Det er en vandkølet boxer-motor som sad i transporterne i fra 1986 (er ikke helt sikker på årstallet) og frem. Der var 1,9- og 2,1-liters udgaver.
-Se evt vwmortens oxyboxerside:
http://www.gearheads.dk/oxyboxer
VW Transportere blev leveret med vandkølede boxer benzinmotorer, der i princippet har samme opbygning som en luftkølet type1.
De leveredes så med hhv 1.9 og 2.1 liters slagvolmen.
De kaldes Wasserboxer (Wasser = Vand)
Når man så laver dem om, dvs fjerner kølekappen, ændrer pindboltmønsteret og lidt andet, kan man bruge type 1 topstykker og afdrejede type 1 94mm cylindre.Man skal også ændre på køleskjolde og lidt andet, da blokken er bredere.
DET kalder man så en oxyboxer. (Oxy = Luft)
Det beskrives meget tydeligt på Mortens Side om Oxyboxeren.
Navnet stammer iøvrigt fra Australien hvor de vist var først med at lave denne konvertering. Firmaet hedder vist Hellbugs.
Smart ombygning ham vwmorten har lavet....men kan man ikke bare beholde wbx'eren original, når man monterer den i en type 1? Selvfølgelig skal man montere en køler et sted, men kunne dette ikke lade sige? Nogen der har gjort det før?
------------------------------------------- Reservedele til Jeep og Chrysler http://www.jeepster.dk
8) Jesper Danborn kører med 2,1 L wasserboxer i sin 55 oval. Køleren ligger ude i reservehjulsbaljen..
Det kan lade sig gøre men det er noget af et puslespil at finde pladsen, da motoren med diverse rørføringer, boxe osv. fylder noget mere end en T1..!