hej frank
jeg har før spurgt dig om en motor fra en 1302 passer i en t1 fra '66......jeg kan ikke helt huske svaret, men det jeg er primært interesseret i er om svinghjulet på 1302 motoren, som er standard, passer i gearkassen som er den originale som bilen er født med.....vw 113 fra '66 med pendulaksler.
Jeg har næsten fået den presset ind i gearkassen men jeg kan sgu ikke få den resten af vejen...når jeg sætter en nøgle på remhjulet og drejer motoren rundt, er der ikke noget der skurrer mod tænderne på svinghjulet, jeg fatter simpelthen ikke hvorfor den ikke bare går på plads.
hendrixxx
Din 66´er er nok en 109 tands 6 volt. Altså 109 tænder på svinghjulet. En 1302 er med 130 tænder i en anden profil ned den gamle. Det er lidt større og man skal slibe noget i koblingshuset. To steder lige over de nederste bolte og lidt oppe for oven. Se hvor svinghjulet laver mærker.
Du skal bruge koblingen fra 66 altså den med ringen til tryklejet.
Du skal også have en anden starter fordi din gamle starters tandhjul jo også har en anden profil.
Der skal du have fat i en starter fra en 1968 og frem 6 volt. De bliver nemlig 130 tands ligesom de 12 volt. Altså fra en 1200 fra 68-73.
Så skal du have en anden starterbøsning til gearkassehuset, fordi den nye starter har en mindre akseldiameter. Den kan nok købes hos Kit og Buggy.
Hvis du er lidt heldig passer dit gamle svinghjul på den nye motor. Skru det af og se om der er en stor o-ring inden i svinghjulet. Hvis der er det kan det sættes på den nye motor. Så løser det hele sig. Husk det skal spændes med 30kgm. eller 300Nm. om du vil.
Spørg igen hvis der var noget jeg ikke fik med.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ikke for at gøre mig klog på noget men jeg havde næsten det samme problem det viste sig at være den bøsning udrykker lejet sidder på den var 1½ cm for lang til min motor og jeg kunne heller ikke få den ind over jeg havde motoren udde 3 gange før jeg fandt fejlen men der var det osse for sent der havde jeg smadret det yderste på den så var var det ligesom slut med at arbejde den dag men held og lykke med det
-------------------------------------------
62 til salg ikke til valg
Ja "Flexer" du har nok forsøgt at sætte en kobling med ring på en gearkasse beregnet til en kobling uden ring.
Det skifter i 1971
Der er grundlæggende kun 2 typer koblinger til type 1-2 og 3
Den op til 1971 med ring og efter 1971 uden ring. Tryklejet ændres også i 1971 hvor det får en styrebøsning.
Så findes de i 180-200-210-215 og 228mm. diameter i nogle forskellige konstruktioner, hvor typen med 9 trykfjedre ikke er så velegnet til type 1 og 3 fordi de er meget hårde at træde ud og holde.
En menbram er smart ved det at den ligesom vipper over sin egen fjeder og bliver blød at holde udkoblet.
En kobling med ring kan altid bruges i en nyere bil ved blot at tage ringen af. Mange tuningskoblinger lagerføres kun med ring og så tager man den selv af.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok...jeg har sat den gamle kobling fra '66 motoren på den nye motor, og jeg har slebet en del af gearkassen, men jeg synes sgu ikke helt den vil som jeg vil...det er kun de sidste 1 1/2 til 2 cm jeg mangler, men der skal vel bare lægges lidt muskler i......ellers får den sgu en dunk benzin, og så skifter jeg til morris mascot :D :? :D :?
tak for hjælpen Frank
Ja køb du en Mascot, så skal du eddermageme få kam til dit hår !
Har du centreret koblingsnavet da du satte den på ?. Det burde ikke være nødvendigt at bruge kræfter.
Evt. kan du prøve at sætte motoren i uden kobling, så du er sikker på at svinghjulet går fri.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja jeg skulle da nok lige få en hjerneblødning før jeg købte en mascot, så mon ikke jeg beholder kattebakken- tak for god vejledning