Er der mon nogen der ligger inde med et godt foreslag til hvad jeg skal proppe i af stumper? Jeg vil gerne have 70-80 hk og godt bundtræk...
Man kan jo få mange forskellige stumper, men hvad skal kombineres for at opnå et godt resultat?
Mvh. Ole.
Sæt et 1776cc cyl.sæt på og et par enkelte 40mm. Solex Kadron og et lille tarmslyng. Lav topstykkerne i stand med nye styr og udstødningsventiler. Nye topstykker kan også bruges.
Lav noget godt sædearbejde og glat skarpe kanter af. Komp. på 8,5:1.
Den burde give 85HK
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej!
Hvordan med knasten? det er måske ikke nødvendigt?
Jeg tænker også på sådan noget som køling; skal man ændre noget der?
På et 1776 sæt skal blokken bearbejdes eller er det kun toppene?
Ps:Tak for dit råd! (o:
Mvh.Ole
Hvis du ikke vil have mere end 85HK behøver du ikke køre med en anden knast. Det har flere fordele, men den bliver bund-stærk. Faktisk bliver det bundtræk det hele. Den giver nok max under 4500 omdr. Køb en 1600 gearkasse og nyd den.
Og ja både blokken og topperne skal bores. Men hvis du påtænker at tune skal du alligevel have nye lejer mm. Pas på at hovedlejerne ikke har mistet sin prespasning i blokken. Faktisk er det blokken der er ødelagt og fortvivl ikke. Det er 95% af de brugte blokke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nu troede jeg lige jeg var kommet godt igang men når jeg læser herinde på forumet alle de tekniske detaljer har jeg vist stadig lang vej endnu.... Anyway, hvis en grøn tosse som mig føler for at give min brugte 1300 motor en tur som den i nævner der, men skal have et VW-værksted (i stil med kadow, dennis eller kbmanden), hvor meget må man så slippe for sådan en omgang ialt... dvs. arbejdet og delene? Bare et løst afrundet bud?
/Partyman
15000-35000 kr.
15000 for en motor som den vi her taler om og 35000 for en 1776cc med dobbelte karb. og det hele.
Regn med at det eneste du kan bruge fra en std. 1300 er krumtappen og støtteboltene. Plejlstængerne skal renoveres og resten er nok slidt totalt op. Du vil i sidste ende fortryde at du købte for 10000-20000 motordele og så ikke brugte de sidste 4000 for en ny blok. De fås også i aluminium nu.
Det er da derfor at det er 20 år siden jeg sidst har lavet en type1 motor.
Hvis jeg skulle lave en hverdagsmotor på 85-100hk ville jeg stadig bruge pengene på en type4 motor.
Find en 1700 og en 1800 altså en 411-12E og en 412S motor. Ikke transportermotor.
Få 1700 cyl. boret til 1800 stemplerne, køb et sæt nye stempelringe til 1800cc. Nye lejer og ventilstyr og renovering af topstykker. Brug 412S karb. og tag så tyren ved hornene og byg den i en type1.
Det kan du købe dig til i Tyskland eller find svejseren frem og byg et type1 blæserhus på. Der er arbejde med det, men du får en motor du altid kan stole på. Og den er jo strengt taget stadig en std. motor. Jeg vil tro 8000-12000kr. Alt efter hvor meget du laver selv. Men det er slet ikke sikkert det kan gøres til de penge. Varmekasser og så videre er nok ved at være rustet helt væk. Jeg ville stadig bruge mine penge på type4. Hvis man en gang har oplevet sådan en køre op ad bakke i en type1 vil man aldrig have andet. 100hk std. ingen dobbelte ventilfjedre, skrappere knast osv. Bare moment og 12-14km/l. Ja jeg ved godt at ikke alle type4 motorer vi har set kører lige godt. Men det er ikke motorens skyld. Det er fordi man ikke aner hvad der skal til for at lave speedertræk, krumtaphusudluftning og udstødning. Så får man et bæst med en utæt udstødning, der går dårlig tomgang og hoster når man giver gas. Og så spilder den olie. Men det havde såmænd nok heller ikke virket selv det havde været en type1 motor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hørt Hørt.
Har en kammerat der lavede nummeret med 1700 T4 lavet om til 1800 lidt ala det som Frank skriver.
Lidt hævet kompression og 44 dobbelte weber. Gav 93 HK på rullefelt.
Skal dog siges at han ikke havde taget sig sammen til at få den dyset ind på rullefelt og ej heller havde ofret nye lejre eller ordnet topstykker og havde en del dele i forvejen.
Men T4 i type 1 er vejen frem, men gør det ordentligt fra starten. Som det siges Buy once, cry once.. Så duer det bare