For nogen tid siden fik jeg 4 motorer i bytte i en handel (Med armen på ryggen- hmmm Olsen !) Nå en af dem så lovende ud, idet der var renoveringsmærker over det hele på den. Fandt så, via nummrene ud af at det var en Vege motor, renoveret i 92´.
Toppe og cylindere så osse rimelige ud, og udefra så plejlstængerne meget lovende ud.
Men da jeg så fik den flækket her i påsken, fik jeg da noget af en overraskelse. Sådan en gang klamprenovering skal man da lede længe efter!!!!
Blokken var flugtboret til 1. overstørrelse, men boringen var foregået så hurtigt at der nærmest var "gevind" på ydersiden af lejerne. Dernæst har blokken ikke været spændt ordentlig i moment da jobbet er blevet udført, for krumtappen har kun lagt an på ca det halve af lejet, fordi blokhullet var ovalt med ca. 3/10 !!!
Krumtappen var osse slebet til 1 understr. Men sølerne er skæve, og varierer 1/10 mm fra side til side !
Plejlstængerne er for brede til sølerne. Der var kun 1,5/10 mm sideslør nu, men der har været mindre da den blev samlet, for krumtappen er helt blå oppe på siderne, så den har været rigtig varm.
Og oliepumpen var 3/10 mm over øverste slidgrænse. Det tyder på at den aldrig er blevet skiftet.
Så det var jo nok derfor motoren var blevet sat til side. Den har sagt LYDE.
Så et stk ellers udmærket motor nærmest lige til jerndyngen ! bare fordi en eller anden hollænder står og ryger en joint mens han laver motor :evil:
Toppe og cylindere så osse rimelige ud, og udefra så plejlstængerne meget lovende ud.
Men da jeg så fik den flækket her i påsken, fik jeg da noget af en overraskelse. Sådan en gang klamprenovering skal man da lede længe efter!!!!
Blokken var flugtboret til 1. overstørrelse, men boringen var foregået så hurtigt at der nærmest var "gevind" på ydersiden af lejerne. Dernæst har blokken ikke været spændt ordentlig i moment da jobbet er blevet udført, for krumtappen har kun lagt an på ca det halve af lejet, fordi blokhullet var ovalt med ca. 3/10 !!!
Krumtappen var osse slebet til 1 understr. Men sølerne er skæve, og varierer 1/10 mm fra side til side !
Plejlstængerne er for brede til sølerne. Der var kun 1,5/10 mm sideslør nu, men der har været mindre da den blev samlet, for krumtappen er helt blå oppe på siderne, så den har været rigtig varm.
Og oliepumpen var 3/10 mm over øverste slidgrænse. Det tyder på at den aldrig er blevet skiftet.
Så det var jo nok derfor motoren var blevet sat til side. Den har sagt LYDE.
Så et stk ellers udmærket motor nærmest lige til jerndyngen ! bare fordi en eller anden hollænder står og ryger en joint mens han laver motor :evil: