Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Det gode rust arbejde

Tags:
No tags yet.

(permalink) rummand Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg syntes der er mange måder at gribe rusten an på når man spørger og læser hist og her.

Så mit spørgsmål er hvad er den bedste fremgangsmåde til at bekæmpe rusten på?

- Når der skal laves en lille stenslags skade
- Når der skal laves en større rust/tærrings skade

Jeg vil meget gerne have den bedste fremgangsmåde, med grunder, primer, lakering og hærder osv.

Er der en superformel og nogle supermatrialer/produkter der sparker rogn?
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 20 years siden | | | |
kosmetisk rust som f.eks. stenslag bearbejdes best med en sandblæser, du kan købe en pletsandblæser i harald nyborg til et par hundrede.. grund straks efter du har blæst (jeg mener en to komponent korostabil grunder er den beste at bruge)

Større kosmetiske rustskader.

sørg for at finde ud af hvor meget rust der egentlig er tale om. Altså slib det pågældende sted ned til rå metal med en vinkelsliber monteret med evt sandpapirsskive. Slib et godt stykke omkring det tærede sted så du er sikker på du ikke skal til at reparer et mindre hul ved siden af det pågældende hul bagefter, så er det bedre at skifte et større stykke.

Derefter skærer du ud, tilpasser et reperationsstykke i samme pladetykkelse som på det pågældende sted. Ved kosmetisk rust foretrækker jeg at svejse kant mod kant, det giver det pæneste resultat efterfølgende, og mindst spartelarbejde.. Man kan også false en kant med en falsetang så har du mere styr på emnet der skal isvejses, og det er også lidt nemmere at svejse når pladerne går ind over hinanden.

Det er svært helt at undgå spartel eller tin efter en reperation. Tin er selvfølgelig at foretrække, men kan være svært at arbejde med, det kræver lidt øvelse at lære at styre det. Men det er en rigtig god ide at lukke eventuelle lufthuller i svejsningen med tin. Hvis ikke du er til tin men spartel, er det bedst at starte med at fylde plastikpadding i (hvis du er i tvivl om der er lufthuller i svejsningen). Hvis du ikke gør det men bare bruger almindelig spartel vil fugten trænge igennem lufthullerne i svejsningerne og i værste fald vil spartlen falde af i flager med tiden (sker selvfølelig ikke på 2 dage, men nogle år). Plastikpadding har en evne til at modstå fugten.

Der er lidt delte meninger om man skal spartle direkte på rå plade eller oven på en to komponent grunder. Jeg synes godt der kan opstå problemer med at slibe overgang ved spartling oven på grunder. Men prøv dig frem hva det angår. Efter spartelarbejdet er udført grundes selvfølgelig.

Der er mange måder at lave rustarbejde på. Ovenstående fremgangsmåde til kosmetiske rustskader mener jeg ihvertfald er en solid bekæmpelse af rust, som kan holde i mange år hvis man ellers er omhyggelig.

God arbejdslyst..

Vh Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) rummand Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Spring,

Jeg takker for det fine svar og den gode vejledning.

Jesper
(permalink) Germanlook Member
Skrev for 20 years siden | | | |
... nogen der vil uddybe arbejdsgangen med tin? Jeg har aldrig fået sat mig ind i hvad det går ud på :oops: .

Har i gode tips hvad spartling og valg af spartelmasse angår?

Og hvad med priming af metaliserede emner - er det bare 2-komp. primer - holder det?

Reply

You must log in to post.