Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motor-spørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) 1954 Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Har en 1600 motor til min bus. Den kører fin men sveder lidt. Mit spørgsmål er om jeg skal pakke den om - evt sætte et nyt cylindersæt på fra KB eller jeg skal sælge den og købe en renoveret 1300. Hvad koster det at renovere en 1600..? Og hvad skal jeg bruge?

Er der den store forskel på en 1600 og en 1300 når blot jeg skal trille rundt i sommerlandet... (Kan min 64'er bus iøvrigt synes med en 1600 uden problemer..?)

Jeg ville blive glad for et par råd...
(permalink) Floyd_Clymer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
:-/ :-/ :) ??? ??? ???

Ang. hvad der bedst kan betale sig.......

Det kommer helt og aldeles an på hvordan din motor har det indeni, og hvad du tænker på når du siger renoveret motor..

Men mulighederne er:

1/  tage den gamle motor ud og ilægge en anden gammel motor = stadigvæk gammel motor og færre penge

2/  købe en renoveret motor = Fin ide´

3 / renovere din nuværende motor = i mine ører den bedste ide´ fordi den ved du jo er nogenlunde i orden. Men der kan jo gemme sig nogle "overraskelser" indeni, men så ved du hvad du får.

Dette er blot min mening men det er noget som du skal finde ud af med dig selv ( fremtidsmæssigt) og ikke fokusere udelukkende på her-og nu økonomi

pøj pøj med projektet

De motorligste hilsner  Floyd Clymer

;D ;D ;D ;D ;D

-------------------------------------------
If you can't fix it, chrome it..
tlf. 20480388
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg vil give vores ven Floyd ret.....
Tag udgangspunkt i den motor du har nu,det kan blive et sjovt vinterprojekt med den rette omhu...Skild den ad og tjek delene,tag det med hen til en der har forstand på at måle på det,han vil kunne sige hit eller skidt...Så er det ellers bare og skaffe sig det der skal skiftes til man har en komplet motor igen og så skal der samles....Få afvejet og afbalanceret tingne så det hele spiller 100% sørg for at tjekke alle mål når du samler,så som vendehøjder på stemplerne endeslør på krumtappen alle blæserskjolde er i tip top stand og sidder som de skal osv osv....Læs nogle af de fine bøger om det ::)
Jeg har lavet en mildt tunet motor på et MAHLE + sæt fra K&B manden 1584ccm til 1248kr hvis jeg husker rigtigt,så afvejede jeg pejlstænger og stempler til under 1 gram monterede en mild ENGEL 286* knast og et par 36mm WEBER.Det hele skulle kun holde denne sommer sæson,så der blev ikke gjort det helt store ud af det...Men den kører sgu hammer godt...Og jeg kunne holde det for under 5000kr incl.nye lejer og pakninger  over det hele....Nu skal jeg lidt op i kubik igen og have skiftet nogle af delene til ud til noget race lir,så det kommer min vinter til at gå med for nu skal det samles med søsters hånd ;D....Men det kan gøres for en fornuftig penge og så er det skide sjovt....
Jeg tror ikke det vil være noget problem for dig at det er en 1600 frem for en 1300,det er sgu meget rart med de få ekstra hypper...

Hilsen Janus..
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 54 years siden | | | |
hallo,

din splitbus har de store bremse tromler siden 1963. det kaldes dengang for M216. jeg har selv den "lille" forgænger op til juni 1963, men min splitbus har også M216. det betyder, at bremserne er tilladt op til 50hk iflg. volkswagen. flere detailjer fåes hos bullikartei.

den der motor sveder lidt?! jeg anbefaler at du kun skiller topstykker, stempler og cylindere. det skulle være nok når den kun sveder lidt. sæt nye pakninger og ny simmering. det sparer tid og stres. mange motorer mangler kun ny simmering og de yderste pakninger ...

jens

(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 54 years siden | | | |
hi ebbe,

mit svar er NEJ!

krumtablejrene - hvis du skiller cylinder af, så tjekker du dem. du tar fat i dem og de skal tjekkes/bevæges sidelens. hvis der ikke er spil i denne procedure, så er de gode nok. hvis endelig kompressionen er got nok - tjek den forinden - skal du heller ikke skifte det lort. men hvis endelig kompressionen skal optimeres lidt og delene ikke er for meget slidt nøjes jeg altid med nye ringe på pistolerne.

spareversionen:
nye pakninger og evtl. ringe - men meget vigtigt er det at man skifter simmeringen behind svinghjulet. i 90% af tildfældende er det skyld i sveden. og så skal man sætte de små rør til stempelstangerne opad med svejsningen, sådan at olien ikke kan dryppe. det er klart, at man skifter gamle hylstre til stangerne og at alle pakninger skiftes til hylstrene til dise stanger.

og tjek topstykkerne. lille bitte revner på 1 mm mellem tænkrøret og selveste ventilhullerne i topstykkerne er ingen katastrofe. det er værre med store revner. ingen revner er perfekt - men sjælden. dejlige gamle topstykker med 1600ccm fra 1970-1978 er de fineste dele du kan få i. de har nemlig kørt mere end 30år i blybenzin. de er benhørde og fint til ny tættede motorer.

hvis endelig du tjekker "oliebolten" i motoren (oeldruckregelbolzen) - men det er ikke nødvendig hvis motoren ikke er smadret med jerndele i oliekredsløbet.

en fin motor med nye pakninger og simmering er perfekt. den skal ikke køres med 100% på motorvejen. man anbefaler 80% af maks. styrken til motorvejskørsel. ellers er det fint med 110kmh i timen. alt andet er dumt.

ellers mere snak om "T1 engine inside" senere

hilsen
jens

---
a.s.a.p.
klart at ALLE pakninger skal skiftes - no comment til det. de der langvarige snak om motorrestauration har jeg oplevet siden 1995 online i nettet. at fraskille en motor når den ellers løber fint er fuldstændig overflødig, hvis man kun vil køre i bilen som "NORMAL DAILZ DRIVER" uden hastighedsrekordnutstænkning.

og vigtigt er perfekt indstillede ventiler (kold) på 0,15mm og den perfekte tænding på ¨/ ./. 3 grader hved 47grader slukkevinkel med 7,5 til 5 grader før OT. men ... husk at der er mere end 26 forskellige indstillinger til T1/23 motorer ...

hilsen
jens
(permalink) 1954 Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Tak for de gode forslag...
Er der nogen i Nordjylland der kunne tænkes at ville foretage de nødvendige indgreb - sådan lidt orange..?

Ebbe
ebbe@respons.com
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 54 years siden | | | |
;D
(permalink) Aabenhus Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=64er splitbus link=board=teknik;num=1033457390;start=0#5 date=10/03/02 kl. 15:44:58]Tak for de gode forslag...
Er der nogen i Nordjylland der kunne tænkes at ville foretage de nødvendige indgreb - sådan lidt orange..?

Ebbe
ebbe@respons.com

Eller
(permalink) Farmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hvis i kan vente til hen efter jul, så kan jeg godt klare jobbet. Men aftal snart. Vi har travlt.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) 1954 Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Tak for buddet...

Jeg vender tilbage når tidsplanen er klar. Jeg er ikke sikker på det kan vente til efter jul...

Hvor i verden er du Farmer..?


Ebbe

Reply

You must log in to post.