adskillelse af bremsetromler......
Hey..
Er netop gået i gang med at renovere mine bremser på bussen, men ret hurtigt rendte jeg ind i et problem: jeg kunne ikke få bremsetromlerne af. Jeg har pillet centermøtrikker, hjul og trækaksler af men tromlerne ser ikke ud til at springe af.
Mangler jeg nogen bolte eller blot en hammer der er stor nok?
Tricks og tips modtages med kyshånd...
God påske til alle
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
Sæt hjulet på igen, spænd overarmen og prøv så og se om du kan lirke den af... Så burde den stille og roligt kunne komme af!!!
Mvh Casper
Hej Kasper.
Jeg vil satse på at det er fordi dine bremsebakker har slidt et "spor" i tromlerne.
For at få tromlerne af, er du derfor tvunget til at justere bremsebakkerne ind. Dette gøres via et hul i tromlen, eller to huller i ankerpladerne.
Din bus er vistnok af en årgang hvor det gøres via huller i ankerpladen.
Brug en lygte, og lys ind i de huller. Der vil du se et tandhjul (ved hver bremsebakke) Det drejer du med en skruetrækker og herved trækkes bakkerne indad, og det burde så løse dit problem.
De små tandhjul kan selfølgelig drejes begge veje. Den ene vej strammer man op, og den anden vej løsner man. prøv dig frem. Det mærkes hurtigt.
Håber dette har været til at forstå, og at det løser problemet.
Rigtig god påske.
Mark
hvis det er lang tid siden du har haft tromlen af kan der være kommet en kant på tromlen,og så skal du just. bremserne helt ind ,som du kan gøre bagfra ved de to nederste huler.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
[quote:0e88053418="Mark"]Hej Kasper.
Jeg vil satse på at det er fordi dine bremsebakker har slidt et "spor" i tromlerne.
For at få tromlerne af, er du derfor tvunget til at justere bremsebakkerne ind. Dette gøres via et hul i tromlen, eller to huller i ankerpladerne.
Din bus er vistnok af en årgang hvor det gøres via huller i ankerpladen.
Brug en lygte, og lys ind i de huller. Der vil du se et tandhjul (ved hver bremsebakke) Det drejer du med en skruetrækker og herved trækkes bakkerne indad, og det burde så løse dit problem.
De små tandhjul kan selfølgelig drejes begge veje. Den ene vej strammer man op, og den anden vej løsner man. prøv dig frem. Det mærkes hurtigt.
Håber dette har været til at forstå, og at det løser problemet.
Rigtig god påske.
Mark[/quote:0e88053418]
Hey Mark!
Det lyder perfekt. Jeg bemærkede godt nok at der var nogen gummipropper på bagsiden af ankerpladen men tænkte ikke nærmere over hvad de var til. Så det må være dem jeg skal ha' fat i!
Jeg må kaste mig over det igen......takker får rådene........
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
Hvorfor har du pillet trækaksler af for at lave bremser??? Centermøtrik (og nav) kan også blive siddende, med mindre du skal skifte ankerplader. Gør som beskrevet ovenover , det taget ikke lang tid. Husk at pille de 2 små bolte i tromlen af, hvis de er der...
René 72
Og så når du har fået dem af og skal skifte bremse belægningen, så HUSK at få enten nye trumler på eller få dem drejet af !!!!
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
[quote:dc07bb7de7="Rene72"]Hvorfor har du pillet trækaksler af for at lave bremser??? Centermøtrik (og nav) kan også blive siddende, med mindre du skal skifte ankerplader. Gør som beskrevet ovenover , det taget ikke lang tid. Husk at pille de 2 små bolte i tromlen af, hvis de er der...
René 72[/quote:dc07bb7de7]
Hey Rene!
De røg med i købet af ren uvidenhed......jeg måtte jo gøre et eller andet da tromlerne ikke ville af.... :D :D
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
Nej det er helt normalt at pille tromlerne af med nav og det hele. Det er meget lettere at arbejde med tingene når navet ikke sidder der.
hej kasper
du skal bare huske at slippe H
Find et eksemplar af VolksWorld september 2002, der er det hele beskrevet, både skiver foran og bagtromler, med masser af billeder.Det gør det lidt lettere.....
René 72
Hey Rene!
Du kunne ikke smide dit blad i en kopimaskine/scanner og så sende/maile mig siderne?
Der falder naturligvis fadbamser af..............
Cheers,
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
Jo da, det er jo måden at bestikke mig på, send eller skriv din adresse her og de er i posten i morgen. De hjalp mig meget.
René
René - du er en mester...
Kasper Birkeholm Munk
Dybbølsgade 17 3.th
DK-1721 Kbh. V
Glæder mig til at se på sagerne......
Mange tak,
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
hey kasper........
jeg kunne ikke sove.... og syntes at det var syndt at i skulle i gang med posten........ og så at du ikke kunne komme igang med det samme......
så jeg tillod mig at dumpe dig en mail med det udsnit fra volks world...
håber ikke at rene når at sende det forgæves.......
hvis der er noget med at du ikke kan læse det må du lige sige til.......
filerne er lidt tung.... så det tager nok lidt tid at hive mailen ned.....
men kvaliteten er osse fin.....
hvis du vil have dem i en bedre opløsning kan du lige give mig et præj.....
mvh leo-pol
Kanon Leo-pol!
Jeg har lige modtaget mailen og det ser helt finno ud!
Alletiders - tusind tak for det!!!
Håber du fik sovet lidt efterfølgende..........
Cheers,
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
Så er der ingen undskyldning, bare igang.... Jeg har ikke nået at sende det.
René
Helt i orden René!
Takker dog alligevel for ulejligheden - det var super at du lige gjorde mig opmærksom på artiklen i Volksworld.
Hvordan er det nu med de vw-blade. Er det Volksworld som er det bedste eller skal man kigge andre steder efter bus-relaterede artikler?
Og hvad koster sådan et abonnement?
Snakkes,
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo