Udskiftning af varmekanaler
Hej
Har lige fundet en '70 - en ejers, med knap 76000 km og fuld historie. Kanalerne er de oprindelige, og egentlig i overraskende fin stand (Pava hvert andet år!) Der er kun svag plade indvendig forrest til højre... Kan det repareres med rep. stykke, eller er det bare ny kanal??
Nogen der har erfaring med dette??
Med store håb om en "nem" løsning!
Mvwh
René
Ja det kan godt repareres. Sometider kan man på stumpemarked finde en kanal der har været skåret op og brugt delvist, eller man kan lave en ny del selv. Det er svært at sige uden at have set det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank
Har knaldet en kniv igennem et par steder eller 3 indenfor en radius som en gammel femmer. Men hvis det er lovligt kan jeg måske bare bugge lidt karosseriplade (Eller tykkere) og svejse i? Kanalen er vel en del af den bærende konstruktion - og så troede jeg ikke man selv måtte svejse i det?
VWH
René
8) Du svejser bare! Sådan en lille lap er der ingen problemer i. Du kan bare bruge helt alm. karroseriplade..
Fagligt korrekt - er nævnt i de tekniske forskrifter.
Det er der så nogen der gradbøjer.
Personligt synes jeg man skal prøve så vidt muligt at bore de originale punktsvejsninger op og så punkte et nyt stykke i - så lidt fuldsvejsning som muligt. Når du så har kanalen åben så kig derind og se om din kanalbund er på vej mod de hellige marker.
Den kan man også få som repstykke og den er noget nemmere at skifte end en hel kanal.
Men det er en helt anden historie...
Held og lykke
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Før i tiden var der nogen synsfolk der gik og sagde at der var ting man ikke måtte svejse på. Det var nogen regler de selv gik og lavede. Men man må tilgive dem for der var ingen regler.
I dag er der faktisk ikke noget man ikke må svejse på. Jo man må ikke svejse på bærearme o.lign. Og dog hvis den er sammensvejset af delkomponenter må man dele den der igen.
F.eks. fjederskålen på en 1302-03.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Alle.
Tak for Jeres indlæg! Har stukket lidt mere i den nu..... og de hellige jagtmarker er vist næste stop for den kanal! Nogen i Jylland der for lidt dollars (Jyske!!) kan svejse sådan en på?
Det andet kan jeg selv lave - men jeg er lidt ræd for kanalerne!
Mvwh
René
Hej Gustav
Jeg vil egentlig godt høre den "anden" historie, Jeg tror nemlig jeg kan slippe afsted med kun at skiftet kanal bund.
Jeg troede egentlig at kanalerer var sunde nok, men efter at jeg kom til at prikke ordentligt til bunden af kanalen har jeg opdaget at den er temmelig mør.
Det er værst fra donkraft fæstet og bagud, og så er den ikke for sund på det lodrette stykke foran baghjulet.(billed kommer måske imorgen)
Derudover har jeg en inderskærm der ser sådan ud som på billedet, jeg har repstykket men er vel nød til at skifte kanalbunden også da der ellers ikke er noget at svejse i for neden ?
Hvad gør man, skal karossen af eller skal det laves inden man tager den af ?
Mvh. TeddyC
p.s. Andre end gustav må selvfølgelig også svare ;)
- Jeg ved ikke om denne side kan hjælpe men det skader vel ikke at kigge på den 8)
http://members.tripod.com/%7Egroupeffort/converted.html
Løft hatten af hvis du bliver enig med dig selv om bundene.
Du skal slive 200 punktsvejsninger af efter du har åbnet kanalen så der er det nemmere at have karrossen lidt på siden.
Det er altså noget jeg kun har gjort 1 gang selv men der sagde synsmanden at det var rart at se en bil med de originale kanaler. Og det må vel så være godt nok ...
Du skal nok skifte et stykke i inderskærmene (billedet) Husk den er dobbelt her. inderskærmen går ned over kanalen og bukker med rundt sammen med siden af panelkassen.
Held og lykke og køb en lokketang . du får brug for den
g.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Du vil også blive glad for et specialbor til at bore de gamle punktsvejsninger ud med, det er slebet så det kun skærer i svejsningerne i det dårlige lag plade. Koster ca. 120.- Dkr og kan fås i velassorterede værktøjsforretninger (bilbranchen)
Og det holder rigtig længe.
MVWH, Henrik.
Tak for svarene.
Det lyder jo til at være et tålmodigheds arbejde, men det kan jo lade sig gøre. :P
Gustav jeg er ikke helt med på hvad du mener med at inner skærmen er dobbelt ?
Og hvad er det er kanalen dobbelt ?
Jeg har ikke fået taget et billed af enden af kanalen, men er der ingen forslag til hvad der skal gøres der?
Findes der ikke en bog med nogle billede, eller gir' det sig selv når man åbner skidet ?
Mvh. TeddyC
Du undgår nok ikke at lave lidt småstykker selv.
Det giver sig selv når du flår det fra hinanden...
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Ja det tror jeg også , jeg fik kigget ordentlig efter i dag og sammenlignet med billeder fra nettet. Det der havede snydt var noget karosserikit, det lignede en flange til svejsning med det var det ikke.
Men man må altså gerne selv rekonstruere det foreste stykke af kanalen, når nu resten er sundt ?
Mvh. TeddyC
PS. Nå gustav det ser ud til at vi har fået en fælles hobby igen, sidst foregik det på fire små uretan-hjul ;)
Hva satan - er det Teddy fra Grenå?
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Ja, det er lænege siden, og nå ja, jeg bor i Tilst nu.
Mvh.
TeddyC
Hejsa.
Jeg syntes det er rart at se man ikke er den eneste med døde kanaler :-)
Klik på mit hjemmeside-ikon i ventre side og tjek mine kanaler, eller hvad der er tilbage af dem.
Jeg kan allerede nu sige at kan du finde ud af at hive karossen af er det en ide at købe en komplet kanal (som både inkludere top, bund og selve kanalen) til 650kr incl. mums ;D hos K&B manden.
Men selv om min kanal er meget død bliver det en lappeløsning (undskyld frank, reperation ;D ;D ;D) idet jeg har nok i min motor, lidt forstand endnu på min bil, og ikke en indendørs arbejdsplads til at beskytte mod regn og sne... så en weekend hvor det hele lappes svejses, slibes, og får en gang primer er vist alt jeg kan nå, så må en komplet gennemgang vente til sommer hvor man kan tillade sig en del mere.
MEN ! - Hvis der nu er nogle derude der SKULLE ligge inde med nogle kanal-top/bund rester så syntes jeg lige du skulle ringe engang: 22610081 ;D
/Partyman