§77 nedslående
Jeg var i embeds medfør med rigspolitiet på §77 kontrol i den forgangne uge.
Vi undersøgte 16 biler. 4 fik fjernet pladerne og resten blev kaldt til syn i utide.
Mit indtryk er at folk ikke retter de fejl som vi betinget godkender og de holder ikke bilerne vedlige mellem synene.
Ikke for at spille bussemand, men jeg synes det er for dårligt.
Jeg blev i øvrigt chokeret over at det koster 500 kr. i bøde for en pære der ikke virker. Man stopper så ved 5 fejl og det koster så 2500 kr. ;) Plus indkaldelse til syn.
Jeg må vist til at tage mig sammen i det daglige.
NO MORE MISTER NICE GUY, slut prut finale.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg er da osse noget overrasket over den oplysning. men ka´det måske osse have lidt at gøre med at værkstederne springer over hvor gærdet er lavest, for ikke at regningerne skal løbe løbsk ?
Eksempel: for 1½ md siden var jeg til syn med familieoverhovedets Rover 216 SI. Blev kasseret på skævbremsning på forakslen. Kørte så på værksted for at få udbedret fejlen, pga manglende tid til selv at gøre det. Da jeg kom til syn næste gang var det sgu V
Jeg vil godt give dig ret,jeg er selv mekaniker,der er mange der kommer med synsraporten fra forrige gang de var til syn og beder om lige at få lavet det der står på sedlen,så de har kørt i 2år med fejl på bilen.Og så synes jeg også at synsfolk faktisk er hårdere når vi mekaniker er oppe med en bil i forhold til de private.Jeg kan give et eks.Jeg var oppe med en bil der bremsede skærvt på forhjulene og så sad bagspejlet løs,det var omstilling.En makker jeg kender har en bobbel som havede følgene fejl: Hjulindstilling fejljusteret.Sænket formeget. Bremse rør ikke fastgjort.Stenslag i frontrude og den blev betinget godkendt men det var også hans far der var oppe med bilen og det hjælper jo lidt,og hvorfor.
Bilen er stadig ikke rep. og det er 1år siden
Jeg synes at synsfolk gør meget forskel på hvem der kommer med bilen,på vores værksted er vi 30 mand og nogle af de gamle svende kan næsten få synet alt,men kommer vi andre yngre svende skal det bare være 100% ok.Det er også iorden hvis det var sådan for alle.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
for 2 år siden var mig og min far også til syn med hendes corolla, Der var rust i stødæmpertårnet, der manglede en pære og forruden var flækket hele vejen fra venstre side til højre side, men vi fik den synet. Min far stod og så lidt mærkelig ud da synsmanden satte klistermærket i forude, det havde han sq ikek regnet med ;D Men vi tog hjem og fik lavet de ting der var i vejen ;D Men nu skal den til syn igen, så nu skal vi til at justere lygter og håndbremse.
Og for resten Frank, hvad siger i til, hvis plastikket på spænden til sikkerhedsselen er flækket ???
Ja Stefan, sikkerhedsselerne skal være i orden.
Og nej det er nok et problem at vi ikke altid behandler alle ens.
Men jeg ved sku´ikke altid hvem der kommer fra hvilket værksted. Vi prøver at behandle alle ens. Men sommetider hjælper vi måske værkstederne lidt. De har jo også et forklaringsproblem over for kunderne når de kommer hjem med en bil der ikke er godkendt.
Men efter denne weekend er det helt sikkert at der er færre der får deres bil betinget godkendt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har lige et spørgsmål til dig Frank A så må du selv bestemme om du vil svare.
Kan i selv bestemme om et køretøj bliver betinget godkendt elller ej, jeg tænker på hvis der er noget i vejen med en bil,har det så noget at sige hvilke nr i bruger i fejloversigten.
Feks. Jeg var afsted med en bil der bremsede skrævt foran og da skrev ma 05 trækker til højre ved nedbremsning. bilen blev ikke godkendt.
En anden bil med samme problem skrev han 04 hjulindstilling fejljusteret og når han skrev sådan så er det ikke om syn sagde han og bilen blev betinget godkendt
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Nej vi kan ikke selv bestemme afgørelsen. Men det er ikke pc-en der finder ud af det.
Stelnummer, forurening, bremser og tæring i zone B står ikke til debat. Det kan du se i vores vejledning i afsnit 14.
Det man så f.eks. kan gøre er at hvis du har en bærekugle med slør i på en Volvo. Så tør jeg godt betinge den fremfor at gøre det på en mindre solid bil.
Jeg har jo også kørt markrace. Jeg ved sku´da godt at biler ikke taber hjulene og den viden bruger jeg da i det daglige. Men jeg har en kollega der har stået i lære i vores bybusselskab. Og som aldrig har "leget" med biler. Denne kollega er måske mere tilbøgelig til at holde sig til hvad der står i bogen. Det er svært at uddanne en flok helt ens mennesker og Statens Bilinspektion bruger meget tid og statistik på at gøre os ensartede.
Jeg tror vi må have 1,47 fejl pr. bil. Og så måler man på hvor mange % vi afviger fra dette. Jeg har lang tid ligget på 3%+
Men ved min sidste medarbejdersamtale lå jeg på 15%+
Man kunne så se at jeg havde fundet flere fejl på bremser og i motorrum end jeg plejede ? Det ville min chef så vide hvordan det kunne være ? Jeg mente det måtte være bilerne der havde været dårligere i en periode, men kunne godt huske at jeg havde kasseret flere biler på dårlige bagbremser.
Det bliver der nu ikke lavet om på for vi må afvige 25%.
Der hvor vi har lidt frihed er jo på områder som brede hjul, tunede motorer og sænkningssæt. Folk skal bare forstå at det er konstruktive ændringer. Det skal fungere og se fornuftigt ud. Man har jo som bilejer begivet sig ud i at lave om på noget som bilfabrikkerne har fundet ud af er godt og sikkert. Hvis der kommer en tunet bil til mig som ikke kan gå ordenligt tomgang, svare på gassen eller hænger i speederen. Så bliver den ikke godkendt om han så hopper på tungen. Hvis ikke han kan vise at han kan lave ting eller vurdere når ting fungerer. Så skal han holde sig fra konstruktive ændringer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg synes at det er helt rimeligt at bilerne skal være iorden.
Vi vil gerne have lov til at bygge vores biler om, men hvordan skal vi kunne få lov til at lave kondtruktionsændringer, der ikke er afprøvet på chrashtests osv, når der er folk der ikke engang vedligeholder de biler der er typegodkendt.
Hvis vi vil have friere tøjler med hensyn til ombygninger er vi nødt til at bevise at vi formår at holde skidtet i forsvarlig stand, og ikke køre til syn med ting hvor "den går nok" princippet råber lidt for højt.
Omvendt har jeg da også været til syn med en fiat punto hvor han straks konstaterede at bagsvingerbøsningen var slidt et par overstørrelser, på trods af at jeg havde nævnt det for mekanikeren. Det nye baghjulsleje var der også slør i, osv.
Så selv om man kører til mekaniker, hvad vi altid gør med hverdagsbilen er det ingen garanti for en bil der er iorden.
Mærkeligt nok.for jeg spørger aldrig hvad det koster.
Nej men det er ligesom med alt andet håndværk. Skal det være i orden, skal man lave det selv.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank!
Jeg kan et langt stykke af vejen godt følge din frustration - og kan efter en del besøg i synshallen med forskellige køretøjer nikke genkendende til stor forskel på den vurdering der foretages. Jeg tror vi er mange der har oplevet stor entusiasme fra synsmanden når man kommer med et gammelt klassisk køretøj. Da jeg kørte min første veteran scooter til syn, blev de så ellevilde i synshallen at både synsmand og kollega tog en ekstra lang tur ud i området - ikke så meget for at kontrollere scooterens tilstand men af ren fascination. Andre gange møder man en synsmand som ikke forstår hvorfor folk kører i gamle biler - og så er vurderingen derefter. Ekstra hård!! Men som du korrekt bemærker - der prøves ved hjælp af beregninger at ensarte jeres fremgangsmåde - og det er meget positivt at høre!!
Cheers,
Kasper