Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Mania Spyder

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hejsa !

Jeg har i længere tid gået og drømt om at bygge mig en kitcar. Jeg er så faldet for en Mania Spyder (se http://www.webpage.se/maniaspyder/main.html). Den bygges på en VW Bobble T1 bund.

Nu er mit spørgsmål så om dette overhovedet kan lade sig gøre i bil-fjendske Danmark ? Hvad siger de til sådan et projekt i synshallen ? Hvordan vurderes afgiften på den ? Udfra den gamle T1 ?
Og hvad med forsikringen ?

Jeg har jo set mange Byggy'er som jo også er en kitcar bygget på en boble-bund køre rundt om sommeren, og de er jo åbenbart ikke noget problem at få godkendt...

Er der andet jeg skal være opmærksom på når jeg bygger en kitcar ?

Mvh
Michael Hansen
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Mania er bygget på uopkortet bund og der med kan den ikke syns. Hvis du gerne vil have en Mania synet skal den først typegodkendes. Hvilket koster omkring 35K,-.
Der er andre der har sagt at de gerne vil være med i et Mania projekt og de har også snakket om at del udgifterne til typegodkendelsen.
Men du har ret den er for fed! :-)

Mvh
Thomas
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
I har ret, den er fræk.
Men inden i går igang med typegodkendelsen, synes jeg lige jeg vil gøre opmærksom på at der måske er en nemmere løsning.
For der er noget med en regel der siger : at hvis en vogh er blevet godkendt i et andet EU land, skal den osse kunne godkendes i DK, med de små særregler vi har her, som f.eks sideblink osv.

Jeg var inde og søge på det i Justitsministeriets godkendelser, men kunne ikke lige finde det. Måske en kan som har bedre tid.

Det vil så sluttelig resultere i at bilen skal en tur over JTI. Og det koster kun en brøkdel af en typegodkendelse. Typisk omkr. 3-3,5K

Og nu er det jo det at Sverige osse er et EU land (!) Så er det jo med at lade systemet arbejde for os.

Men dert er nogen derude der ved MEGET mere om det end jeg gør.
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 21 years siden | | | |
Der ligger bunker af meddelelser og bekendtgørelser på http://www.retsinfo.dk/

bl.a. Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1627 (Ang.: EF-typegodkendelse af biler m.v. (* 1)
MED nr 11733 af 23/12/1992 (Gældende)

Ikke at jeg nu er sikker på at det lige var den du mente...
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hmmmm det lyder da meget interessant det med EU-reglerne. Da Mania'en jo er godkendt i Sverige, så kunne man vel få den synet og godkendt i der oppe. Men hva så når men kommer til DK og vifter med de svenske synspapirer under næsen på synsfolkene, skal de så bare bukke og sige ja og amen og syne bilen ?
(permalink) Rune KR Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg tror ikke helt på den løsning.....

Jeg er absolut ikke ekspert på området, men jeg mener ikke det kan have sin rigtighed, at en svensk synet bil umiddelbart vil kunne kræves indregistret i Danmark.

Det havde jo umiddelbart været en kærkommen mulighed for de mere kreative folk, der ønsker at strække de konstruktive ændringer længere end de danske synshaller vil acceptere.

Alene af det faktum at der ikke er reel konvoj af køretøjer fra Danmark til Sverige og retur igen efter [i:65061676e8]besigtningan[/i:65061676e8], kan man vel udlede, at det ikke er muligt....?

Min egen 53'er oval har kørt rundt i Sverige med en [i:65061676e8]Super 90[/i:65061676e8] Porsche 356 motor, hvilket var godkendt i Sverige, da den ligeledes var monteret med Porschens tromlebremser, styretøjsdæmper og krængningsstabilisator..............men der er vel ingen af os, der tror på at vi kunne få synet det her i Danmark, ligegyldigt hvor mange stænger wienerbrød vi havde med?.......det skulle da lige være, hvis det var Frank Andersen, der var på arbejde :twisted:

Jeg tror måske, der er sket en sammenblanding af tingene. Jeg ved at det for nyligt er blevet muligt at indregistrere en [i:65061676e8]Caterham Super Seven[/i:65061676e8] i Danmark og det er sket på baggrund af en fransk crashtest.

Jeg mener dog ikke, at der er tale om, at den kan indregistreres [b:65061676e8]fordi[/b:65061676e8] den kan indregistreres i Frankrig, men derimod at der er sket en godkendelse i Danmark på baggrund af testresultaterne fra Frankrig.

Altså ikke en blåstempling af den franske godkendelse, men derimod dansk godkendelse baseret på de tekniske resultater fra den franske test, som tilsyneladende fandtes at opfylde de danske krav....

Måske Frank kan gøre os alle sammen klogere?

Ellers er der jo kun en ting at gøre, hvis man har en reel interesse: Spørg, spørg og spørg!
Start i synshallen, hvis de ikke kan svare, så spørg hvem der så kan, og når dé så ikke kan give dig alle svarene, så spørg hvem der så har dem....vær vedholdende og påtrængende.......og held og lykke, det er ikke altid lige nemt at få oplysninger ud af de danske myndigheder.....

Bare lige mine 2 cent
(permalink) spliff Member
Skrev for 21 years siden | | | |
nu er jeg ikke den store kitcar freak, men så lige denne RIOT til salg på ebay..
Den er sq da ok sej! Er der nogen af dem indregistreret i DK?

[img:92f66afb92]http://www.utb.dk/common/riot1.jpg[/img:92f66afb92]
[img:92f66afb92]http://www.utb.dk/common/riot3.jpg[/img:92f66afb92]

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2404542334&category=7251

En ting jeg har spekuleret over - Thomas(gæst) har tidligere i dette indslag sagt "Mania er bygget på uopkortet bund og der med kan den ikke synes" - hvorfor det?? Hvordan har man så fået synet de lange buggy modeller - og VW-verts for den sags skyld????
(permalink) SoLow Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Og vil lige dertil indskyde at min gamle far har fået synet 2 Eagle kitcars... begge på uopkortet bunde og med Alfa motor i 8O
-------------------------------------------
Når jeg dør skal det være sovende som min Morfar

ikke skrigende som dem i bilen han kørte !!
(permalink) Dean Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Prøv evt at se på: http://hjem.get2net.dk/Jahn/kitcar.htm ang. Maina i DK!

Mvh. Dean
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote:52bfd2836f]Velkommen til en af Danmarks eneste sider om kit cars og replicas[/quote:52bfd2836f]

Tsk tsk, hvad er vwnettet så..? :roll:

Det skal dog siges at siden er ældre end vwnettet...
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 21 years siden | | | |
Tror du skal lægge vægt på "...en af Danmarks eneste.." - der står jo ikke den eneste... Og så mange er der vel heller ikke?
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Den regel om biler fra et andet EU-land. Gælder kun for seriefremstillede biler eller køretøjer, som det jo hedder.
Der står at den ikke gælder for "såkaldte kitcars"
En typegodkendelse er straks sværere. Det tror jeg ikke kan lade sig gøre. Det kræver jo at fabrikanten dokumenterer en masse.
Hvis man ikke kan leve uden en Mania, skulle man nok gøre som de mennesker der har fået godkendt nogle af de amerikanske hotrods. Altså noget med prøvekørsel osv. her i DK.
Hvis jeg skulle bygge en kitcar, ville jeg nok bygge en af de engelske Porsche 356 kopier som KP sælger. De er godt lavet med en god ramme til at sætte døre og klapper ordentligt fast i og de er bygget på en opkortet type1. Hvis du skruede sådan én ordentligt sammen og jeg fik lov at køre en god prøvetur, ville jeg ikke tøve med at godkende den.
Den med de gamle buggyer, uden opkortet bund.
Det var vel sådan set en fejl at de blev godkendte i sin tid. VW lagde jo navn til den korte udgave, hvis den blev opkortet efter deres anvisninger. De er jo fabrikanten. Den lange udgave kan ikke godkendes fordi den ikke er stabil nok når den er så lang. Den korte er kun godkendt til 100 km/t.
Den gamle bobbel med 356-motor er nok ikke så svær.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) MANDARINEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hej
er der egentlig nogen,som er nået længere i det der med mania ???
godkendelser , test osv
eller bare gået igang og ser hva der sker???
den er jo rimlig cool
kim
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
http://www.ls-motor.dk/ jeg snakkede med ham for 4-5 uger siden, han hævdede da at han ville betale de test/godkendelserder der skal til for at fremme sit salg af maniaen i dk. (kig under projekter på hans side)

Reply

You must log in to post.