Hejsa
Hvordan kan man se hvilken type gearkasse man har hænderne i.
Der må være nogle synlige forskellige i numre eller lign.
Vwenlig hilsen McCloud
8) Der står et nummer på siden af gearkassen. Jeg mener det er på højre side i køreretningen. Det er sikkert begravet i snask..
Det er kun de to forreste bogstaver der betyder noget.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvad betyder bogstaverne.
McCloud
Ikke andet end at man kan kende gearkasserne fra hinanden. De kunne ligeså godt hedde Per eller Poul.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
AA, AB, AD, AE, AG, AM, AP, AX:
4,375 Kron-/spidshjul - 0,93 Fjerde gear
AC, AF, AH, AQ, DA, DB, DC:
4,125 Kron-/spidshjul - 0,89 Fjerde gear
AN, AO, AR, AS, AT, AU:
3,875 Kron-/spidshjul - 0,93 Fjerde gear
Fælles for dem alle: 3,78 1. gear - 2,06 2. Gear - 1,26 3. Gear
Ja listen er næsten rigtig. Derfor lod jeg være med at svare konkret.
F.eks. hedder hedder en 1200-1300 gearkasse også AM i 1967-1970. men den er med 0,89 fjerde gear.
Fra 1971, sammen med det styrede trykleje beregnet til koblinger uden ring bliver den med 0,93 selv om den stadig hedder AM.
Jeg vil gætte på at en 1303 Big kører med 4,125 bagtøj og 0,93 fjerde gear, men den hedder også AM. Men det er kun fordi de biler kunne køre 120 i 3. og så fortsatte med at trække i 4. men det var før jeg blev bevidst om at der kunne være noget der og idag er bilerne jo slidt op.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Er der nogen måde hvorpå man kan kende en 1303 Big AM gearkasse fra an "almindelig" AM gearkasse ?
Det må være muligt ved at måle gearingen (kron/spidshjul) når den er ude af bilen, men jeg kender ikke omsætningstabellen. Alternativt er selvfølgelig at splitte gearkassen ad og måle diametren / tælle tænder. :roll:
Hvad gør man ?
-------------------------------------------
Vh. Allan
Et gæt ville være at den kun har dæksel på kronhjulssiden. Den anden side er støbt i et med huset. Men ja den sikreste måde er at tælle tænder
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
For lige at forstå det her rigtigt :
Skal gearingen være små tal ved en "stor" gearkasse eller er det omvendt ?
jeg har en AB gearkasse liggende der altså har :
4,375 Kron-/spidshjul - 0,93 Fjerde gear
Er det så en "langsom" gearkasse ?
Matias
Store tal = lav gearing og omvendt.
Dvs. at din 4,375 gearbox med nævnte kron/spidshjul er lavt gearet (I forhold til en med 3,88 seføli!)
Gearkasser til "motorvejskørsel med store motorer" er således ofte en med 3,88 kron/spidshjul "højt gearet" som giver højere fart i alle gear ved lavere omdr. Dette kræver dog godt moment, derfor store motorer her.
CSP tilbyder en med 3,88 K/S og 0,82 fjerde.. den giver ca. 177 Km/h ved 5000 omdr/min med 195/60/15 dæk.....
Med andre ord: Din med 4,375 K/S er hurtig i optræk men langsom i topfarten (da omdrejningerne jo begrænser denne).... Så jeg vil ikke betegne din som en "langsom" gearbox, det er jo et vurderingsspørgsmål.........
FWM