STARTER
Findes der en type starter der er bedre en den org. da de kører meget langsomt og det kniber sq med at trække den rundt når der kommer lidt flere kubik på.
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
Amerikanerne sælger startere der har en lille gearkasse så den er gearet til at give flere kræfter.
Bla. Gene Berg.
De virker godt men lyder lidt som en Toyota
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Mikael
Det er rigtig der er produceret High Torque startere, de koster ca 3000 kr stk og de er meget stærke.
men den org starter kan bruges til det meste også selvom du har høj kompression, problemet plejer at være den lille bronze bøsning som sidder i gearkassen der hvor starter akslen drejer rundt.
Hvis den er slidt vil starteren dreje meget langsomt da den bruger mange kræfter ved slør i bøsningen.
Endvidere kan det selvfølgelig være dårlige kabler til starteren eller dårlig forbindelse til batteriet (jeg går ud fra at du har tjekket at batteriet er ok og din generator lader som den skal)
Held og lykke med projektet :D
Bøsninger er ok nye kabler osv. Det var bare at jeg hørte til stumpe marked igår de snakkede om en anden type starter fra en anden bil så ville jeg lige høre om nogen her viste hvilken det var.
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
ok :D
jeg mener at starteren fra en gearkasse med automatgear er stærkere den har heller ikke den før omtalte aksel og bruger derfor ikke starter bøsningen, den er også større rent fysisk- bare et forslag :wink:
den bøsning i snakker om - er den til at skifte ?
Ja man kan få en aftrækker til formålet.
Den ejer jeg ikke, så jeg plejer at tage en lille, men lang skarp skruetrækker og en hammer. Med den kan man forsigtigt flække bøsningen. den er lavet ef bronze så den går let i stykker og så kan man pille stumperne ud med en lille spidstang. Hvis man taber noget bliver det bare malet til mel af svinghjulet, der sker ikke noget.
Så tager man den nye bøsning og stiller den på tommelfingeren, fylder den op med olie og presser på den anden ende med pegefingeren. Så klemmer man olien ud gennem bronzen. Nu er den smurt og man aftørrer let overflødig olie.
Tag en lang 10mm. bolt med en møtrik på og brug som styr og dorn til at banke den nye bøsning i.
Ovenstående er selvfølgelig en beskrivelse til brug når motor og gearkasse sidder i bilen.
Hvis motoren er ude kan man jo bare banke bøsningen ud.
Hvis I vil have flere detaljer må I spørge igen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hej jeg har lige købt helt ny automat starter der er meget stærker in normalt pris uden en i bytte er 1500kr...denne skulle meget gerne løse dit problem men normalt er det ikke noget problem for de originale starter der må være et andet problem ...
mvh thomas
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
8) Nogle vil sikkert mene at det er helt forkert.. Men faktum er at en 6V starter på en 12V bil, snurrer hurtigere og trækker fint højkomprimerede motorer rundt.
Det er godt nok ikke sundt for starteren at køre i længere tid ad gangen, og starteren bliver hurtigere slidt... meeen det virker altså..!
:oops: jeg vil give anders ret når han siger at du kan bruge en 6v starter men det er også kun en midlertidig løsning da den ikke kan klare det i længere tid..... :wink:
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
Jeg har købt en starter af en svensker, som efter sigende ved hvad han har med at gøre.
Det er en automaticstarter med 6v rotor og 12v stator(eller omvendt?).
Det kalder han en "9volt starter", den skal have meget højt moment, og kunne holde til strabadserne.
Jeg har ikke prøvet den med stor motor, da min kværn ikke er færdig endnu..
Jeg har desværre glemt hvad han hedder, men han er kendt i sverige for at bygge gearkasser.
-------------------------------------------
Jeg kender ikke så meget til de der toyota "hi-toque"-startere..
Min 2,1l wasserboxerbus med 10,5:1 i kompression er originalt monteret med en std. 12V folkevognsstarter (godt nok med lidt anden udformning på tænderne) - så hvis en tunet folkevogn ikke kan starte med en alm. 12V starter, så er den slidt, smadret, får ikke strøm, passer ikke til svinghjulet, eller kører med en dårlig bøsning..
Apropos bøsningen så skiftes den nemt når motoren er ude ved simpelthen at slå den nye bøsning ind fra motorsiden, når den nye sidder hvor den skal, så falder den gamle ud..
Hvis man absolut vil have en stærkere starter så er:
Automaticstarteren en anelse stærkere (sidder også på jagtvogn og porsche 911)
en transporter diesel starter MEGET stærkere og kan monteres med lidt modificeringer..
6V 68-> (12V tandhjul) folkevognsstarter en del stærkere - og så kan den også starte bilen når batteriet er halvfladt..
Både min 2,4 type 4 og min oxyboxer bliver startet af nogle gamle 12V slidte startere uden problemer....
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Okay, jeg ka så forstå at der ikke er en starter som passer direkte over, feks. fra anden vw type, det var osse mest fordi jeg syntes en type 1 starter lyder meget doven iforhold til andre startere, eksempelvis golf 2 eller lign. Men ellers tak for de mange gode råd og ideer.
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
Det kan altså godt være at en stor motor bliver hård at dreje.
Min 2,4L type4 drejede helt normalt. Men min 2,6L var meget hårdere.
Om det er noget med slaglængde/plejlstangslængde ved jeg ikke, for resten var identisk.
Elnefs 2,4L er også lidt stram. Men jeg tror jeg tror også at høj komp. og den store 103mm. stempeldiameter kan have noget at sige.
Automatik-starteren kan være god. Den er lidt stærkere og så bruger den ikke bøsningen i gearkassen. Det er en fordel med 228mm. kobling. Det er ikke den samme som en 911 starter. Den er vist stærkere endnu.
6volt starteren tager ikke skade af at køre på 12 volt. Jeg mener egentligt ikke der rent teknisk er noget der hedder en 6volt eller 12volt jævnstrømsmotor. Det kommer an på hvad den skal bruges til.
En 6volt der kører ved 12 volt på en std. motor, løber for hurtigt og den er noget hård ved startkransen. Det kunne måske afhjælpes ved at sætte en 12volts trækspole på.
En 12 volt virker ikke ved 6 volt. Nej men det er fordi den ikke har kræfter nok ved 6 volt. Den kan godt køre men ikke trække noget.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej
Jeg har rodet lidt med det starter værk der kørte med en automatic starter først virkede rimelig okay men den gik til efter at jeg tabte svinghjulet knækkede bolte osv fik at vide dengang at en automatic starter giver 0.6hk en standart giver 0.5hk jeg købte så en med automatic udseende der giver 1hk den virker godt en BOSH der stammer fra en porsche til 1700kr i ombytning
John Elnef
Hej
en standard t2 starter fra 75 trækker fint en 2,7 911 motor.
Lars
-------------------------------------------
Hvordan går det i øvrigt ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg roder også lidt med de startere der, og er gået igang med at efterprøve noget jeg har læst en svensker har skrevet et sted. Nemlig at følgende startere fra andre bil modeller passer på folkevogns gearkasser.
-------------------------------------------
fem og tyve 709453
Jeg har så købt 020-911-023D, som er selvbærende og på 2 Kw. Skoda Octavia vist nok.
https://www.autodoc.de/casco/10953446
Den passer også perfekt ned i monteringshullet. Begge bolthuller skal filles til, hvilket jeg ikke tror er noget problem med en rundfil.
Jeg vender tilbage når det er afprøvet.
/John
-------------------------------------------
fem og tyve 709453
john du skal være obs på at start relet vender op hvilket kniber med pladsen jeg lavet en mystisk t boldt til min
-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
den her passer lige på ..men man er nød til at bygge et hjælpe relæ på da der er støre forbrug på bundstykket måske også til din john ,. måske kan man bruge de andre lidt størere fra 911 a ædre dato hvis den skal være kraftigere. mvh poul
https://www.ebay.co.uk/itm/Starter-Porsche-911-912-914-92360410100-VW-1500-Karmann-Ghia/153068118995?fits=Car+Make%3APorsche%7CModel%3A911&hash=item23a39223d3:g:MrcAAOSwubRXFQEw
-------------------------------------------
http://cph-air.dk/
jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
Er den Poul henviser til ovenfor ikke bare en automatic starter som i alle tilfæde sidder på type3 og type4. Den har CSP https://vwcustomspeed.com/produkt/Startmotor-12v-t1234-aut-utbytes
-------------------------------------------
Tlf. 4072 2806
73 412LE automatic variant
70 1600TLE automatic
Ja det er rigtigt at solenoiden vender opad - hvis det skulle blive et problem på min Earlybay, kan jeg jo altid bruge den i min prøvebænk.
Jeg skal nok fortælle hvordan det gik når jeg kommer så langt.
/John
-------------------------------------------
fem og tyve 709453