Lidt til dem med forstand på moto
Hejsa alle sammen...
Som nogen af jer har læst har min gode ven købt en Corrado G60 og jeg må nu indrømme at jeg er blevet forelsket... Men bare rolig. Jeg beholder den luftkølede.(jeg er jo ikke sindsyg... Har ihvert fald ikke papirer på det endnu) Jeg er blevet forelsket i lyden fra kompressoren, DAMN det er noget der kan få mig til at savle.
Nå, men så var det jeg tænkte :idea: ... Kan man mon sætte en kompressor på min 1,8 type 4??? :twisted: Det kunne være sjovt og man har ikke rigtig set det før(men det er der måske en grund til)... hvis der er nogle der har nogle kloge ord at tilføje er i velkomne...
MVWH
Dan Søholm
8) Går netop og roder med samme ide´.. Og det kan sagtens lade sig gøre. Det drejer sig i bund og grund om at finde et sted at placere den i motorrummet, et trykrør til karburator, og ekstra benz... Fordelen ved kompressorer et jo i forhold til turbo, at det ikke belaster motoren ligeså kraftigt. Man kan jo nok forestille sig at en motor har det hårdere når en turbo pludselig får fuldt ladetryk og giver et kæmpe ryk i det hele, end med det konstante tryk en kompressor leverer over hele omdrejningsfeltet.
Jeg har også kigget meget i G60-motorrum, og det du finder dér er mildest talt noget skrald.... med al respekt for G60-ejerne! MEN G-laderen, som den jo hedder, er af tvivlsom kvalitet og efter nogle år yder den langt fra hvad den skal. Man burde (G60-ejerne også) overveje at bruge en anden ny kompressor, f.eks. ROTREX eller Eames..
En ROTREX som jeg har kig på findes i en lille str. som støbt til Type 1 motorrum, og koster 10500,-
Kort sagt så vil jeg mene at hvis man vil tage skridtet mod trykladning, så er kompressor vejen frem......... Og så får man jo også BOOOOOOOAAARRRPP.....tjiptjiptjip.......BOOOOOOORRRRPPP......tjiiiiiptjiptjip..... Sæt iværk! :D
Boooooaaarrrppppp.. tiptjiptjipip :mrgreen: LMAO;-)
Dén vil jeg gerne høre LIVE!
kom frisk!
-------------------------------------------
[quote:5a41e8d20a="vwanders"]8) Fordelen ved kompressorer et jo i forhold til turbo, at det ikke belaster motoren ligeså kraftigt. Man kan jo nok forestille sig at en motor har det hårdere når en turbo pludselig får fuldt ladetryk og giver et kæmpe ryk i det hele, end med det konstante tryk en kompressor leverer over hele omdrejningsfeltet.
:D[/quote:5a41e8d20a]
FORKERT ! En turbo er ikke nær så hård ved motoren på lang sigt. Fordi den netop IKKE belaster motoren når den kører på dellast.
Der er tre umiddelbare fordele med kompressor,
1. Specielt på VW motorer har man jo et problem med varme. en kompressor varmer luften mindre end en turbpo gør.
2. Den lader med det samme motoren kører. Dvs. den får motoren til at opføre sig som var den 20 -50 % større end den egentlig er.
3. Det er væsentligt nemmere at få udstødning til sådan en, idet det jo "bare" er om at dimensionere en N/A type til motoren.
Når så det er sagt, vil jegh lige nævne, at det er altså prøvet. Med begrænset held. Eksempeælvis med en Eaton M62 (tror jeg nok den hed) på en 2,3 T4. Manden har brugt OSEANER af penge for at få den til at gi´noget seriøs effekt. Meeen det kniver sku. selv JMR ka itte få det til at gi´noget der vil noget. En af Ian (fra Wolfsburgs Performance)´s kammerater lavede en 1966 cc T1 gade motor med kompressor. Kan ikke huske hvad der var indeni, men det kom aldrig til at virke sådan rigtig. - Så lavede de den om til ren race, med en ny knast fra USA ændret kammerdesign og C/R. Hold da K
En anden ting er benzin-økonomi.
Min sidste bil var en SAAB 900 TURBO og jeg var imponeret over benzin økonomien (og havde samtidig kræfter nok til at slæbe en stor campingvogn op i alperne uden problemer).
Lyskryds-ræs var den nu ikke så god til.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Nej jeg er enig med farmer. En turbo belaster først når den lader. Og den lader ikke hvis gasspjældet er lukket, eller næsten lukket.
Jeg har ikke selv erfaring med trykladning. Men jeg ser og hører efter når andre roder.
En kompressor trukket af en eller anden form for rem giver tilsyneladende problemer med at beslag til kompressor og remtræk mv. skal være meget stabilt for ikke at trække skævt.
Mange tror fejlaktigt at en remtrukket kompressor virker med det samme. Men det er fuldstændigt som med turbo, den skal først op i omdrejninger og virker kun ordentligt over et snævert område.
En turbo er drevet af varmen fra udstødningen, ikke af omdrejningerne på motoren. Den drives af trykfaldet over turbinen. I den anden ende af turbineakselen har man sat en kompressor der kan pumpe luft. Så har man det vi forstår ved en turbolader.
Man skal altså have varme til og hurtigt væk fra turboen, for at få ladetryk. Det er derfor det er en sjov fornemmelse at køre op ad bakke med en turbobil, den giver selv gas når den møder modstand. Fordi der udvikles mere varme, lader den mere, så udvikles der mere varme, osv.osv.
Men træerne vokser ikke ind i himlen, der skal komme brændstof. Hvis ikke det sker, kommer der ingen varme. Og nej, lyskrydsræs er den ikke god til, men god til at køre langt og hurtigt H
Efter at have læst de indlæg der er i denne tråd mener jeg det er en vis misforståelse af hvordan en kompressor virker på en motor. Jeg vil på ingen måde hænge nogen ud for at sige noget forkert, men der er flere forskelige typer kompressorer på markedet som virker vidt forskelligt og derfor opnår man vidt forskellige resultater.
G laderen, some eks VW brugte, og eks Albrix kompressoren virker begge i retningen som en turbo og dog.... De begynder først at give ladetryk når motoren er oppe i sit arbejdsområde, typisk 3-6000 omdr.. Turboladeren begynder at lade når der produceres nok varm luft inde i motoren til at drive turboen op i omdr og så kommer ladetrykket. En turbo motor kan godt køre ud af landevejen uden at lade særlig meget tryk fordi motoren ikke er belastet og derfor laver lidt varmluft ud gennem udstødningen, men når der så kommer en bakke sker der ting og sager for så skal motoren til at lave noget for at skubbe bilen over bakken og så kommer ladetrykket... G laderen og Albrix kompressoren vil i dette tilfælde også lave ladetryk ved let belastning af motoren og dette giver ringere benzin økonomi, større slid osv...
Snakker vi derimod skruekompressor eller den gamle hederkronede Rootskompressor kommer vi ind på noget HELT andet.... Måske giver en Rootskompressor ikke fuld ladetryk ved tomgang, men det er nær.....
En skrue eller roots kompressor vil lade næsten det samme uanset motoren omdr. de faktorer som spiller ind på ændringer i ladetrykket er: Motoren evne til at bruge luften, kompressorens tæthed mellem rotorer og kompressorhuset samt drifttab i remtrækket.
Et godt eks på at en skruekompressor giver ladetryk ved tomgang så jeg for år tilbage til BugRun. Mika Jansson havde bygget sig en motor med to skruekompressorere og for at få skidtet startet måtte han åbne en 3" kuglehane som sad umiddelbart efter kompressorerne så ladetrykket kunne komme ud under opstart..... Jeg så hvordan de legede lidt med kuglehanen og åbnede og lukkede den mens motoren gik i tomgang. Når hanen blev åbnet steg omdr fra ca 7-800 -1500 omdr og der kom en sand orkan ud af hanen. Så jo en skruekompressor og rootkompressor giver ladetryk fra det øjeblik motoren kører.
Mht G laderen holdbarhed osv har VAG gjort fire ting 1) anderkendt problemet, 2) forbedret de ting som gik galt indvendig i laderen, 3) sænket priserne på de stumper der skal til at renovere laderen, 4) stoppet med at bruge G laderen. Kaj's Autoimport har kørt rally i en Golf G60 gennem mange år efterhånden og han er ikke bange for at bruge den fordi han ved hvor lang G laderen kan kører inden den eksplodere. Førhen kunne det ske allerede efter 25000 km, men nu siger Kaj at de som regel holder 60-80000 km på gaden. Jeg spurgte Kaj om G laderen sidste år da jeg renoverede min Golf II og overvejede en G60 motor.
Fordelen ved at turbolade frem for at kompressorlade en motor er at turboen bruger noget af den energi (varm udstødnings gas) der allerede er tilstede hvorimod en kompressor kræver en 10-15 hk fra krumtappen for at lave det trykluft der er nødvendig. Dog skal det siges at en turbo også tager noget energi fra motoren pga det modtryk som bliver i udstødningen mellem motor og turbo. Modtrykket opstår fordi turboen virker som en forsnævring. Dette er selvfølgelig ikke en fordel, men kan ikke undgås.
Der er fordele og ulemper ved alle typer trykladning, men kombinationen at microprossorer og turbo er svær at slå på nuværende tidspunkt ...
Mvh
Rolf
Korrekt Rolf.
Dertil vil jeg sige, at jeg har prøvet en MERCEDES slk Kompressor. (På en kort tur) Jeg vil betegne det sådan:
Den er decideret ONDSKABSFULD allerede fra tomgang. (Den sætter hjulene rundt bare man kommer til at hoste bag rattet. Men når den okmmer op i omdrejninger, 5K & op, er der ikke mere i den end så mange andre halvsjove fabriksbiler.
Og eksempelvis en Volvo S40 2,0T aut. betænker sig altså heller ikke ret længe inden forhjulene spinner lystigt, hvis ASPén er slået fra, sku jeg hilse og sige,
Nå, det var egentligt et sidespor, men jeg ville bare understøtte Rolf statement med Microprocessorer og andet isenkram.
(Men Merceren var nu lidt sjov. Jeg tror bestemt den kunne køre sidelæns. H