Olievalg
Vi har nok været igennem det her før...
Jeg er i syv sind angående valg af olie til min motor.
Den er jo temmelig tunet (11:1 komp, W-130, Superflo, hårde dobb.fjedre,IDA osv, osv)
Jeg mener man kan bruge billig olie til opstart, og derefter hælde den gode olie på, men hvilken? Mineralsk? syntetisk eller semi?
5-40, 20-50? Bardahl, esso, castrol, BP, agip, shell, duckhams, ???????
Det er vist de "gamle rotter" jeg henvender mig til :P
-------------------------------------------
Rune. Som udgangspunkt vil jeg kraftigt fraråde dobbeltfjedre under opstart! Der er alt for stor risiko for at det æder knast eller løftere. Sådan er det bare idag. Tough shit !!! - Pil den inderste fjeder ud og kør den ind med den yderste alene, (opstart + de første par hundrede km.) Sæt så den inderste i igen. Så er du ret sikker på succes.
MHT. olie, så er der jo næsten lisså mange meninger som der er motorbyggere. Men idag er der en gennemgående "linie" som jeg osse bruger:
1. Ren SAE 30 olie af en rimelig kvalitet. Den skal jo trods alt lægge "begynderfilmen" Eller
2. Halv SAE 30 og halv 15W/40 mineralsk dieselmotorolie. Grunden er, at SAE 30 olien hjælper til med at få urenheder til at bundfælde og komme med i et evt. filter, mens dieselmotorolien har nogen gode antislidegenskaber, som virker i positiv retning under opstart.
Jeg skifter olie og evt. filter efter de første 20 -30 minutter, Så efter max 200 km og derefter 2500 km. hvis der er filter på anbefaler jeg så skift hver 5- 7000 km afhængig af hvormeget den kører. Vinterkørsel 30 % oftere. pga. den meget kondens som bliver opsamlet i olien. Ligeså hvis der køres mange "købmandsture"
Jeg er absolut ikke fortaler for de tykke viskositeter, idet jeg mener de ofte giver flere problemer end gavn. Og så tar det osse effekt.
En god 15W/40 mineralsk baseret olie, Pennzoil, Quakerstate, Kendall, Agip, Duckhams, Torco, Texaco etc. Ikke SHELL´s. "X" serie. DEN DOWER
Rolig nu Torben, jeg HAR taget de inderste ud.:-)
Tak for info'en.
Men nu er jeg i tvivl om hvilken tændspole jeg skal bruge......
Skal jeg mon bare bruge den blå jeg har fra biltema??
Eller skal der andre boller på suppen?
Jeg har mallory strømfordeler, NGK B7 Tændrør og siliconekabler...
På forhånd tak.
-------------------------------------------
Hvad bør man bruge til en standard 1300cc motor, der kører længere ture incl. motorvejskørsel hver dag ??
[quote:1a1e571756="Fastoldvw"]Vi har nok været igennem det her før...
Jeg er i syv sind angående valg af olie til min motor.
Den er jo temmelig tunet (11:1 komp, W-130, Superflo, hårde dobb.fjedre,IDA osv, osv)
Jeg mener man kan bruge billig olie til opstart, og derefter hælde den gode olie på, men hvilken? Mineralsk? syntetisk eller semi?
5-40, 20-50? Bardahl, esso, castrol, BP, agip, shell, duckhams, ???????
Det er vist de "gamle rotter" jeg henvender mig til :P[/quote:1a1e571756]
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Valg af olie er ved at være en religion og Rune du vil få lige så mange svar som antallet af dem du spørger.
Med hensyn til oiletype, mineralsk, halvsyntetisk, helsyntetisk, vil jeg helt klart ikke vælge en helsyntetisk fordi den er varme isolerende. Dette faktum er ret dårlig i fobindelse med en lufkølet motor fordi olien sørger for mellem 30-40 procent af kølingen af motoren. Hvis så olien ikke kan transportere/videregive varmen fra motoren er det ikke så godt......
Har hørt meget godt om Penzoil halvsyntetisk fra både VW og Porsche folk.
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Jeg har gode erfaringer med Bilkas 15/40 olie. Faktisk den olie der gav mindst ventilstøj på VW til dagligt brug. Topstykkerne var altid pæne og rene under dækslerne.
Til tunede motorer vil jeg nok læne mig op af hvad de amerikanske knastfirmaer siger. Mineralsk Penzoil, Quaker State osv.
Fat-performance siger det er et fedt, bare man skifter ofte.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har altid kørt på duckhams 20/50 på min T4 og den ser stadig fin ud inden i og i ventildæksler osv efter mere end 40.000km på bagen og de 39.000km med hovedet godt oppe hvor pigernes ryk bliver fræk når de plukker jordbær
john
Jeg har aldrig haft nogen grund til at skifte fra (pt. Penzzoil) 20w/50..
Autobremsen i rødovre har det til 140,- for 5 liter
Jeg har ikke nerver til 10/40 mine motorer, jeg synes at det lyder forfærdeligt, og i mine gamle bøger anbefaler VW W30 olie som bekendt er meget tyk.
Ingen steder i mine motorer er tolerancerne mindre end i en vw standardmotor, tværtimod så er der en chance for at de kører varmere, så hvoffor skulle man bruge en tyndere olie..?
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
[quote:e50b4cd385="Fastoldvw"]Rolig nu Torben, jeg HAR taget de inderste ud.:-)
Tak for info'en.
Men nu er jeg i tvivl om hvilken tændspole jeg skal bruge......
Skal jeg mon bare bruge den blå jeg har fra biltema??
Eller skal der andre boller på suppen?
Jeg har mallory strømfordeler, NGK B7 Tændrør og siliconekabler...
På forhånd tak.[/quote:e50b4cd385]
Den blå Bosch fra Biltema er go´nok, hvis det er en rigtig Bosch. Du kan du kende den på at hvis der står Bosch på Bakelitten mellem klemme 1 & 15, så burde det være en rigtig.
Hvis du kører med elektronisk tænding kan du måske hente lidt effekt og bedre forbrænding ved at bruge en kraftigere spole og så øge gnistgabet til 0,9 - 1 mm på tændrørene. Men det tror jeg er i småtingsafdelingen.
MHT olietype i en std daily driver kommer det sig ikke så nøje. Men en 15W/40 som VW selv foreskriver vil da være mit valg. Og hvis man skifter olie for hver 2500 - 3000 km kan man sagtens bruge BILKA olie. For den er slet ikke slidt v. 3000 km. den er måske ved at være lidt kontamineret, men det er en helt anden sag.