Bremsekraft fordeler
Er der nogen her der har lavet justerbart bremsetryk for/bag.?
Har hørt rygter om at en ventil fra noget Volvo er meget brugt.
hvis en eller anden ligger inde med detaljer ville jeg da gerne høre lidt om jeres erfaringer..
Rasmus
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Ja Volvo 140 og 240 men hvorfor ?
Det er da ikke noget man bruger på en VW. Ihvertfald ikke med hækmotor. Men du har måske fået for kraftige forbremser på ?
Bremsekraftfordeler er vel ikke det rigtige ord. Det hedder vel bremsekraft begrænser.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det kommer sig af at jeg talte med en gut på City 2 swap meet ang. bremser på min buggy.(der i skrivende stund ikke har kørt en meter) Han fortalte at buggyer tit overbremser på forhjulne når der er skiver på. Jeg har store type 3 tromler bag på så jeg regner egentlig ikke med at det bliver et problem, men det var mere for at være på forkant med situationen.
Er den ventil en "bare" flowbegrænser på strengen til forhjulne, eller indskyder man den så den kan regulere trykket mellem for og bagende?
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
NEj nej nej!
Hør nu her ::)
Det du skal gøre på din buggy er at når nu du får den ud at køre med de der halvstore bagbremser med tilhørende halvstore bremsecylindere. (F.eks. fra foran på en 1200 model) så kan det godt være temmeligt svært at ramme det punkt hvor den bremser perfekt. Så gør jeg (!) det at jeg overdimensoinerer de bageste bremsecylindere lidt, og så får monteret en bremsekraftregulator til baghjulene. Så kan du justere dig ind på hvor meget tryk du skal sende bagud for at få den til at bremse optimalt. Nemt, billigt og effektivt. ;D
......!
nu skal jeg ikke lige gøre mig klog, men er det ikke på bag-hjulene at du mener..........
man kan vel godt sige at den skal "overbremse" på forhjulene da det er dem der skal bremse først/mest ned........!
det er der jeg har haft problemer med overbremsning af baghjul med min buggy.....
hvis den overbremser på forhjulende må det da være problemer med opjustering af baghjul`s bremser der mangler......
nå men da jeg monteret disse pedaler i min buggy hade jeg det problem at der kun var et udtag fra hovede cylenderen....
jeg fandt ud af at toyota kørte med en forgrener med 6 udtag på .... der var osse indbugget disse "vintiler" i...........
de gør at der først åbnes for bagbremserne når forbremserne har et vis tryk........
efter at jeg monteret den har jeg ikke haft problemer med overbremsning......... det virker kanon
mvh leo-pol
Leo:Det blir nok farmer modellen der vil være aktuel, da dit pedal arangement, på det abstrakte monitære plan, ligner den voldmotor der engang skal i bagenden af buggyen ;D
Farmer: Er den bremsekraftregulator du bruger, den omtalte volvo 140/240 ventil?
Jamen for helvede. Ja undskyld jeg bander.
Hvad fanden er det hele for en gang mundlort. Der er sku´da så mange muligheder for calibre, hjulcylindre og tromler og hovedcylindre til en Vw at det da let kan lade sig gøre at ramme rigtigt.
Nu har jeg rodet med alt muligt og umuligt på Vw i 25år og jeg har da aldrig haft behov for en bremsekraftbegrænser.
På type1 har jeg haft succes med følgende og jeg nævner ikke hvad de kører med std.:
Foran type4 med 42mm. caliber skive fra 411E. Bag Alfa caliber med håndbremse og 40mm. stempel på 914 skive og Passat 20mm hovedcylinder.
Eller:
Foran type4 m.42mm og 411E skive. Bag std. tromle med 22mm cylinder og std. hovedcylinder.
Eller:
Foran type3 op til 8/70 med tilhørende bagbremse.
Eller:
Std tromle for og bag med 19mm cylinder bag. God til vinterkørsel.
Buggy:
Foran type3 til 8/70. Bag std type1 med 19mm. cyl.
Når jeg siger 19mm. mener jeg den hjulcylinder der passer til 30mm. bremsebakke. Man skærer så der øverste stykke af forstærkningen på en gammel oprustet ankerplade og bruger den som underlag for at få denne hjulcylinder til at passe til den nyere 40mm. bremsebakke.
Man kan vist også bruge hjulcylinderen fra Porsche 924. Den har jo som bekendt type1 bagbremser blot med 100mm. boltcirkel.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hey ren....
nu var det jo heller ikke meningen at du skulle rode dig ind i disse pedaler men blot for at fortælle at toyota bla. køre med disse "vintiler" i deres bremse rørs fordeler........
og at det vikrer fint på min på min bil.......
og frank........ hvem f... bander du dog af........?
mvh leo-pol
Jeg bander ikke af nogen specielt.
Jeg bander over den tendens der er til at gøre tingene så besværligt som muligt i stedet for at bruge de muligheder Werket selv har givet os
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank er fra en svunden tid hvor man var nødt til at prøve sig frem istedet for at sætte sig ved computeren og spørge andre eller lign. Den mand har måske ikke prøvet alt, men hold op hvor har han fået en stor viden og erfaring ved at prøve sig frem. En viden som han gerne vil give videre, hvis folk oprigtigt gider høre efter, ellers kan han godt blive lidt knotten.
Jeg var lidt med på sidelinien da Frank prøvede sig frem for at skidtet til at virke da han monterede skivebremser på sin Boble. Mange timer er gået i garagen og ikke mindst hos ophuggeren og diverse leverandører for at finde frem til stumper der virker. Der er flere forskellige løsninger på det bremseproblem REN beskriver, men det hele drejer sig om at få bilen til at flytte vægten frem på forhjulene under opbremsning. Et overbremsnings problem kan også godt skyldes for hårde støddæmpere foran eller forkerte hjullejer i skiverne foran. VWMorten har beskrevet dette leje problem andetsteds her på VWNettet. Støddæmper problematikken kan være et problem på lette biler som eks en Buggy. Bladet VolksWord lavede for nogen tid siden en test af forskellige støddæmpere og deres egenskaber og dette gav anledning til nogle interessante resultater. Både køreegenskaberne og bremse egenskaberne blev KRAFTIG påvirket af hvilken støddæmper bilen var monteret med. Uden at vil gå nærmere ind i testen (kan nemlig ikke huske det ;) ) men det ultimative ringeste støddæmper var Cofap's gasstøddæmper........
Mit råd vil være at prøve dig lidt frem med de forskellige løsninger der er nævnt i e foregående indlæg. Min bror's Spyder havde et kraftig overbremsnings problem og dette var en kombination af forkerte lejer i skiverne foran og alt for dårlige støddæmpere.
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Tak Rolf.
I øvrigt fandt jeg og en kammerat i sin tid på at fjerne et par lag i forfjedrene på en buggy for at få den til at dykke med forenden ved opbremsning. Teorien var at tilpasse fjederen til bilens vægt. Det virkede og bilen blev ikke lavere fordi den jo var så let at fjedrene bare stod i top.
Det var specielt på våd vej det var et problem.
Husk også lufttrykket på sådan én. 8-10 pund foran og 15-18 bagpå. I følge Peter Lindner.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Rolf
Hvilke dæmpere valgte i til spyderen?
Så slippper jeg for at prøve mig frem ;)
[i:f89ea7cb6f]Jeg kører pt. med 5 Cofap's[/i:f89ea7cb6f]
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Hej Ren.
Her hos Autobremsen har vi sådan en lille lækker sag som regulerer trykket trinløst fra 20 til 100%. Den koster en lille 7 hundredekrone og virker fantastisk på alle biler.
venlig hilsen Rene
[quote author=Rene_Autobremsen link=board=teknik;num=1034160630;start=0#12 date=10/16/02 kl. 13:31:44]Hej Ren.
Her hos Autobremsen har vi sådan en lille lækker sag som regulerer trykket trinløst fra 20 til 100%. Den koster en lille 7 hundredekrone og virker fantastisk på alle biler.
venlig hilsen Rene
Den René med en gul Challenger og Hemi motor ?
Den er bare for fed 8) 8)
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland