Hej.
Jeg skal til at finde en egnet motorblok til opbygning af en standard 1600 motor. Jeg har selv en 3-4 stykker at vælge imellem, men har ikke kigget dem efter endnu.
Jeg har fundet ud af at jeg skal vælge en med 2 trykudligningsventiler, men har også læst at jeg skal finde den med de bedste lejesøller.
Så er det bare at jeg ikke ved hvordan man ser om de er gode nok - er det med et mikrometer man ser det ? - og hvis de er for slidte, skal den så flugtbores?
Og skal der så bruges en overstørelse af lejer ?
Matias
Hvis du ikke har skildt motorerne af endnu så start med at trække de 6 store 12mm. bolte i blokken op til 50Nm, altså 5kgm. Hvis krumtappen ikke kan dreje rundt sp kassér den.
Hvis den stadig kan dreje så prøve at se den indeni. Hvis lejets reservedelsnummer er hamret i blokken og du kan mærke olierillen fra det midterste hovedleje tydeligt med fingrene så skal den bores.
Det bedste bud er tit en type3 blok eller en 1200 Jeans blok.
Du skal også måle blokken i "tykkelsen" der hvor aksiallejet sidder. Jeg mener std. er 22mm. Pasningen er så i lejet. De har kunnet fåes i 21 så man kunne dreje blokken ned til 21mm hvis den var ødelagt.
Farmer har erfaringer med flugtboring.
Og ja der skal selvfølgelig overstørrelse lejer i til det nye større hul. De kommer typisk i halve millimeter spring.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for svaret Frank.
Jeg forstår bare ikke det med at spænde blokken sammen til 5kgm - og så kassere hvis den ikke kan dreje rundt, og beholde den hvis den kan.
Jeg ville jo tro at den var mere slidt hvis den stadig kunne dreje - men hvad ved jeg amatør
reservedelsnummeret - cirka hvor skal det stå inde i blokken?
Jeg har en blok fra en 1200 Jeans, men hvorfor er de bedre end andre T1 motorblokke ?
Den "tykkelse" du omtaler - er det selve tykkelsen af godset i blokken ?
Matias
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Så-så Rolle, nu ikke så sur.
Ja Matias det er tykkelsen på blokken. Altså hvis den er f.eks. 21,95mm. så dur den ikke.
Det der sker når en blok bruges, er at hullerne til krumtappen arbejdes ud af deres bane. Derfor klemmer den krumtappen fast når man overspænder den.
VW foreskriver at man også spænder topstykkerne til 5kgm. før man skiller den ad. For at se om man trækker støtteboltene ud af huset.
Grunden til at jeg nævner en 1200 Jeans blok, er at den jo af gode grunde ikke har fået så mange tæsk som en 1600 og så passer den med delene fra 13-1600. Det gør en gammel 1200 ikke. Jeg er ikke klar over om det er fra 71 eller fra 73. Men det burde være når den kommer med to oliereduktionsventiler.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
tak for de gode svar Frank - der skulle åbenbart lidt ekstra til før jeg fattede det :roll:
Nu har jeg prøvet at spænde de 6 store bolte op til 5 kgm - og den kørte stadigvæk lige nemt rundt.
Derefter har jeg kigget efter indvendigt og synes ikke jeg kan mærke nogen olierille ved det midterste hovedleje.
Nu mangler jeg lige at måle "tykkelsen" på blokken og har heller ikke fundet det reservedelsnummer.
Ser det godt eller skidt ud ?
Matias
Det lyder indtil videre godt.
Farmer.