Indmad???
Ehh hvis man nu har en gearkasse med pendulaksler og en til træk-aksler (IRS) og gearingen i pendulakselgearassen er til en 1600 og den i IRS-gearkassen til en 1200 og man har en 1600 motor...kan man så flytte gearakslerne (indmaden) fra pendulgearkassen over i den IRS-gearkasse???.....
Det nemmeste er at give svaret : Nej...
Afhængig af årgang på gearkasserne kan det faktisk godt lade sig gøre, men man skal måle spillerimmet på kron og spidshjulet ud med et rimeligt avanceret VW-Specialværktøj.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
hmm øv har nemlig en 1600 motor, men den har dog kørt med den AM gearkasse jeg har..så det gør måske ikke så meget. Selvom jeg har hørt motoren skulle løbe sig ihjel med en mindre gearkasse.??
Vil lige kigge nærmere på de gearkasser
Tak for svaret..
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
Ja det kan du godt. Og det kan også gøres uden specialværktøj.
Du skal måle forspændingen på sidelejerne og tandspillerummet, som Morten siger.
Prøv at starte med at flytte tingene over og så måle. Husene er meget ens, det passer i 90% af tilfældende.
Kom igen hvis du ikke forstår hvad jeg mener.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for indlæggende.
Det var en tanke der lige faldt mig ind. Jeg har rodet med et gammelt volvobagtøj i min læretid..og så ikke siden, men begreberne kan jeg da huske endnu :)
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
Du skal selvfølgelig flytte kronhjulet over således at du altid kører med det kron og spidshjul sammen, som VW har parret sammen.
Når du løsner det ene sidedæksel så bør det kravle lidt fra. Den afstand kan du måle som forspænding på lejerne med et søgerblad. Den er ikke den samme som med nye lejer. Så pas på.
Den er bestemt af det samlede antal shims bag ved lejerne. Tandspillerummet ved kronhjulet bestemmes så af hvor de sidder, eller hvordan de er fordelt i højre/venstre side.
Tandspillerummet skal være lige omkring 0,10mm. Det kan du fornemme ved at tage fat i begge akslerne og vippe med håndledene. Hvis ikke du kan fornemme det skal du have det værktøj som Morten omtaler. Men prøv nu at mærke på en gearkasse. Det kan man godt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Nu da gearkasse snakken er godt i gang så her jeg lige et par spørgsmål på noget som man ikke lige kan læse om i VWmanualen.
Min 65' splitbus med "Big nut " gearkasse med reduktionsbokse (RB) kører sådan set meget godt, men der er den der hylen fra RB og fornemmelsen af at udvekslingen ikke rigtig matcher en 1600 motor.
Da en splitbusgearkasse løber baglæns pga RB så har jeg overvejet at vende løbet ved at flytte kronhjulet om på den anden side af spidshjulakslen og bruge trækaksler fra en boble enten lange eller korte jeg har modificerede springplader til begge typer. Er der nogle shims man skal passe på, bliver det for tungt uden RB, er der fare for mere larm fra gearkassen pga at man har pillet ved fabrikindstillingen af kronhjulet....er der nogen her der har prøvet det.
En anden mulighed er at montere en T1 eller T3 gearkasse, er der noget om at det er muligt at ombygge en IRS gearkasse til pendulaksler.
En god sideeffekt er selvfølgelig at bussen slammes lidt, foran ordner jeg med droppede spindler og evt twistning af forbroen.
Og nej jeg har ikke lyst til IRS..jeg vil have bolt on legetøj...det er jo ikke nogen sportsvogn og jeg har prøvet at hoppe sidelæns med min ovaler..det var sjovt.
hej fra Ronnie
Der er lige nogen begreber jeg ikke kender. Big-nut ? Springplader ?
Gearkassen kører ikke baglæns, men mindre du anvender en speciel motor. F.eks. en Corvair motor.
Du kan godt putte kronhjulet over på den anden side af spidshjulet. Det er ligemeget. det gør man jo også hvis man skal bruge en Vw-gearkasse til en midtmotor-bil.
Du skal så påregne at bytte shims højre/venstre som en start. Altså som udgangspunkt for en målesamling.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hej igen
Det er bare en big nut tranny jeg mener ..nej det jeg mener er at fastspændingmøtrikken ude i hver side er til 46 mm top.
Springplader = springplates ..jeg mener bærearm
har vist læst for mange hotvw.
Nej gearkassen løber selvfølgelig ikke baglæns, det gør trækakslerne, det er derfor jeg vil flytte rundt.
Ok jeg tæller shims og flytter dem med, man hvad er en målesamling ?.
Ingen der ved noget om IRS til Pendul? er jeg mærkelig ? jamen jeg elsker pendul.
hej fra Ronnie
Målesamling= prøvesamling for at måle og kontrollere.
Denne tråd startede med et spørgsmål om IRS/pendul så læs bare. Nej du er ikke underlig.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.