Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motor spørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
1.problem:

jeg overvejer at sætte en ekstra oliekøler ud i fronten af min bil, er der nogle, der har gjort det og hvad har i erfaret?

gode og dårlige ting vil blive læst og vurderet!!!

hvilke typer skal man anvende og hvor købes de?

2.problem:

min motor opfører sig mærkeligt ved 2500- 3000 omdrejninger i fjerde gear!!! den kører i " hak ", ja den er usikker!!!

ellers kører den jævnt og godt! hvad er der galt, er det et dyse problem oder was?

3.problem:

strømfordeleren!!! hvad skal man bruge? den kører med en 009 og hvad skal man stille tændings tispunktet til 10 grader før top? eller hvad........

4.problem :

jeg har voltmeter i bilen og den viser nogle gange nogle mærkelige ting... den svinger fra under 12v til næsten 14v, under 12v lyser ladelampen! kan det være laderelæet, der er i stykker?

jeg kører med generator!


håber at nogle folk vil tage sig tid til at svare på spørgsmålene! der kunne komme nogle interessante debatter ud af disse emner!

mvh vang
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Jeg vil gætte på at hakkene er pga. din kondensator..! -skift den, eller skift til elektronisk tændingm så får du aldrig den slags problemer mere

Det KAN også være pga. din fejlagtige generator, den ville jeg nok kigge på først.
Hvis den har extern spændingsregulator, så prøv at skifte den, ellers må du nok købe en ny generator (så er det  diodebroen i generatoren, og den er både dyr og svær at skifte..)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |

jeg har allerede elektronisk tænding, så det er nok som du siger, den skide generator! det er typen med det externe relæ/regulator... jeg prøver lige at skifte det!


tak for svaret, vang
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 55 years siden | | | |
tjek alle ledninger til tøndrør - måske er din strømfordeler ikke i roden, selvom den er elektronisk.

det hele erindrer mig lidt om problemerne på min gamle mex 1200 og min cabriolet 1303.

jeg skiftede platiner og tjekkede tændingen flere gange. jeg rensede caburator og fik nye filter. jeg tjekkede generator og relais.

jeg smadrede 3 generatorer - den ene brækkede i aksen! 8)
jeg brugte 5 caburatorer i en lang testrække  ;D
jeg brugte 3 set platiner ::)
jeg fik nye tændrør i den :P
jeg brugte 2 andre relais i mexikaneren  >:(

men ...
det var kun ledningerne til tændrør fra fordeleren. de skal senest skiftes efter 10 år ... og kondensatoren - ja den skiftede jeg ikke, men i sidste omgang skiftede jeg så hele fordeleren på min 1303 cabriolet. fejlen er endelig væk. samtidig var gummiluftledningerne i undertryksustemet fra carburatur til fordeler og luftfilter meget porøs. det må de ikke - det skiftede jeg også.

husk at der er 26 indstilninger til tændingen i de forskellige motorer til boblen
husk, at platinerne skal have en lukkevinkel på 47grader med 3 graders tolerens
husk, at tændingspunktet ligger på 5-7,5 grader inden OT
husk sunde gummiledninger til undertryk - selvom der er elektronisk tænding

jeg søgte i 18 måneder - der var en utrolig oplevelse - jeg drømte allerede om det. idag er problemet no problem more.

ellers skriv mere, hvis fejlen stadig er der efter kondensatorskiftningen

jens
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 55 years siden | | | |
okay - jeg glemte - det var elektronisk tænding. skift kondensator og tændrørsledningerne.

de gemene fejl:
selveste aksen til fordelen løber ikke mere rigtigt rundt - måske er den slidt - det har jeg oplevet - det varede længe.

oliekøler:
jeg har den store oliepump i min 1600AS på cabriolet. jeg har fjernet de såkaldte "luftschieber" i blæserhuset. samtidig har jeg ingen termostat mere i motoren. den modtager fuld kølinf hele tiden. man skal sætte store fjeder in i den der oeldruckregelbolzen - men det kan vi snakke om. jeg kører kun med 55hk, men den køles fint om sommeren. olietrykket er oppe på toppen - noget mange også bliver bange for pga. den store oliepump og snak om fare for lejerne ...

jens
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Oliekøler i fronten er det bedste. Problemerne er oftest at slangerne bliver utætte ved motoren. Du kan ikke købe en gummislange der kan tåle at køre ved de temperaturer der opstår omkring udstødning og den varme køleluft på en VW.
Ved de sidste par motorer jeg har sat det på, har jeg brugt teflonslange fra et hydraulikfirma der kan klemme det sammen. Disse fittings er meget kraftige og har ikke ret stort hul. Derfor er jeg gået op i 5/8" og så fået to samleled til denne slangetype med på et maskinværksted og de har så drejet en slangestuds, til 1/2", i den ene ende. Så har hydraulikfirmaet klemt det på for mig sådan at jeg nu har to 5/8" teflonslanger med 1/2" studs i enden. De er så ca. en meter lange. Nok til at komme væk fra varmen og bruge almindelig slange resten af vejen.
Det næste problem er at der er noget modstand i køler og slanger. Der skal man sørge for at sætte køleren på før reduktionsventilen og bruge en termostat der ikke påvirkes af dette modtryk. Racimex laver en til at sætte på slangerne der er god.


-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |

tak for nogle interessante svar!!!

min motor er en 1584ccm med en 284 grader knast,luminition tænding og 36mm weber, desuden har den full flow - altså olien!

topstykker, krumtap og plejlstænger er std.

det jeg ikke kan forstå er, at den køre fint ved alle omdrejninger, bort set fra 2500-3000...

kan det være et spørgsmål om forkerte dyser i karburatorene?

jeg regner med, at få en prof til at teste og justerer den på rullefelt, altså udskiftning af dyser osv... det koster mellem 1000-2000kr - er det en fair pris?

vang
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |

HALLO, er der ingen, der ved en skid eller hvad?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hvad fanden mener du Jesper.
Dyrk din hobby selv, hvis svarene ikke passer dig. Eller kør på værksted.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |


Har du nogensinde hørt om ordet " ironi ".......... Frank?

dyrk din hobby selv....hmm, ved du hvad der er fustrende ved vwnettet! der sidder skide kloge og fornuftige folk med en masse konstruktive svar MEN det er yderst sjældent, at der bliver svaret! og jo de læser også annoncerne....


jeg er glad for de svar jeg har fået, det har jeg faktisk også skrevet i tidligere indlæg! men vil du bilde mig ind, at der ikke er nogen, der ved hvor man kan få justeret sin motor???

du ved det garenteret Frank...

hvorfor er der ingen, der siger det?

ja, jeg provokerer mig til et svar, men det er fanme også nødvendigt mange gange, undskyld min metode... men sådan er jeg bare!!

Jesper vang

no hard feelings
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Jo men netop fordi du havde skrevet at du var glad for svarene forstod jeg heller ikke hvorfor du pludselig var inde på om der ikke var nogen der vidste en skid.
Jeg sad netop i dag og overvejede om ikke jeg skulle stoppe med at svare her på VWnettet mere.
Nu har jeg stædigt forsøgt at svare seriøst på folks mere eller mindre seriøse spørgsmål i en måneds tid. Men de fleste kommer ikke tilbage og fortæller hvordan det gik, om de fandt fejlen, osv. osv.
Rolf siger til mig jeg skal stoppe for der er ikke nogen der gider høre svaret alligevel.
Der bliver jo også spurgt om det samme og det samme.
Jo jeg ved godt hvem der kan justere din motor. Men når ikke jeg ved hvor du bor er der jo ikke noget ved at jeg nævner mig selv og min omgangskreds.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jacob Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Jeg er imponeret over de mange svar. De er guld værd.
Jeg har lært meget og (måske især) siden sommerferien hvor Frank har ydet en stor indsats.
Tænk hvis så mange års erfaring bare skulle sætte sig tilbage i stolen og se tv :'(
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) folkeboerge Member
Skrev for 55 years siden | | | |
[quote author=Frank_Andersen link=board=teknik;num=1034884071;start=0#10 date=10/21/02 kl. 22:26:53]Jo men netop fordi du havde skrevet at du var glad for svarene forstod jeg heller ikke hvorfor du pludselig var inde på om der ikke var nogen der vidste en skid.
Jeg sad netop i dag og overvejede om ikke jeg skulle stoppe med at svare her på VWnettet mere.
Nu har jeg stædigt forsøgt at svare seriøst på folks mere eller mindre seriøse spørgsmål i en måneds tid. Men de fleste kommer ikke tilbage og fortæller hvordan det gik, om de fandt fejlen, osv. osv.
Jeg synes nu at dine svar er til stor glæde, Frank.
Så hvis du stopper her ville det da blive lidt kedeligt

Hilsen folkebørge
Rolf siger til mig jeg skal stoppe for der er ikke nogen der gider høre svaret alligevel.
Der bliver jo også spurgt om det samme og det samme.
Jo jeg ved godt hvem der kan justere din motor. Men når ikke jeg ved hvor du bor er der jo ikke noget ved at jeg nævner mig selv og min omgangskreds.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |

Frank : jeg er mere end sikker på, at alle er glade for dine indlæg! der er ikke noget bedre end at få seriøse svar! Men der er måske mange af de samme spørgsmål, men der er nok også mange nye folk her på nettet. det må man da håbe!!!

komme og fortælle, hvordan det er gået! ja, det er måske rigtigt nok! der kan jeg da godt følge dig. det er da bare ærgeligt, de vil åbenbart ikke have hjælp igen!!!

jeg er kommet lidt længere med mine problemer, men det gjorde jeg først i går. det viser sig, at der sidder to laderelæer på motoren... ikke skide godt! jeg fjernede det ene og jeg synes motoren går meget mere jævnt! MEN den kan stadigvæk finde på at lyse op i nogle sekunder og så falde ned igen!!!

det må være det indbygget laderelæ i generatoren, ikke?

forresten bor jeg ved Randers!

ps. jeg håber, at du bliver ved med at benytte vwnettet!

jesper vang
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hej Frank

Jeg forstår udmærket din reaktion, for meget af det der foregår herinde må være en frustrerende oplevelse for dig, men jeg tror alligevel at der vil være rigtig mange brugere af VW-nettet der vil være meget kede af det, hvis du holder op med at skrive herinde.
Jeg er selv rimelig grøn i VW-sammenhæng, men jeg har det sidste års tid læst alt hvad der har været af indlæg, for at få så meget viden som muligt om VW'er. Det er ikke alle indlæg der har været relevante for mig, men viden er jo aldrig spildt. Dine indlæg er uden tvivl dem der har lært mig allermest - de er altid grundige, forstålige og velformulerede og det er tydelige at du ved utroligt meget om det du udtaler dig om. Den guldgrube af informationer du ligger inde med ville jeg være meget ked af at gå glip af i fremtiden. Muligvis er mange af os ikke særlig gode til at vise eller sige at vi sætter pris på din viden og dine råd, men nu har jeg i hvert fald gjort det og jeg kan umuligt være den eneste med den holdning.
Du skal selvfølgelig gøre hvad der er bedst for dig, men jeg håber i hvert fald at du vil fortsætte.

Mvh
Erik

Til Morten: Frank er nok ikke den eneste der har opdaget, at mange spørgsmål bliver gentaget herinde. Kunne man evt. løse det problem ved at lave en FAQ-side? Jeg ved godt at det ikke er alle spørgsmål der vil kunne besvares på den måde (og det er heller ikke meningen), men mange af standardspørgsmålene kunne man vel godt klare ad den vej? I hvert fald kunne man måske danne et grundlag for nogle mere kvalificerede diskussioner. Det kræver selvfølgelig at nogen gør arbejdet og skriver noget og jeg er jo kun en glad amatør, men jeg er frisk på at levere en arbejdsindsats hvis der er behov for det og ideen kan godkendes. Well, det var bare en strøtanke...
(permalink) __Stefan Member
Skrev for 55 years siden | | | |
jeg vil også lige sige at jeg er glad for alle franks svar, alle de svar han er kommet med her inde kan man bruge til noget. Det er også rart at have en der ved hvad man må og ikke må (med syn) og som ved alt om vw  ;D Så du må ikke gå Frank  ;D kan sq ikke undvære dine svar  ;D
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Tak for de mange tilkendegivelser

Og Jesper. Skal det forståes sådan at du mener at du har kørt både med en ekstern regulator og en indbygget ?
Det burde ikke være muligt idet der på en generatormed indbygget relæ kun er en B+ og en D+.
På en med ekstern er der en B+ og et trebenet stik.
Hvis jeg var dig ville jeg tage min generator og køre hen på et autoelværksted og få den kontrolleret.
Herefter ville jeg gennemgå ledningsnettet. F.eks. kunne der godt være en kortslutning et sted, måske efter svejsearbejde ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |

hej Frank

det var netop, det der var mærkeligt! du ved, denne tykke ledning, der går til generatoren var fin nok - korrekt monteret!

MEN den anden var forbundet, sådan at den gik igennem endnu et relæ! mærkeligt!!!

men det er koblet rigtigt til, nu vil jeg lige skifte det indbyggede relæ, det virker sgu ikke! det prøver jeg lige i aften!!!

jesper vang
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 55 years siden | | | |
bla bla
hva er meingen?!
okay - glem det!

---

det eneste fornuftige med at finde ud af problemet er, at man sidder foran den motor. det der hul mellem 2000 og 2500 omdrejninger kan betyde alt ...

dyser til caburatorer
selveste carburatorer har dårlig indstilling
luftindtræk mellem topstykker og indsugning
fordeleren ...

i literaturen skrives der, at de 10 meste fejl er:

1) for stor carburator
2) dyre slanger - tuningslanger i udstødningen
3) forkert "nockenwelle"
4) for hårde ventilfjedre
5) forderte tændrør
6) dårlige pakninger
7) manglende renhed
8) man sjusker
9) forkert beregnelse af volumen i motorrummet
10) målt forkert i kranie/pleuel/piston etc.

det er præcis den rækkefølge man skal kende til hvis der skal snakkes om fejl i systemet. det er den såkaldte "TOP 10" i veteranbilverdenes motorekspertundersøgelse bla bla ... - jeg kalder det for "Schrift an der Wand".

der er for meget "luft" i problemet, hvis ikke man sidder foran problemet.

jens


(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |

ja, jj flensborg

der er nok utallige årsager til problemet, derfor havde jeg tænkt mig at få den på rullefelt og dyset den rigtigt op osv...

jesper vang
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Pas nu på med sådan en generator Jesper. Den er følsom over for for megen roden og prøven og evt. laven gnister.
De rullefelt-mænd jeg har været hos. Sætter stor pris på et de mest basale ting som falsk luft, dårlige tændkabler, tilstoppede tomgangsdyser ( som jeg tror er dit problem ) og speedertræk der hænger og ikke kan give fuld gas osv. Er på plads inden man kommer. De bliver så dejligt imponerede når de faktisk bare lige skal tjekke om den får det brændstof den skal bruge og hvad den yder. Jo og så lige se om man kan hente et par heste ved at ændre tændingstidpunktet et par grader.
Og så bliver regningen ikke så stor eller måske gratis fordi de synes det var sjovt at se en bobbel der trak ordentligt igennem  ;D
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Vang Member
Skrev for 55 years siden | | | |


så nu virker generatoren perfekt! jeg skiftede hele lortet!!!

jesper

(permalink) Vang Member
Skrev for 55 years siden | | | |


ja Frank, hvad skal jeg skrive??? du havde ret!!!

det var en tilstoppet tomgangsdyse, der var årsagen til den ujævne motorgang! jeg har skilt karburatoren ad og renset den, nu kører den pisse godt!

desuden har jeg monterert det udstødningssystem TRL havde til salg, fuck det lyder og virker godt... super!!!

Tak til jer alle, og specielt Farmer ( ringede 10 gange til ham igår, heh )

Fedt med sådan et vwnet...

Reply

You must log in to post.