Jeg har en 1302 der opfører sig lidt mystisk. Blinkerelæet summer når jeg drejer nøglen. men hvis jeg trækker haveriblinket ud så holder det opmed at summe. Afviser-lampen i kontrolbrættet lyser også når jeg skubber blinket ind igen. Har forsøgt at skifte blinkerelæet men uden held. Det skal lige nævnes at bilens blink virker fint nok.
Er der et par eksperter der har en løsning så bliver jeg så glad.
PFT MEG
Er det et originalt relæ ?
Har du lavet noget om eller kom det pludseligt ?
Har du renset sikringerne for ir ?
Det kan godt være afviserkontakten. Prøv at "gå uden om den"
Er dine pærer rigtig størrelse. 21watt ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Problemet er kommet efter jeg pillede den originale radio ud som ikke virkede. Under arbejdet hoppede slangen fra sprinkleren af og der kom lidt vædske ud på et par af kontakterne til lys mm. Men det er tre uger siden så det burde være tørt. Ydermere så vil motoren heller ikke stoppe igen når jeg drejer nøglen og bremselyset bagpå lyser konstant.
Mht. relæet så byttede jeg det ud med et universal relæ men det var samme summen der kom. Alt virkede perfekt lige indtil jeg fik fingerne op af lommen. Pærene er ikke skiftet og den lyser fint. sikringerne er ikke skiftet men de ser fine ud. Og til sidst så blinker den som den skal, bortset fra katastrofeblink. Det kan den altså ikke
MVH.MEG
Det tyder på at den får noget strøm et eller andet sted fra som omgår tændingslåsen. Jeg ville prøve at fjerne alt det der ikke er originalt.
Selvinduktion fra tændspolen kan godt holde et relæ så den ikke kan slukkes f.eks.
Hvilke kontakter kom der vand i ? De kan jo godt nedsmelte indeni og det kan du ikke se.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
I hvilken position er der katastrofeblink, når kontakten er ude eller inde?
Jeg har en teori om at når du sætter katastrofeblink på, så får du en kortslutning (som kan måles mellem blinkrelæets pol 49a og jord).
Men med de andre fejl oveni (bremse lyset f.eks) så ved jeg sgu ikke rigtigt.
Min opskrift ville lyde noget i retning af at teste hver enkelt del for sig.
Dette kan gøres del for del i en forsøgs opstilling (i bilen), eller som Frank også er inde på, teste systemet minus den del der er under test.
Men husk at en fejl et sted kan være resultatet af en fejl et andet sted.
Mit blikrelæ er lige stået af, men jeg testede alligevel alt igennem og fandt ud af at fejlen var i afviserarmen.
Når du er færdig så er alt selvfølgelig efterladt som i reperationshåndbogen så alle og enhver (incl. dig selv) kan finde rundt i det en anden god gang :wink:
[i:606faf700a]Guds nåde trøste den der køber spyderen uden at få mine noter med. Jeg har f.eks. erstattet lyskontakten med 4 relæer :twisted: [/i:606faf700a]
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Tak for svarene.
Alt på bilen er originalt så der er ikke så meget at pille ud.
Relæet summer når katastrofe knappen er trykket ind - altså slukket. Når knappen trækkes ud så stopper summen fra relæet.
Problemet med bremselyset er først kommet i weekenden, de andre fejl opstod som tidligere omtalt for cd. 3 uger siden.
Kunne en måde at finde fejlene på være at koble en knap fra ad gangen, simpelthen pille stikkene af hver enkelt knap en ad gangen. Eller vil det ikke hjælpe noget?
Men kan en defekt knap, som f.eks katastrofeknappen, have indvirkning på bremse lyset og tændningen?
Jeg har også kikket sikringerne efter. Det er de gamle med en metaltråd liggene udenpå. Alle ser indtakte ud.
Og hvis jeg må komme med et lille tillægsspørgsmål?
Så havde jeg fornøjelsen af at rense bremser på forhjulene i weekenden. Jeg splittede bremserne ad. Og nysgerrig som jeg er så kunne jeg ikke lade være med at trykke på en lille sjov "split" i venstre side. Det var jo bare speedometerkablet jeg trykkede på. Med det resultat at det heller ikke virker mere. Men skal det presses på plads igen eller hvad gør jeg.
Mange tak for de gode svar.
MVH MEG
Din bil er da vist lidt "følsom"
Fejlen kan sagtens ligge i en kontakt. Inden i dem går der jo broer og lus så det ikke altid er let at overskue hvad de gør.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej MEG.
Det er vel ikke så'en at du er kommet til at pille ved bremselyskontakten på hovedcyl., da du har "pillet" ved bremserne eller ??
Ellers vil jeg lige så det der med sprinklervæske i ledninger er noget skrammel. Jeg oplever en gang min ledning på min 03' hoppede af, med det resultat at der er skete en kortslutning, der gjorde at fjernlyset på bilen slog sig selv til og fra !!! også selv om bilen ikke kørte.
Jeg blev sgu lige lidt overrasket, da jeg kom ned om morgenen og boblen stod og lyste en direkte ind i synet. Der var lidt Herbie over det.
Jeg tror det er rigtig god ide at tjekke alt igennem i ledningsnettet omkring sprinkleren.
M.h.t. dit speedometerkabel er kablet presset/skubbet, altså noget der sagtens kan gøres med håndkraft, igennem spindlen og så ud i den "kop" der sidder foran lejerne. Den er der et hul i, som den firkantede del af kablet skal sidde fast i, da det er på den måde det indre kabel drejer rundt og derved får speedo til at virke.
Hvis det er den som du har skubbet igennem, skal du bare sætte den på plads igen, så burde det fungere.
Ikke noget mystisk omkring det.
Pøj Pøj med det