Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  T2 i 1303??? Er det muligt?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hejsa alle sammen!
Jeg har lige et spørgsmål: Er det muligt at sætte en 2,0 motor fra en T2 i min 1303? Og så det sædvanlige spørgsmål: Hvordan pokker får jeg et 5. gear?!?

Hvis ikke det med T2´eren er muligt, er der så nogle der har et foreslag til en hidsig motor? :o Det gamle trick med 1600 motor er okay, men ikke helt oppe og ringe!

Hvordan får jeg den gamle gæve 1303 til at følge med alle de sjove biler uden det koster mig en million milliard ???
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Du er inde på det helt rigtige. Men en 2L bus motor er ikke den rigtige motor at vælge. Den yder nemlig kun 70HK.
Det du skal gøre er at bruge krumtap og plejlstænger fra den og så kombinere den med en personvognsmotor.
Altså knast, topstykker og blok. Karburatorer og strømfordeler fra 412S.
Dertil køber du et sæt nye 914 cyl/stempler og så har du en 100HK 2L. Du kan også købe 94,5mm. til 914 og få dine bus cylindre boret. Cylinderen er den samme på bus og 914.
Det er lidt kort, men det er måden.
Du kan så selv ombygge et type1 blæserhus eller købe blæserhus i Tyskland til Porsche 911 blæser.
5. gear kan købes hos Gene Berg i USA. Men det er ikke nødvendigt. 5 gear er kun til biler uden moment og for høj vægt. Det bliver ikke dit problem. Du kan købe længere udvekslinger til din 4 trins.
Men det koster. Det er dyrt at lave type4 motor, men det bliver også den sidste du kommer til at lave hvis du tager skridtet første gang.
Jeg lavede engang en 1,8L ved at bore en 1,7L op. Jeg brugte stemplerne fra 1,8 i opborede 1,7 cyl. Nye stempelringe og ventilstyr. Blokken blev IKKE skildt ad og fik nye lejer.
Den kørte 100000 km med fire ejere intil jeg selv fik den tilbage og kørte et par somre til jeg igen solgte motoren.
Den findes endnu. Den var ikke tunet yderligere og gav 90 HK. ved 4500 omdr.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det lyder rigtig rigtig sjovt... men desværre også lidt dyrt. :-/  Har du en ide om hvad det ca. vil koste? Og hvad er kan motoren så? (hvor hurtig er den så) Jeg er ikke speciel interesseret i topfart. Det er mere optræk jeg er ude efter... ;D
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
0-100 på 9,5-10 sek og en topfart på 170km/t
Hvad det koster er straks sværere. Alt efter hvad du skal give for grundmotorerne 10000-20000 kr. Og 10000-15000 for at lave gearkassen. Og her mener jeg hvis du laver arbejdet selv.
Jeg er lige selv startet på et projekt til min egen bil.
Der har jeg købt motorer for 9500 kr. Pakningssæt for 1000 kr.
Topstykbolte, plejlstangsbolte, lejer, remstrammer, osv. for 2500 kr. Onsdag skal jeg hente blokken hos motorrenoveringsfirmaet og der skal jeg nok bløde 1000 mere.
Plus det maskinarbejde venner og bekendte laver for mig.
Og det er bare til en 82´er Polo. Men jeg er ligeglad, det koster og det vidste jeg. Og så er der slet ingen tuningsstumper, kun std. dele. 1,6L 16V Hæ-hæ. Men motoren bliver nok mere værd end bilen.
Da jeg i sin tid lavede en 911 motor til min type1, kostede det 65000 bare at lave motoren.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 54 years siden | | | |
typ4 =
411/412 aircoole
Typ2/Typ3 busser aircoole

disse motorer kan tunes op på 200-220 hk med ca. 2,4 liter. de koster bare utroligt meget i forhold til normal tunede T1 motorer. omtrent de 12.500,- euro kan gå op i denne motor!!!

en T1 motor feks. AS/AD kan bores op på 94mm piston, sammen med at der kommer kranie fra 2,1WBX (wasserboxer) ind i den. så lidt af eleminatorheads, rumpfanker og perfekte 44èr weber og lidt dit og dat - max 150hk ... koster omtrent 5.000,- til 6.000,- euro ....

boah  ;D

det skulle være bedst og billigst med 90mm cylindre/piston og 40èr weber med sportudstødning. med lidt held kommer du op på 90-100hk ... og sparer mange penge.

---

gearkassen fra en porsche 914 ombygges, da den jo skal dreje/sidde den anden vej. ellers en gearkasse med stor 4gear fra csp ... men det kostet det samme ca ...

Tzp4 motor er for dyr til normal omgang og tuning - de koster mere end de dobbelte.

hilsen
jens
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ja men gearkassen fra en 914 er i bund og grund en gammel Porsche 911 gearkasse. Type 901. Den kører den rigtige vej og gearskiftet kan indbygges i VW.
Håbløs gearkasse med et håbløst gearskifte. Og læg så lige mærke til at den slet ikke er langt gearet. Den er jo lavet til en motor uden bundtræk i en tung bil.
I øvrigt gik spørgsmålet på om man kunne bruge en bus type4 motor i type1.
Om man vil tune type4 eller type1 er vel en temperamentsag. Delene koster mange penge, og så kan man jo ligeså godt starte med en grundmotor der dur.
Det er ikke let at argumentere imod at man på træf i Tyskland kan se at dem der kører langt og hurtigt kører med type4 og har gjort det siden 70´erne. Men de tager nok fejl ;)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 54 years siden | | | |
jeg skal lige svare på det der type4 snak:

dengang var det meget moderne med at sætte og tune type4 motorer. i slutningen af the90`es er der sket en ny trend hen til originale Type1 motorer i tyskland, som nogengange maksimalt bliver boret op på 90mm til stabile maks 100hk ideer ... det var i 1997, da DEUVET veteranforbundet (verdensorga) endelig fik rettet den tyske registreringsskat til over 30 år biler hen til 180,- euro i stedet for 33,- euro pr. 100ccm motorvolumen pr. anno ...

det er en ny trend, men den vigtigste trend er "originalitet" i kombination med DEUVET reglementeringen og historisk bilregistrering med originalitet over 30år. det koster nemlig ellers utroligt meget at tune 1,7 til 2,4 liter - omtrent 600 til 800 euro i afgifter til det her de seneste år. det er en ordentlig håndfuld penge i sammenligning med de 180,- euro til rigtige "historiske" registreringer.

samtidig har DEUVET og det tyske syn TUEV nemlig meget strenge registreringer overfor tunede veteraner - det er ikke rigtigt tilladt og enkelte ejere har allerede mistet fordelene hved de 180,- euro - de skal betale op til 800,- euro per anno ...

---

tyske biler er mere på vej til at være originale. det der tuningshit er lidt "out" eller mere legetøj. de fleste veteranklubber som brezelfenster eller bullikartei har DEUVET omsætning i vedtægterne og ungdommen går nu meget meget mere op i vandkølet horsepowerhormonpis.

bliv glad med type4 - den koster det dobbelte. det er en gammel døende trend. samtidig er der ikke mange motorer og gearkasse tilbage og selveste 50hk AS/AD er allere hved at gå op i prisklassen på omkring 1.000 til 1.200 euro for normale brugte motorer.

det er out - de levende type4 i tyskland er ikke helt den rigtige trend. mange unge brunger maks omtrent 10.000,- euro - og så dør de med projektet ...

jeg kender til det.

a.s.a.p. og altid tid til en snak


(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=jj_flensborg link=board=teknik;num=1035227227;start=0#6 date=10/25/02 kl. 11:41:48]jeg skal lige svare på det der type4 snak:

dengang var det meget moderne med at sætte og tune type4 motorer. i slutningen af the90`es er der sket en ny trend hen til originale Type1 motorer i tyskland, som nogengange maksimalt bliver boret op på 90mm til stabile maks 100hk ideer ... det var i 1997, da DEUVET veteranforbundet (verdensorga) endelig fik rettet den tyske registreringsskat til over 30 år biler hen til 180,- euro i stedet for 33,- euro pr. 100ccm motorvolumen pr. anno ...

det er en ny trend, men den vigtigste trend er "originalitet" i kombination med DEUVET reglementeringen og historisk bilregistrering med originalitet over 30år. det koster nemlig ellers utroligt meget at tune 1,7 til 2,4 liter - omtrent 600 til 800 euro i afgifter til det her de seneste år. det er en ordentlig håndfuld penge i sammenligning med de 180,- euro til rigtige "historiske" registreringer.

samtidig har DEUVET og det tyske syn TUEV nemlig meget strenge registreringer overfor tunede veteraner - det er ikke rigtigt tilladt og enkelte ejere har allerede mistet fordelene hved de 180,- euro - de skal betale op til 800,- euro per anno ...

---

tyske biler er mere på vej til at være originale. det der tuningshit er lidt "out" eller mere legetøj. de fleste veteranklubber som brezelfenster eller bullikartei har DEUVET omsætning i vedtægterne og ungdommen går nu meget meget mere op i vandkølet horsepowerhormonpis.

bliv glad med type4 - den koster det dobbelte. det er en gammel døende trend. samtidig er der ikke mange motorer og gearkasse tilbage og selveste 50hk AS/AD er allere hved at gå op i prisklassen på omkring 1.000 til 1.200 euro for normale brugte motorer.

det er out - de levende type4 i tyskland er ikke helt den rigtige trend. mange unge brunger maks omtrent 10.000,- euro - og så dør de med projektet ...

jeg kender til det.

a.s.a.p. og altid tid til en snak




;D ;D ;D ;D WHAT IS THIS

Sikke dog en lang smøre. Nu bor vi jo i Danmark, men det er da rart at kende til forholdene i Tyskland :P :P

Jeg er af den holdning at type 4 er en bedre grundmotor at tune på, men er også enig med Frank i at det er et temperaments spørgsmål hvad man bygger på og fred være med det.
-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Farmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ja, jeg tror egentlig at hele problemstillingen, for manges vedkommende, er den, at de laver IKKE det hele i et hug. Som floyd´en siger buy once, cry once. Men at folk typisk laver et eller andet en sæson, og næste sæson laver de noget andet.
Til alt dette, vil jeg så sige, at det er altså noget lettere at lave eksempelvis en 2,0 T4 med f.eks 130 hk. - og så få den til at holde 60 - 100.000 km uden ret meget mere end alm. service, end at lave en tilsvarende T1. Det kan gøres, bevar´s, men så er vi oppe og snakke big bucks igen.  Men det er jo netop det, at det er de færreste motorer som blir lavet i DK der nogensinde når at køre 10.000 km før de blir skildt ad igen, enten fordi de ikke er lavet ordentligt, eller fordi ejeren nu vil ha´noget andet.

Prøv at spørge dem i jeres omgangskreds der har en, ska, vi si´95 + hk T1 som har kørt mere end 30.000 km uden at have veret adskildt, (og som har nosser nok til at køre på langfart med dem)  hvad den har kostet dem at lave. I blir overrasket! Det gør næsten alle. Det er nemlig ikke billigt at lave sådan et krapyl.
Hvis i vil ha´ billige hkér så køb en amazon ;D
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ja Amazonen var en fantastisk bil.
Men som med de fleste andre bilmærker sprang kæden af i slutningen af 70´erne.
Det skal være billigt. Og det blev det, vorherre bevares.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=Farmer link=board=teknik;num=1035227227;start=0#8 date=10/25/02 kl. 23:05:25].  Hvis i vil ha´ billige hkér så køb en amazon ;D

;D ;D Hvor får du det dog fra, Torben  ;D ;D ;D
-------------------------------------------
mob 28940849

Reply

You must log in to post.