er en 1500 blok = 1600 blok?
Er en 1500 blok = 1600 blok?
hvilke forskelle er der? jeg skal bruge en blok til mit motorprojekt! det kunne jo være fedt, hvis jeg kunne bygge den på en 1500 blok, da bilen er en 1500 fra 68...
er der nogen, der ved noget om det, så ville jeg blive glad for et svar!
på forhånd tak!!!
Din 1500 blok har samme boring som 1600, men den er kun med enkelt reduktions ventil i blokken, og så har den den gamle type oliekøler som sidder inde i blæserhuset.
Vælg en multiblok den med rillerne under generatorstanden.
den store forskel er, at H motorer er meget mere robuste. de er mere til splitbusser ... det er det vi kalder for "arbeitstiere" ...
indvendig diameter på cylindrene 1500 er på 83mm (mener jeg) og topstykkerne har kun en kanel tilføring fra carburatoren. derfor er de mere robuste pga. af manglende dobbelkanal som hos 1300/44HK eller1600/50hk.
der er mere kraft i de 44 og 50 hk topstykker til 1300 og 1600ccm - de har dobbel tilføring. H motoren kan ikke overheate så meget som en dobbelkanal - den er mere robust.
H motor er souveræn til splitbusser - ikke helt perfekt til tuning af bobler.
jens
tak for oplysningerne, det vil sige, at jeg skal købe en as 41 eller as 21 blok!!!
Ja, hvis du vil bruge en brugt blok, så find en 1302/03 (AR eller AB) blok. Få den så renoveret og flugtboret. Så har du et godt udgangspunkt. Og du har et motornummer der ikke indikerer for stort udgangspunkt i dit projekt.
Du kan sagtens bruge din H blok til at lave en 1600cc motor med org. udseende til din bil.
Hvis blokken er OK kan du også sagtens køre med enkeltportede topstykker og karburator osv. fra H-motoren.
Denne kombination kører i øvrigt godt. Den får et lidt højere kompressionsforhold og en lidt for lille karburator= godt moment uden at tøve sådan som en 1302-03 motor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hvorfor er der ikke så mange som bruger CT 1600 blokken, den er sku da genial da den har indbygget oliefilter og så er de alle med AS21 legering.
Eneste problem er måske placeringen af oliekøleren, men den kan da blokkes til ektrem køler.
Jeg vil bygge på sådan en fætter næste gang.
[quote author=Vwang link=board=teknik;num=1035792208;start=0#0 date=10/28/02 kl. 09:03:28]
Er en 1500 blok = 1600 blok?
hvilke forskelle er der? jeg skal bruge en blok til mit motorprojekt! det kunne jo være fedt, hvis jeg kunne bygge den på en 1500 blok, da bilen er en 1500 fra 68...
er der nogen, der ved noget om det, så ville jeg blive glad for et svar!
på forhånd tak!!!
Hej Jesper..
Hvis det er blokken der ligger i 68èren nu så er det en AR 1600 .altså as41 med dobbelt oliereduktion :)
hej Janus, ved det godt! det er til mit motorprojekt!!!
der skal jeg finde den bedst egnet blok...
jesper
flensburg.... du skriver at en H-motor ikke kan overheate så meget som en dobbeltkanal....
nu er jeg (stadig) ny til motorer, men jeg hev ventildækslerne af og der stod i min forgyldte bog at det P/N var en 1600 med dobbeltkanal... (som jeg jo går ud fra det oversættes til når det på engelsk hedder Dual-port).... hvordan mon en H-motor ifølge dig så kan ha andre specs end en dual-port når min øjensyneligt er begge dele på samme tid? ???
::) ???- eller fatter jeg igen bare ikke en bønne af noget? - ??? ::)
/Partyman
[quote author=partyman link=board=teknik;num=1035792208;start=0#9 date=10/29/02 kl. 14:38:07]flensburg.... du skriver at en H-motor ikke kan overheate så meget som en dobbeltkanal....
nu er jeg (stadig) ny til motorer, men jeg hev ventildækslerne af og der stod i min forgyldte bog at det P/N var en 1600 med dobbeltkanal... (som jeg jo går ud fra det oversættes til når det på engelsk hedder Dual-port).... hvordan mon en H-motor ifølge dig så kan ha andre specs end en dual-port når min øjensyneligt er begge dele på samme tid? ???
Det der menes med dual-port er at topstykket har to indsugningsporte og ikke en som på en singel-port...Det der snakkes om her er om der er dual-relife oliekanaler..
Sååå.Du er en lille smule for langt ude ved toppene i den sammenhæng ;D
Hilsen janus
::) ???- eller fatter jeg igen bare ikke en bønne af noget? - ??? ::)
/Partyman
[quote author=partyman link=board=teknik;num=1035792208;start=0#9 date=10/29/02 kl. 14:38:07]flensburg.... du skriver at en H-motor ikke kan overheate så meget som en dobbeltkanal....
nu er jeg (stadig) ny til motorer, men jeg hev ventildækslerne af og der stod i min forgyldte bog at det P/N var en 1600 med dobbeltkanal... (som jeg jo går ud fra det oversættes til når det på engelsk hedder Dual-port).... hvordan mon en H-motor ifølge dig så kan ha andre specs end en dual-port når min øjensyneligt er begge dele på samme tid? ???
::) ???- eller fatter jeg igen bare ikke en bønne af noget? - ??? ::)
/Partyman
Det der menes med dual-port er at topstykket har to indsugningsporte og ikke en som på en singel-port...Det der snakkes om her er om der er dual-relife oliekanaler..
Sååå.Du er en lille smule for langt ude ved toppene i den sammenhæng ;D
Hilsen janus
SORRY :-[ DET VAR VIST MIG DER MISFORSTOD NOGET,JEG TROEDE I SNAKKEDE OM OLIEKANALERNE...S
En AR motor er en 1300cc 1303 motor med dobbelte forvarmerør. Kommer i 1974.
Lad nu være med at gøre det til en kunst at lave en std. motor på 15-1600cc.
Der er ikke nogen af dem der overheater, eller skulle vi nu ikke tale dansk, bliver overophedet uanset hvilke oliekanaler de er født med. Selvfølgelig kan der laves en blanding af dele fra forskellige årgange så man bruger det bedste.
Bare sørg for at de dele VW monterede der er tilstede og virker. Lad være med at smide termostat og luftspjælde væk. Montér det efter forskrifterne og sørg for at blokken er OK så skal I bare se hvor det kører.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Jesper...
Det kan godt være det er mig der ikke kan huske motor nummeret,men da jeg tjekkede det i vw bøgerne var det en 1600 motor,vist nok fra en type2......