T4 krumbasker & plejestænger.
haløj derude.........
nu hvor min T4 krumtap er kommet hjem fra cylinder manden er det vel osse på tide at finde ud af "med sikkerhed" hvad det er for en satan der sad i min kommende "U-HA U-HA T4"............!
og det er der jo helt sikkert et par stykker her der kan hjælpe mig lidt med....
så derfor har jeg lige været lidt igang med skydelæret....!
kom fram til følgene.........:
"målt på krumtappen"
selve krumtappen`s hovede lejer..........: 59,7mm
det "bagerste" leje " mod remhjulet.......: 39,5mm
plejestænger bund ..............................: 45,9mm
plejestænger top."krydspinden"............: 22,0mm
det skal lige tilføjes at inden den blev splittet ad, målte jeg at den hade 76mm i slag.........."det mener jeg bestemt at det var"........!
mvh leo-pol
hvad leo.. jeg :lol: tror sku bare det er en standart 1700....... he he
:evil:
og martin....... jeg tror bare at du skal kigge i dine meddelser....*gg*
leo-pol-o
De mål kommer du til at kontrollere igen. Eller også er den slebet forkert eller totalt opslidt.
Altså mål på:
Hovedleje søler
Plejlleje søler
De der mål på plejlstænger hvad er det ? Måler du hullet i storenden ? Det kan man ikke bruge til noget.
22mm. i lilleenden ligner noget til type1. Type4 kører med 24mm.
Det er vel ikke Golf/Passat plejlstænger ?
Hvilken boring kører den med ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Spændende projekt :D
Det ser ud til at det er en stdd. med 71 mm slag, som du har fået slebet længere slag på.... Derfor de "vandkølede" plejlstænger... hvad kommer de fra?
hvis krumtappen kommer fra cylinder-manden er den vel iorden....
Men der sker jo ik noget ved at tjekke....
Hovedleje #1-3 skal std. måle 59,97-59,99...så den er vist tilpasset et overstørrelse leje.
Det samme gælder hovedleje #4 som std. måler 39,98-40,00
Plejllejerne er sikkert tilpasset dine plejlstænger...
Jeg tror den kommer til at trække bedre en gennemsnittet......2,5L...... 8O
Hvor store ventiler sidder der i toppene..?
Mit gæt er at det er en European Racing strokerkit. Det var noget som
blev solgt i Californien i 80'erne som et billigt eltarnativ til eks. Scat's
stroker krumtappe som var noget dyrere. Disse European Racing motor
kits kunne købes så en type 4 kom op på 3115 cc (105X90 mm), men det
havde en negativ indvirkning på motoren levetid :cry: European Racing
havde næsten altid en annonce i VWTrends da jeg begyndte af få bladet i '85.
Dine løftere ser ud til at være CB Performance's Mushroom løftere til type
4 og de er mildest talt tunge ..... Så vidt jeg husker vejer de 140 gram
mod ca 90 gram for en std type 4 løfter. Det stiller store krav til stødstænger
og ventilfjedre. Men hvis du ikke kører med for mange omdr går det fint.
Krumtappen kan heller ikke tåle de høje omdr pga de små plejlstangs søler
da den vil flexe. Derfor blev kittet fra European Racing også leveret med
teflon knapper istedet for låseringe til krydspindene. Når en krumtap
flexer vrider den i plejlstængerne og det kan resultere at låseringene
bliver presset ud af stemplet, derfor teflon knapperne.
Men du får dig noget af en sejtrækker motor hvis du bruger en mild knast
:D :D En stor motor med stor moment er virkelig en fornøjelse at
kører med, så glæd dig !!!!!!
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
hey dahl og frank.........
målene passer godt nok....... har lige været oppe på farmen og tjekke det efter........ men det er selfølig +/- 0,1 efter som at det er pisse koldt og is flager under næbet.........
men det du skriver dahl er nok ikke helt ved siden af...........
men hvor plejestængerne kommer fra aner jeg ikke........
det var et næsten færdi svensker projekt jeg overtog for en slik som jeg bare ikke kunne sige nej til...........
selve historien om motoren kender jeg kun det til, at det skulle være en kendt svensk ralycross motor bygger der skulle hav bygget den.........
men okay det hed sig osse at det var en 1700cc indtil at toppene kom af...... :P ..... men det blev kun bedre for hver ting der blev pillet af......
alt var spejl blankt og hade aldrig kørt en meter........
der er fræset ud til T1 lyfter og der er osse fræset for at krumtappen kan være der........
stemplerne måler jo så 103mm.......
toppene er portet og poleret og man kan tydeligt se at det ikke er en begynder der har haft med denne motor at gøre........
ventilerne måler 40/46..........
der sad osse to 48 idf`r på svinet med to totalt portet indsugnings manifold............
grunden til at den blev flået fra hinanden var for at finde ud af hvad der var inde i.... og om det sad som det skulle.......
og så skulle der lige fræses ud til porsche blæs samtidigt......
mvh leo-pol
ps......... Farmer du må meget gerne blande dig lidt i denne lille debat (hvis du vil selfølig)....... du skulle meget gerne ligge inde med min knast til denne motor..... det er den knast som cilff bak skulle have målt ud for en tosse på sjælland........den har ingen nummre, kun et der var "ridset ind i selve knast hjulet..........mener at det var 106' eller 108'.... ".........!
Din krumtap er helt sikkert slebet efter detn er blevet stroket, derfor er
den ikke på de mål Frank skriver. Det der bekymre mig lidt er at du ikke
måler dem til samme understørrelse,eks 0,25 eller 0,50 mm under de mål
frank skriver. Men fejlen kan meget nemt ligge i at du måske måler sølerne
med en skydelære, men det kræver altså et mikrometerur for at måle det
præcist nok.
Plejlstængerne er fra en Golf, vistnok 1,6. som er beabejdet på visse steder
for at passe og for frigang inden i blokken.
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Leo-Pol jeg har desværre ikke fået målt knasten ud endnu, pga alt for meget arbejde. Men det bliver bedre her sidst på måneden. Så skal jeg nok få det gjort.
det lyder sku godt onkel farmer der.................
jeg skal osse bruge nogle af de der kobber ringe man smider mellem cylender og top for at undgå at brænde hul i toppen........ er det noger du kan skaffe i de her store størelser..........???
mvh leo-pol-o
og rolf........
det passer sikkert meget godt det med skydelæret.........
jeg ved ikke lige hvor mit mikrometer lige ligget....
for vi er igang med at bygge nyt værksted og alle mine ting står hulter til bulter inde i en gammel stal...... og så var det pisse koldt da jeg skulle måle..
men lige et spørsmål.......: er det et minus at det er golf plejestænger..??
jeg mener bare at det er jo ikke lige fordi det er mange hypper at sådanne en golf 1,6 ligger inde..... men selvfølig hvis det er 1,6 gti......
men jeg hade jo osse regnet med at der skulle komme lidt flere hypper ud af den......!!!
men hvad med de bolte der holder plejelejet til krumtappen.......??
nu var der jo et emne om disse bolte herinde fra et par dage siden........
så jeg kiggedet lige på dem der sad på........ der var stemplet i toppen af hovedet ........KX110........
er det noget der kan føre til hvad det er for nogle..(kvalitet)......
eller må man overhovedet genbruge dem når de først har været spændt.....
jeg kan se at de er helt nye men hvis man skifter dem nomalt... ja så gør jeg det osse her.................
er der andre ting jeg skal have tjekket op på angånde kvalitet inden blokken bliver lukket sammen...........?
og rolf...... nu oppe i det forrie indlæg du skrev, skriver du om at så længe den ikke kommer op i for mange omdrejninger så går det fint.....
hvor mange omd snakker vi om.........?
mvh leo-pol-o
Umiddelbart vil jeg sige at det er et minus med Golf plejlstænger fordi krumtappen skal have ekstreme små søler til plejlstængerne og det vil give en ustabil krumtap. Selve plejlstangen er der ikke noget at udsætte på, den kan sagtens holde til effekten.
Med den krumtap og de løftere vil jeg nok ikke bruge motoren over 5500 omdr. Min største bekymring ligger nok i løfterne, for de er alt for hårde ved stødstænger, ventiler, tallerkner og fjedre. Krumtappen skal nok holde til mere end 5500 omdr, men vil sikkert være noget hård ved motorblokken og lejerne i det lange løb.
Brug en "morfar" knastaksel, ikke for store karburatorer og ventiler og du vil have MASSER af moment til at trække en gearkasse med laaange gearinger. Moment er stærkt vanedannende 8)
Nu skal det siges at jeg ikke har haft fingerne i en motor som din, men de oplysninger jeg har givet i denne tråd er fra kompetente motorbyggere i USA jeg har snakket med samt det jeg har læst i diverse blade og på nettet gennem årene.
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
hej rolf......
tja 5500 omdr......... tja jeg hade jo godt nok håbet på lidt flere, men det er da sikkert okay..............
men det med "ikke for store karburatorer og ventiler "..........
ja nu var den jo bygget med 2x48 idf og ventiler 40/48...... så det var jo gerne det der skulle på igen.......!!
men du må gerne ud-dybe lidt, hvad du mener med at lyfterne er for håre mod stødstænger, ventiler, tallerkner og fjedre.
nu kender jeg ikke lige så meget til dette, men min logiske sans kan ikke lige følge med her.....
burde det så ikke at have noget med hvilken knast man bruger............
det jeg ikke lige forstår er hvordan det kan have noget med lyfterne at gøre at det går hårdt ud over stødstænger, ventiler, tallerkner og fjedre.
lyfterne er vel "mildt sagt" bare en overgang fra knast til stødstænger..?
mvh leo-pol