karburator og effektpotter
Hej
jeg skal lige høre om lidt karburator:
jeg har en 34 pict3 karburator og vil køre med en dual quiet potte.
Er der nogen ændringer i dyser osv der bør ændres for at udnytte
potten bedst ?? Eller er standard ok ?
hej fra Ronnie
Det vil højst sansynligt være formålstjenligt at øge hoveddysen med 0,05. Derudover er det nogen gange nødvendigt at give den lidt mere CO på tomgangssystemet for at undgå "off idle bog" Husk´at bore hulerne til forvarmerøret op til 8 mm i højre side og 10 mm i venstre side.
hej Farmer
Tak for tipset, det vil jeg følge.
Hvad så når man skifter den alm. strømfordeler ud med en 009( som ifølge folk skulle være bedre end alm vaakum strømfordeler? ) Er der noget mht tilkarburatoren der kan forfine "venskabet" imellem de to.
hej fra Ronnie
Nej det er der ikke. Der har været skrevet mange artikler om 009 og std. karburator.
Det bedste du kan gøre er at køre med std. strømfordeler og std. karburator. Hvis ikke det er en af de afarter der ikke skal køre med 7,5 grads fortænding.
009 er en nødløsning også ved tuning. Dens avanceringskurve er for kort.
Tro ikke vi kan gøre det bedre end VW. Spar dine penge.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvad betyder det at 009 fordelerens advangceringskurve er for kort?
Duus
hej igen
Nå, så vil jeg da med glæde spare mine penge, for de motorer jeg har er alm. 1600 dobbeltportede med 7,5 grad fortænding. Den ene til min splitbus, skal dog have den omtalte dual quiet pack potte på. Og hvis det kunne give stabiltet/effekt også andet f.eks elektronisk tænding eller 009.
Udover at give ensartet gnist er der så andre fordele ved feks at montere et Ignitor platinafløser sæt.
Og nu jeg har fat i synsmanden:
hvad siger bilsyn egentligt til sådan en dual quiet pack ?
Jeg har også 8 problemer i mit tag, nemlig 8 hjemmelavede skylights huller, lavet med stiksav ! De skal selvfølgelig lukkes med plade eller andet tag på. Men da jeg har bestilt syn 5 maj så når det ikke at blive lavet, så jeg regner med at fremvise bussen med disse 8 vinduer med hjemmelavede plexiglasvinduer i. Er det noget som i synsfolk går op i ??
hej fra Ronnie
At en strømfordelers kurve er for kort betyder at den ikke flytter tændingstidspunktet nok til at det bliver optimalt til en motors behov.
En VW motor skal typisk op på 33-36 grader i total fortænding ved 3000-3300 omdr. for at yde sig maksimale.
En 009 fordeler giver 18-22 grader. Så skal motoren indstilles med en statisk fortænding på helt op til 14-18 grader. Det vil så mange gange give problemer ved lave omdrejninger og tomgang.
Det er bedre at vælge en strømfordeler med 26-27 grader og så stille motoren til 7,5-8 grader.
009-eren er også en skiderik når man skal indstille tomgang. Den starter lidt for hurtigt med at avancere og så er det svært at indstille tomgang.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok Frank... så er den optimale løsning at finde en fordeler med justerbar advancering ligesom Mallory'en?
Ja Mallory har vist sig at være god. Men stadig std. karb.-std. fordeler.
Vi er nok ikke interesserede i dine vinduer. Bare det ikke ligner noget et barn har lavet.
Din udstødning skal være tæt og de larmer jo ikke. Svejs flanger på ved varmekasserne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Et lille hurtigt spørgsmål til dig Frank:
Hvis 009'eren er så skidt, hvordan ser det så ud med 050'eren? Den avancerer så vidt jeg kan se mere, men begynder den også at avancere for tidligt ligesom 009'eren?
Jeg har forstået det; standard karb.-standard fordeler, så det er kun et spørgsmål jeg stiller af ren interesse.
050éren er først aktuel hvis du kører med en motor med længere slaglængde. F.eks 78mm >, eller semi hemi toppe på en T1. Medmindre man skal til at lave gevaldig om på den. Grunden er,at en 050 avancerer noget langsommere end en 009. Hvis man skal købe en fordeler der er rimelig god "out of the box" anbefaler jeg 094éren. Det er en mellemting
mellem 009 & 050. Men den har mere avancring i bunden end 050, og derfor bedre til alm. str. T1ére.
MEN forstå os nu ret. En 009 kan sagtens laves så den fungerer fint. Det
kræver bare at man har tålmodigheden til at skille den ad, måske 10 gange, inden den kører som den skal. Samt at man har et lille udvalg af små fjedre til at skifte med til avanceringsklodserne. Bare det at få den til at lade være med at avancere allerede i tomgang kan godt tage et par forsøg.
Jeg har kun prøvet 050 én gang. Det er mange år siden. Den har længere kurve. Den virker fint og har ikke de samme problemer med at være for hurtig som 009. Jeg har ikke prøvet 050 i rullefelt.
På de motorer jeg har kørt i rullefelt, har jeg selv ændret avanceringskurven i en std. fordeler, for at få den længere kurve. Jeg har så sat andre fjedre i og justeret dem ind.
009 har kun en fjeder til at styre avanceringen, det er derfor det går galt fra tomgang.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.