke rigtig,jeg kan nemlig finde masser om hvorfor man skal have den I,men ikke noget om hvorfor ikke?
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg er bange for at du render ind i en anden regel:
Dækomkredsen må afvige +/- 5%
Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for og bagdæk, må forskellen i ændringen maksimalt være 2% ( f.eks. 1% større fordæk og 3% større bagdæk ) for køretøjer uden ABS dog 5%  ( f.eks. 3% mindre bagdæk og 2% større fordæk ).
Hvis du forstod den så vil jeg gerne have det forklaret  ;D
(permalink) Farmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
H
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=Frank Andersen link=board=teknik;num=1030094519;start=15#15 date=08/25/02 kl. 10:47:29]Jeg er bange for at du render ind i en anden regel:
Dækomkredsen må afvige +/- 5%
Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for og bagdæk, må forskellen i ændringen maksimalt være 2% ( f.eks. 1% større fordæk og 3% større bagdæk ) for køretøjer uden ABS dog 5%  ( f.eks. 3% mindre bagdæk og 2% større fordæk ).
Hvis du forstod den så vil jeg gerne have det forklaret  ;D


Ja,om jeg forstod den eller ej  ;)
Nææ,men det er også noget værre volapyg....
pyt med det,det korte af det lange er jo at bilen ikke blev synet så Farmer du må nok smide nogle "midlertidige dæk" på :D
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Nej du har ret, jeg prøver ellers at læse det jeg skriver igennem igen og igen.
Der har sneget sig et "ikke" ind der hvor der skal stå at der rent faktisk godt må være forskel på for og bag.
Men der må ikke ændres på forholdet mellem for og bagD
(permalink) jacob Member
Skrev for 54 years siden | | | |
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
He he , jeg står lige af på denne debat,jeg kan sgu godt forstå
at synsmænd er lidt forvirrede engang imellem.
Mand skal sgu da være advokat for at følge med i alle regler
er det ikke den ene der gælder på det ene område så bruger mand bare en anden, så kan jeg bedre forstå svenskerne
, at det er op til inspektøren at vudere om det ser forsvarligt
ud, det er sgu da noget mand kan forholde sig til.
PUHA
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) jacob Member
Skrev for 54 years siden | | | |
I tidligere indlæg har det været nævnt at der gælder specielle regler for buggy og kitcars bygget på opkortede vw-bunde.
Det kunne være ret fedt at få en dokumentation for disse specielle regler hvis de er generelt gældene for alle eller grupper af disse biler.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=Bornholmer link=board=teknik;num=1030094519;start=15#20 date=08/25/02 kl. 23:28:05]He he , jeg står lige af på denne debat,jeg kan sgu godt forstå
at synsmænd er lidt forvirrede engang imellem.
Mand skal sgu da være advokat for at følge med i alle regler
er det ikke den ene der gælder på det ene område så bruger mand bare en anden, så kan jeg bedre forstå svenskerne
, at det er op til inspektøren at vudere om det ser forsvarligt
ud, det er sgu da noget mand kan forholde sig til.
PUHA

Hej Ib

Det har jeg også altid sagt..at svenskerne kan fandme få synet et badekar med motor og hjul.
Men de har faktisk lige så strenge krav som os, især når det gælder bremser styretøj og alt det der( det er jo også rart at der er strenge krav omkring det ;) ), Det gælder jo menneskeliv hvis det er tekniske fejl på vognen...

Tænk på ens børn engang kommer til at færdes blandt disse bilerne!!

Men om svenskerne så har andre fordele i synshallen er nok rigtigt.
(permalink) cors Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=jacob link=board=teknik;num=1030094519;start=15#21 date=08/26/02 kl. 01:52:15]I tidligere indlæg har det været nævnt at der gælder specielle regler for buggy og kitcars bygget på opkortede vw-bunde.
Det kunne være ret fedt at få en dokumentation for disse specielle regler hvis de er generelt gældene for alle eller grupper af disse biler.




Ja jeg har hørt det samme,men at finde papir på det er er som at lede efter en nål i en høstak.
Rygterne  siger at willy vidst nok har nogle dokumenter liggende.Er der nogle der har nogen,ka i så ikke sætte dem på vwnettet.Det vil da være cool at komme til syn med sin buggy og man ved hvad man kan tillade sig.
Mvh otto
-------------------------------------------
Tlf 50494883 Strandagervej@gmail.com VW Camper Highroof 87 turbo diesel
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Der er ikke noget i det. Du kan kun få godkendt en "afkortet" buggy. Den skal kortes op lige bag ved håndbremsen og forstærkes med en laske uden på samlingen. Selve bundpladen skal samles i en Z-form. Altså ikke lige over. Sådan foreskriver VW-fabrikken at det skal laves. Den er egentligt kun godkendt til en topfart på 100km/t. men så hurtigt kører man jo heller ikke i klitterne.
Ikke afkortede buggyes der er registrerede kan selvfølgelig stadig godkendes.
Kit og Buggy har tegninger

Reply »

You must log in to post.