Jeg har et par fine 040 topstykker liggende... Kan jeg bruge dem på min 1914 eller er det helt hen i vejret?...
Hvad har i af erfaringer?
Har hørt lidt om 044 er godt, men da jeg har 040érne liggende vil jeg lige høre om de kan bruges.
(Hvis ikke de kan bruges - så kommer der nok snart sådan nogle til salg her på nettet... :wink: Hvad vil i gi´ hvis det er?... - og er der evt. en eller anden der ligger inde med de rigtige toppe jeg skal bruge.)
BB.
040 kan bruges ligesom 113, 211, 311, 041, 044 osv.
Alt efter hvad du skal bruge dem til.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg synes også at du bliver ved med a spørge om det samme..!
-tag og læs lidt på lektien, vi har allerede svaret her:
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3696&sid=261ba429f9a7e42d9dd36e31b842cbc9
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Det link du har med, henviser til mit spørgsmål om ventilstørrelserne - ikke om topstykkerne er 040 eller 044!!!!!!!!
Jeg har imidlertid fundet ud af at 044 er meget mere forstærkede end 040. CSP i tyskland anbefaler max 90,5mm boring til 040 toppene mens 044 kan bores helt op til 94mm hvilket er størrelsen på en 1914!
Så jeg kan ikke bruge 040 toppe til 1914sæt hvis jeg skal gå ud fra CSP´s anbefalinger.
Da toppene ikke har noget med ventilstørrelserne at gøre synes jeg det er uberettiget af dig at mene jeg ikke læser på lektien!
Hvis du starter med at læse mine spørgsmål korrekt, vil du se det er to forskellige spørgsmål !!!
BB.
113-211-311-040 mfl. Er originale topstykker og er som sådan ikke "forstærkede" men tag ikke fejl af dem. De har kørt tusindvis af kilometer på biler over 40 år. Det var dem vi havde at gøre med da jeg startede med at tune VW´er. Også med 92 og 94mm. boring
Det gik fint hvis vi tog hensyn til at vi altså ofte var ude i at motoreffekten var øget med 150%. Kølefladen blev jo ikke større.
041-042-044 osv. Er noget man har opfundet til eftermarkedet, ofte med større ventiler af svingende kvalitet. 041 fik endda skyld for at have forkert kombination af ventilstørrelser.
"Forstærkede" ? Ja visse steder er der mere materiale, så man kan porte op til større kanaler. Men også udenom cylindrene på bekostning af højden eller dybden, om du vil, på kølefinnerne.
Lad dig ikke narre af cataloger fra f.eks. CSP. De vil jo helst sælge dig deres stumper. Hvis du skal have et svar, skal du nok spørge hos et firma som Fat Performance i USA. De sælger næsten kun dele som de selv anvender på deres egne motorer. De leaser racermotorer ud til kørere, især til langdistance ørkenrace. De ved hvad der holder til at blive brugt.
Alle de nævnte topstykker vil kunne virke fint på en 1914. du skal bare selv bestemme hvad den skal kunne.
Og jeg må give Morten ret. Læs How to hotrod VW-engines og Gene Bergs katalog og spørg så igen hvis der er noget du ikke forstår. Du kommer til det alligevel at sætte dig ind i tingene. Jeg har rodet med det i over 25 år. Og der kun én selv til at tage beslutningerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
040 toppe er den almindelige betegnelse for de toppe man kan købe løst med 35.5 og 32mm ventiler
044 toppe er den almindelige betegnelse for de toppe man kan købe løst med 35.5 og 40mm ventiler
Begge toppe fås i en masse forskellige kvaliteter fra forskellige producenter fx. laver både GEX, MOFOCO, JOPEX, CB osv osv. 044 toppe, nogle bliver lavet i specielle støbninger som fx. CB´s andre er blot 040 toppe der har fået større ventiler monteret
Det indlæg jeg henviser til har jeg svaret at standardtoppe med 35.5 og 32mm ventiler (som 113, 043, 040, 311 toppe) vil køre fint på en 1914 motor, og at toppe med 35 og 40mm ventiler (uanset hvilken støbning) giver mulighed for større effekt, derfor mente jeg at spørgsmålet allerede var besvaret
Det er fint at spørge så meget som muligt her på nettet, det er det vi har det til, det er bare ikke sjovt at skrive det samme igen og igen..
Jeg har i øvrigt ikke været ude for at 040 eller originale toppe var "forstærket" for lidt til at de kunne bores til 94mm, (det kan godt se lidt tyndt ud, det er jo en stor boring der går helt ud til pindbolthullerne), men det har aldrig givet anledning til problemer.....
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Tak for de fine besvarelser! :D
Jeg skal nok se at få fat på bøgerne om tuning af vw-motorer!...
BB.