Jeg skal have installeret en autoradio i min type 1'er fra 67, og har i den forbindelse et par spm.
1. Jeg har en 6-12 volt konverter, så der burde vel ikke umiddelbart være noget problem i at montere en lidt nyere 12 v. autoradio?
2. Skal jeg være opmærksom på noget når jeg monterer den?? Her tænker jeg på at f.eks. sikre mig at den ikke "suger" for meget strøm, og at jeg dermed måske får et fladt batteri?? Skal der evt. monteres en kontakt så man sikre sig at den ikke aflader, eller???
Kloge og gode råd modtages gerne!
Bong weekend
J.C.
6-12V omformerne kan ikke brødføde ret meget radio, de giver simpelthen ikke strøm nok (autoradioen kan ikke spille ret højt, og oftest er der ikke strøm nok til at drive CD-mekanismen). Den eneste rigtige løsning er at bygge bilen om til 12V, det er nemt og en super gør-det-selv opgave.
Alle dine strømproblemer bliver løst idet du går over til 12V
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Je kan kun give Morten ret. Min sparkäfer kører nu på 12v og der er kommet lys på bilen, vinduesviskeren kan rense ruden (indbygget en 2trins viskermotor med returautomatik) etc. etc. - løsningen kan klart anbefales. 8)
[quote:3c9368bebc="vwmorten"]6-12V omformerne kan ikke brødføde ret meget radio, de giver simpelthen ikke strøm nok (autoradioen kan ikke spille ret højt, og oftest er der ikke strøm nok til at drive CD-mekanismen). Den eneste rigtige løsning er at bygge bilen om til 12V, det er nemt og en super gør-det-selv opgave.
Alle dine strømproblemer bliver løst idet du går over til 12V[/quote:3c9368bebc]
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Hej Morten
Tak for tippet. Det var lidt det jeg søgte efter. Der er jo ingen grund til at lave noget der ikke helt holder.
Jeg ved der tidligere har været en tråd om ombygning fra 6 til 12 volt, men kunne du (eller en anden) ikke lige ridse op hvad det er der skal til. Så kan det vel klares på en dag, eller?
Brgds
J.C.
nu skal jeg se om jeg kan huske det hele:
12V batteri
længere stelkabel til batteriet
12V generator /dynamo incl. laderelæ, fod, bagplade og remhjul
12V tændspole, chokerelement til karburator, alm. tomgangsdyse uden solenoide (tag den fra en anden karb.)
Alle pærer
12V Horn, blinkrelæ og evt langt/kortlysrelæ
-fjern alle andre uoriginale 6V relæer
12V viskermotor eller evt en stor formodstand (nødløsning) (du kan bruge en formodstand til en "rød" tændspole)
6V Starteren lader du bare sidde, den fungerer endnu bedre under 12V
Generatoren er det eneste der er lidt besværligt at skifte, min rekord er 15min.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Jeg må lige vække dette gamle indlæg til live igen, for jeg er igang med netop dette og synes ikke jeg kan finde svaret. Hvad laver en solenoide og hvorfor er den ikke nødvendig når man ombygger til 12 volt?
Lars
-------------------------------------------
24430551 lars(a)ekstromit.dk