Det kan ikke passe at de VW -motorer ikke har flere kræfter? ??? En 1500ccm omkring 47HK det holder jo ingen steder. >:(
En halv moderne bil, for den størrelse har på den rigtig side af 65HK. 8)
Så nu kommer mit spørgsmål! Kan man ikke øge HK
Jo, det kan fint passe at en 1500cc. bobelmotor har 47 HK og ikke mere, for sådan er det. Beklager.
Om man kan hive flere HK'er ud af den "uden at gøre alt muligt mærkeligt" kommer nok an på hvad du mener med "alt muligt mærkeligt". Hvis nogen havde opfundet en tryllestav, som du kunne svinge over motoren og derved give den flere HK'er, var der nok ikke så mange mennesker der begyndte at bygge om på deres motorer vel? Svaret må være, at du ikke slipper for at skille motoren ad, sætte dig fornuftigt ind i tingene og begynde at gøre "alt muligt mærkeligt" hvis du vil have flere HK'er.
Hvad VW har gjort galt i tidernes morgen? Efter min mening ingenting - faktisk har de gjort rigtig meget rigtig rigtigt! VW-motorer kan holde til rigtig meget tuning, rigtig meget brug og en del dårlig behandling. Også væsentlig mere end moderne motorer tilsvarende holder til. På det tidspunkt disse motorer blev designet, byggede man motorer efter nogle andre principper end man gør idag. Kvalitet og holdbarhed var nøgleordene og det er netop grunden til at så mange motorer stadig holder. En god del af forklaringen på hvorfor moderne motorer kan yde flere HK'er på samme motorvolumen ligger i tolerancer, computerteknik og elektronik. Idag er det meget lettere at regne på de forskellige belastninger i motoren og dimensionere de forskellige dele efter det. Man går så efter at bruge så få materialer som muligt og ligge så tæt på grænserne som man kan, hvor man tidligere ville regne sig frem til grænseværdierne og derefter overdimensionere for at sikre holdbarheden og kompensere for evt. fejl i beregningerne. Men det er klart, at en plejlstang der er overdimensioneret fx. 50% koster noget ydelsesmæssigt i forhold til en plejlstang der kun lige er dimensioneret til at holde. Jo mere man skærer i tolerancerne og jo mere elektronik man propper i en motor, til fx. at styre blanding, tænding, ventiler, osv., jo mere kan man få motoren til at yde, men et eller andet sted er det på bekostning af holdbarhed og "ombygningsvenlighed". Rolf skrev i et tidligere indlæg, at han havde kørt med en 1303 S gearkasse i en bil med en motor på 2,6 L . Jeg tvivler på at du finder mange moderne gearkasser, der ville finde sig i en tilsvarende behandling, men der ligger så også en del af forklaringen på VW-motorernes "ringe" ydelse; der er overdimensioneret for at det skal holde!
Hvad du konkret skal gøre for at hive flere HK'er ud af din motor afhænger af hvad du gerne vil med den. Du kan sikkert få god hjælp til at designe ombygningen her på sitet, men du slipper ikke for at få olie på fingrene...
Man skal tænke på at vw motoren er lavet til at kunne køre gennem sahara ørknen i et konstant jævnt tempo, uden at gå i stykker, eller blive for varm. det konsept har de kørt med fra tidernes morgen.
det er jo også derfor at vw motore blev brugt til mange forskellige ting. brandsprøjter osv. en pålidlig motor, som var simpel og nem at lave.
en nyer motor er jo svære reperere på. bare at få den ud, tager jo en rum tid. en vw motor tages ud på 10 min... en renovering med cylendre mm. som er gjordt klar kan samles på en dag. hvis man har lidt finger snilde. og man er ude at køre samme aften igen.
men hvis du vil have flere hk. så er der kun en vej. skil motoren af og køb lidt lækkert til den. og så skal du bare se... ;)
Hvis du laver en 1600cc motor med 8,5:1, 2 type3 karburatorer og en tarmslyng så giver den også 65-70HK. Med Kadrons lidt mere.
Og jeg mener laver, ikke samlet af gammelt lort.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
:) Jeg vil også lige hilse og sige til folk der ikke har K