jeg har lige stillet ventiler og tæning og mener at have læst at det er en god ide`at måle sine tændkabler igennem.
jeg er bare ikke en ørn til det der med strøm - så jeg er lidt på den - og håbede at en ville forklare hvordan det lige gøres.
Jeg har et test-instrument der kan måle ohm, men hvordan gøres det ? Skal jeg gøre det med motoren igang ?
Matias
Du skal måle dine kabler ved at tage fordeler dækslet af og tændrørshætten af tændrøret.
Så kan du måle hvor mange ohm kablet har ved at røre ved messingpolerne i dækslet og ved metaldelen oppe i hætten. Her skal være 1000 ohm eller 1Kohm. Midterkablet skal have 0 ohm.
Hvis der er mere modstand eller der slet ikke er forbindelse, så skru hætten af og se hvad der er gennem selve kablet. det skal så vise 0 ohm.
Hvis der er mere end 1000 ohm skal du købe nogle andre hætter.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
8) Det er rigtigt, men ikke helt alligevel...
Grundet radiostøjdæmpning af tændingssystemet, skal der være minimum 2Kohm i hver tændkreds, dvs tårnkablet, rotoren, rotordækslet, 1 tændkabel og 1 tændrør, dog maksimum 10 Kohm af hensyn til driften.. Der skal jo være hul igennem!
Hermed sagt at der BEH
Det er en af grundene til at jeg sometider bestemmer mig til ikke at svare herinde. De værdier jeg opgiver/oplyser er dem der er i kablerne fra fabrikken. Så vidt jeg husker er der 5000 ohm i rotoren, men jeg kan gå ud og måle det. Der er ikke noget i dækslet eller midterkablet.
Alt mulig andet end de værdier er forkerte eller uoriginale og giver ofte anledning til problemer. Jeg har kørt med std. kabelsæt og kabler på alle mulige tændi,--- nej jeg gider ikke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
okay - jeg prøver at måle på mine ting og kommer tilbage når det er gjort.
Så kan i se om mine tal er ok eller ej.
Matias
nu har jeg testet mine ting og har fået følgene resultat.
jeg har sat mit instrument på 20kohm (er det rigtigt)
I kablerne var der 0.00 ohm og i hætterne var der 4,0-4,2 ohm
er det så for meget ? og skal jeg købe nye ?
Ja du kan jo læse længere oppe at der skal være 1000 ohm i hvert kabel med hætten på, så det er for meget.
Jeg var ude at måle en ny rotor og der var 4000 ohm i den.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har altid kørt med kobbertændkabler (0 ohm), ligesom vw´ originale, så vidt jeg har forstået er modstanden der for at radiostøjdæmpe, og der må modstanden i rotoren være rigeligt, det går i hvertfald ikke ud over min radio..
Jeg har en enkelt gang (altså meget sjældent) haft problemer med en rotor, det var en tricky fejl at finde, da den var periodisk..
Tændkabler derimod (dem med kobber i) er der aldrig problemer med, jo mindre der fysiske defekter - knæk, smeltede osv.
Platiner er absolut den del af tændingssystemet der er flest problemer med.. hvis de bliver brændt af for hurtigt, så prøv at skifte kondensatoren, det er den der skal minimere gnisten over platinerne..
Hvis motoren "mistænder" en gang imellem ved et konstant omdrejningstal fx 90kmt, så er der en stor chance for at det er kondensatoren der er ved at stå af, det sker ind imellem.
Den nemmeste måde at checke tændkabler og -rør -og motoren iøvrigt - UDEN måleinstrument, er at tage tændkablerne af rotordækslet en ad gangen, motoren skal falde lige meget i omdrejninger for hvert tændrør du kobler ud, hvis motoren ikke reagerer på at du fx tager tændkablet af til 3éren, så er det der du skal finde en fejl...
hvis du mistænker et tændkabel, så prøv at bytte det med et af de andre, de står ikke af alle sammen på en gang..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
tak for de gode svar.
Nu har jeg kasseret de hætter og byttet dem ud med nogle andre der har 0 ohm