Hej,
Hvis jeg nu finder en bil i Tyskland med plader på, kan jeg så selv køre den til Danmark, eller skal man lade pladerne blive i Tyskland?
Og hvis jeg kan, skal pladerne så tilbage til Tyskland med posten, eller kan man beholde dem som souvenir?
Har kun erfaring med import fra Sverige, men vil gerne være godt forberedt hvis jeg finder drømmebilen i Tyskland.
På forhånd tak for svarene, mvh JK
Jeg mener godt at man kan kører den hjem på de tyske plader. Jeg har da set flere tyske biler som ikke har været synet som stadig har plader på. Har også set tyske nr. plader til salg i U.S.A. så jeg skulle mene reglerne er de samme som i Sverige. Du kan evt. ringe til motorkontoret, de ved det.
Hilsen Steven.
Hej JK!
Der er med garanti ingen forskel på proceduren mellem Tyskland og Sverige!
Så vidt jeg blev informeret da jeg hentede min bil i Sverige var det i realiteten ulovligt (forsikringshensyn) at køre i bilen i DK med svenske plader på. I hvert fald blev jeg anbefalet at køre ind til nærmeste politi-station og aflevere pladerne der.
Jeg kørte dog hele vejen hjem i den uden problemer og da jeg omreg. og synede bilen afleverede jeg pladerne på motorkontoret som har "udleveringsaftaler" med de europæiske lande. No problemo!!
Uanset om du vælger den ene eller den anden løsning er der nok ingen chancer for at beholde pladerne som souvinier. Den foregående ejer "hæfter" jo for pladerne og skal aflevere dem igen.
Brake a leg.........
Kasper
hvad med prøveplader i tyskland, hvordan får man fat på dem???
hi folks,
de tyske plader har små plaketter på. disse plaketter er meget vigtigt, man må faktisk ikke køre uden de små runde plaketter med bilen!
på den bagerste plade er der 2 plaketter. den ene er fra registreringen i byen - feks. FL som flensborg - og den anden farvede runde dims er fra TU(ue)V - de i kalder for synet. og så er der på den forreste plade den såkaldte AU - abgasuntersuchung.
man må kun køre med pladerne foran/bak, når alle plaketter er i orden. der betyder, at
---
bilen skal vøre registeret i byen (FL feks) og at plaketten fra registreringen er på bagerst
bilen skal have TU(ue)V (synet) med gyldig plakette bagerst på pladen
bilen skal have AU med gyldig termin på maks. 12 måneder. alle binyinbiler skal have ny AU (den såkaldte CO test) alle 12 måneder i tyskland
---
med disse plader må man efter gamle kendte regler køre 3 måneder i danmark - så skal den senest omregistreres i DK!!! med al den stres og afgifter etc.
man må ikke køre med bilen uden plaketter. såsnart bilen bliver afmeldt hos den tyske registrering (en normal tysk procedure hos handel køb og salg - så er man fri for at betale told, afgifter og forsikring ...) - S
check:[img:24c7f2a5d2]http://www.herbie.dk/image/JJ1303.jpg[/img:24c7f2a5d2]
oppe i højre side på disse tyske plader er der 03-09 - det betyder at bilen kun må køre fra marts til september. den må ikke være på gade fra oktober til februar. på den møde er der automatisk 5/12 besparelse på forsikring og afgift.
de røde plader kan fås hos registeringen i byen. man kan kun få dem med tysk forsikring og tysk bil. det betyder, at sølgeren kun kan få disse plader. de er meget dyre - omtrent 75 euro til maks 5 dage - samtidig skal bilen have TU(ue)V - den skal være synet, ellers går den ikke. en dansker uden bopæl i tyskland og uden tysk forsikringskort har no chance til det.
so long
ta`en trailer - eller snak med sælgeren for at returnere de tyske plader pr. post.
jens
Man må ikke som dansk statsborger bosat i Danmark føre motorkøretøj i Danmark som bærer en udenlandsk indregistrering......
Ikke engang 3 mdr.....den regel er for udenlandsdanskere, der flytter deres bopæl retur til Danmark.
Der er kun en legal måde, foruden trailermetoden, og det er at leje prøveplader hjemmefra, og så montere dem i det øjeblik du ruller over grænsen.....
/Raketten