Koblingsproblemer
Hej
Jeg har et problem med koblingen på min 1965 113 deluxe T1.
Det skete i morges, da jeg havde pakket bilen, og ungen endelig sad stroppet op i sit sæde. :D
Da jeg trådte koblingen i bund for at starte, lød det som en fjeder der knækkede, og der var derefter ingen modstand i pedalen, ud over fjederen. :?
Jeg har nu haft splittet koblingstrækket, og det fungerer fint, og rykker i den lille arm på gearkassen, så jeg formoder at der er noget galt helt inde i gemmerne. :(
Er der nogle der har været ude for noget tilsvarende, eller evt. ved hvad der er galt, og hvordan jeg griber det an :?: :!: :idea: :cry:
HJ
Ja - Ud med motoren og se hvad det er der er knækket.
Det er nok en af armene der holder udrykkerlejet der er defekt. De kan slides helt igennem der hvor lejet sidder.
Armenene kan også knække af akslen. Så kan de ofte svejses på igen.
Skift nu kobling og evt. trykleje når du er derinde. Efterse i det mindste belægningstykkelsen. Ny 9mm. Opslidt 7mm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for hjælpen Frank, jeg må nok beregne lidt mere end en formiddag, kan jeg se 8) 8)
Gyzz
Jeps, ud med motor og se.
- Og lad være med at starte motoren og lige lave en tester!
Jeg har også? købt min bil af Thomas. Efter at have kørt et stykke tid knækker mit koblingskabel. Jeg smider et nyt kabel i, starter motoren op og træder på koblingen. Den lyd det gav, den har du ikke lyst til at hører!
Det der var galt var at udrykkerlejet ikke var sat ordentligt i (?) så da kablet sprang, røg lejet løst. No problemo, hvis jeg altså havde taget mig den time det tager at skrue motoren ud og ind igen.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Hello,
Så fik jeg endelig splittet apparatet ad, og en af armene er ihvertfald knækket.
I bunden af koblingen fandt jeg en knækket "Klips", og en del spåner på de nederste to bolte ( dem der sidder på motoren). Hvad kan dette være :?: :?: :?:
Billed af klipsene. 8O 8O 8O
Den knækkede arm :cry: :cry:
Spånerne på de nederste bolte :x :x :x :x
Spånerne er sikkert fra da du tog motoren ud, eller fra sidste gang den blev puttet i.
Put lidt fedt i hullerne og lidt på spidsen af højgearsakslen når du putter den i igen.
Rens lige støtterne med en stålbørste...
Fahrvegnügen
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
hey G.
så du har klaret det selv......spånerne i bunden og på boltene, er med sikkerhed fra da du tog motoren ud, men det er jo allerede skrevet. De de "klips" er dem der holder lejet, så de skal bare smides ud, for de er knækket. Når du køber det nye leje, så følger klipsene sikkert med, eller tror jeg med sikkerhed at Jan Koed har lidt liggende.
hendrixxx
[quote:bbf5d988c7="hendrixxx"]hey G.
så du har klaret det selv......spånerne i bunden og på boltene, er med sikkerhed fra da du tog motoren ud, men det er jo allerede skrevet. De de "klips" er dem der holder lejet, så de skal bare smides ud, for de er knækket. Når du køber det nye leje, så følger klipsene sikkert med, eller tror jeg med sikkerhed at Jan Koed har lidt liggende.
hendrixxx[/quote:bbf5d988c7]
De der clips ser nu ikke særligt knækkede ud som jeg ser dem. men hvad ved jeg, jeg har jo kun rodet med vw i 25 år
Hej
tak for svarene, ja så lykkedes det endelig at få hevet skidtet ud. :roll:
Er der andet der skal tjekkes, når jeg alligevel har motoren ude :P
jeg kan ligeså godt få lavet det hele, når jeg nu er igang.
GYZZ
48IDA......måtte lige kigge igen, og jeg var nok lige lidt hurtig med at sige de var knækket.....det er de jo ikke...beklager...mendet er jo øjnene man bliver blind på først 8O 8O 8O :D
hendrixxx
8) Nu du er derinde, så tjek lige at pakdåsen ved akslen ikke er utæt. En ny koster ingen penge...
Hej igen,
nu er der købt de nødvendige reservedele, armen er skiftet, MEN......
De tophemmelige clips rumsterer stadig i kulissen, er der nogle der kan opklare mit mysterie om hvordan man monterer disse. 8) 8)
I min Haynes manual, står der at man skal huske hvordan de sidder, når man afmonterer dem, men de havde afmonteret sig selv, da jeg endelig fik kigget ind til dem. :roll:
Håber i kan hjælpe
Gyzz
Enden med krogen skal om bag ved armen og den glatte ende selvfølgelig ind i hullet i lejet.
Det letteste er at holde den ene clips på plads og sætte lejet ind. Den anden clips holder du så på plads med en kraftig tang og vipper krogen ind bag armen med en stor skruetrækker. Det kan godt drille lidt. Pas på ikke at udvide clipsen så meget at den ikke klemmer når den er på plads.
Det kan hjælpe at sætte noget i klemme så koblingen faktisk er trådt lidt ud. Så er lejet lettere at komme til.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ok, det var også mit bud,
men jeg syntes ikke at det så helt rigtigt ud, da clipsene sidder og stritter lidt ud fra leje/arm samlingen. :?
men hvis det skulle holde, så er det sådan det bliver gjort. :P :P
Tak for hjælpen.
Gyzz