Hva kan en std svingaksel gearkasse holde til???
Har en 170 hestes 2 liters, og har tænkt mig at forsøge at montere den på en std geakasse... Er jeg fucked???
Vil gerne høre jer derude hva i er "sluppet afsted med" sammen med jeres std gearkasse..
Vh spring
Jeg har smadret en ´61 1200 gearkasse efter flere års misbrug (jeg skal på afvænning en dag) og mange forskellige motorer i hebsteren.
Nu har jeg en jeansgearkasse i (4,375), den er den stærkeste std. svingaxelgearkasse - så vidt jeg ved..
3.88 kron og spidshjul er stærkere, men det giver dårligere 0-100 tider.. ;D
[quote author=Springer link=board=teknik;num=1036567956;start=0#0 date=11/06/02 kl. 08:32:35]
Har en 170 hestes 2 liters, og har tænkt mig at forsøge at montere den på en std geakasse... Er jeg fucked???
[b:0292276842]Uanset hvad du er gør er du stadig FUCKED[/b:0292276842] ;D ;D ;D ;D
Vil du spørge hvorfor, spørg hvorfor
[quote author=Springer link=board=teknik;num=1036567956;start=0#3 date=11/07/02 kl. 11:40:07]Hvorfor he?????
For den historie du kommer med 8) 8)
[
3.88 kron og spidshjul er stærkere, men det giver dårligere 0-100 tider.. ;D
Naarh, det er nu ikke helt rigtigt Morten. det kommer meget an på hvor stor - og hvor effekten ligger.
Eksempel 1: Mathiesens 116 hk´s @ 6000 rpm. 1680ér i en oval, blev hurtigere af at gå fra en 4,375 til en 4,125 gearkasse.
Eksempel 2 : For nogle år siden lavede jeg en halvheftig 2,0 T4 med 120 - 130 hk (Fik den aldrig målt) i en 1303. Han gik fra 1303 - til 1303S gearkasse, og tog et helt sekund af 0 - 100 tiden, fordi 1. gearet nu var til andet end lige at sætte igang på.
Eksempel 3 : Allisons (dengang) 200 hk buggy tog godt og vel 4/10 af 1/4 mile tiden da hun gik fra
4,125. 1. 3,78 2. 2,06 3. 1,44 4. 1,04 til
3,88 1. 3,78 2. 2,06 3. 1,47 4. 1.14. Ca samme slutudveksling, men selvsagt højere 1. & 2. gear.
Når så det er nævnt, skal man selvfølgelig se på om man har 1600 cc eller 2000 cc. men de fleste kan NEMT slæbe en højere udveksling. ;)
Do it right - cry once
g.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Ja min motor kunne måske nok bære en højere udveksling..
Vi får se når jeg har smadret denne her.. ;D
Hvis du kører mange kilometer (mantorp, spa, euro o.s.v.) er der altså også penge at spare på benzin.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Ja ja det er fint nok med al den udvekslings snak he...
Men hva ka std gearkasser holde til... Hva har i af erfaringer derude???
Ved godt det rigtige vil være at købe en super street gearkasse eller en pro street... Men har altså ikke lige 15-18 tusind stående på min konto som jeg ik ved hva jeg ska bruge til.
Vh Springer
[quote author=Springer link=board=teknik;num=1036567956;start=0#9 date=11/07/02 kl. 15:00:31]Men har altså ikke lige 15-18 tusind stående på min konto som jeg ik ved hva jeg ska bruge til.
Vh Springer
Så må du jo køre pæn istedet for ;D ;D
Det der slår en std gearkasse ihjel er hjulhop, kraftige
motorvibrationer ved acc. og hvis dækkene bider så godt at
den ikke kan lave hjulspin. Bare nogle ordentlige ophæng på
gearkassen og en bøjle under motoren vil afhjælpe de fleste
problemer ved moderat tunede motorer. Man kan godt splitte
en std gearksse af med en std motor ved hensynsløs kørsel.
Et godt råd når skidtet skal skydes af er at man lige lader bilen
rulle igang inden man giver fuldgas istedet for bare at smide
koblingen når man starter. De svage punkter i en VW
gearkasse er alt det indvendige kort sagt. Men særligt udsat
er diffrentiale hjulene, 1. og 2, gear på ældre gearkasser
samt 3. og 4. gear når man har en momentstærk motor.
Så umiddelbart kan man ikke sige at en org gearkasse kan
holde til så og så meget da det er afhængig af kørsel og dæk
typer og bredde samt i hvilket omdr område motoren giver
moment. Jo mere moment ved lavere omdr jo hårdere er det
ved gearkassen.
Den 1303 S gearkasse jeg har, har tidlligere kørt sammen
med en 2365 cc type 4 motor gennem længere tid og en
ganske kort periode med en 2599 cc'er. Den blev udskiftet
pga udvekslingerne passede meget dårligt med 2599cc'eren
effekt og moment område.
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Udfra Rolfs kommentarer om hensynsløs kørsel og mit kendskab til dig bag rattet, er det vist ikke andet for end at du må op med læderet ;D ;D ;D
FYR AF
8) Jeg har et sted læst i VW's egne optegnelser over industrikøretøjer, som kørte med T1 gearkasser og kæmpe motorer, at kasserne er bygget efter et krav på 600 HK og 600 NM.... Det skal jo lige siges at man ikke ligger og kører råddent i en Dumper, men vi snakker om sejtræk og vedvarende belasninger. :-/
Lyder MEGET optemistisk med de 600NM...... :-/
Og JO!!! man køre råddent i en dumper, Det er derfor der er sikkerheds seler i ;D
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com