Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Udstødnings-pindbolte

Tags:
No tags yet.

(permalink) Matias Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej
Findes der en patent-løsning til at udskifte pindboltene på topstykkerne - altså dem til udstødningen. Jeg har et par stykker som er temmeligt meget rustne, og trænger til at blive skiftet.
Skal der varmes på topstykket eller skal der svejses på selve bolten ?
Når man er igang kan man så ikke ligeså godt skifte til rustfrie pindbolte ?

Matias
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) Hvis ikke de sidder MEGET fast kan du tage 2 møtrikker og spænde dem kontra på pindbolten.. Så kan du dreje dem ud. Ellers svejs en møtrik fast på pindbolten..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis de ellers er hele så lad dem sidde og rens dem evt. med en skæremøtrik. De sidder fast som ind i H....
Du skal holde dig fra rustfrit, de går løse. Rustfrit er på mange måder et dårligt valg på bilmotorer med de skiftende temperaturer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja nu har jeg fået et problem - ville skifte en på et topstykke - en der var rustet så meget at den SKULLE skiftes.
Jeg svejsede en møtrik på den smule der var tilbage og ville skrue den af - MEN - så knækkede den bare helt inde ved topstykket så nu er der kun stumpen tilbage.
Hvad gør jeg ?
Borer jeg den ud?

Kan man evt. bore op og bruge en "case saver" - altså dem med 10mm gevind udvendigt og 8mm indvendigt.


John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det kan du sikkert godt.

Reddede engang en tilsvarende situation ved at bore ud og skære gevind.

Og derefter montere en ny bolt med sekskantet hovede - det holdt resten af den boblelydpottes levetid.
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Har du prøvet at svejse en 8mm møtrik på stumpen nede i toppen? så bliver den så varm at den sikkert går løs.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det ER noget lort at få ud når først de er knækket. Nogle gange kan man have held med at svejse en møtrik på, lade det køle ned og så varme toppen op udenom og dreje. Men ellers skal du have fat i boremaskinen.. Hvis man har lidt tålmodighed og tager den tid der skal til, så borer man LIGE og i MIDTEN.. 8) Med bor i en halv mm spring, og på et tidspunkt "falder" resterne af pindboltens gevind ud og man kan bruge det originale gevind i toppen - ellers skal du bore op og bruge en helicoil/"case saver".
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvor kan man købe de helicoil/ case saver

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 18 years siden | | | |
jeg tror nok at jeg ville starte med at bore et 5mm hul i den og så varme den op.... lad den køle helt af og smid en ornpik i.....men pas på.... de små ornpikke knækker let... hvis den ikke er til at få løs ville jeg dernest prøve den med møtrikken..... og til sidst den med at bore den ud og rede gevindet.......
det er den fremgangs måde jeg plejer at bruge...... og har fanneme redet mange gevinder igennem tiden....
hvis det går helt galt mener jeg at det lige passer med at man på en T1 top kan smide en 8mm møtrik op i en af køleribberne og bruge den "fra bagsiden"
mvh leo-pol
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja jeg er ikke kommet længere med forsøgene med at få den ud - det må blive efter jul.
Men jeg har et gammelt topstykke der er ser mishandlet ud ved den ene pindblot. Det er forsøgt boret ud engang. Det er ikke lykkedes særligt godt. Hullet er ikke centreret og er omkring 10mm stort.
Topstykket ser ellers fint ud og tænkte hvis det skulle i brug om ikke man kunne få svejset hele hullet til og derefter lave et nyt 8 mm hul ?
Er topstykkerne på type et af ren aluminium der er til at svejse i eller bliver det noget "ged"

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Husk hvis du vil bor den ud at slå en kørner-prik lige midt i stumpen før du borer. Og brug en søjleboremaskine hvis det er muligt. Ellers er det umuligt at bore lige i midten... Og hvis først boret smutter ud i alu'en er der hurtigt hul der i stedet for..
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
he he - jeg har fået eksperimenteret lidt med det gamle topstykke med det store hul på 10 mm. Jeg skar gevind så jeg kunne bruge en helicoil/case saver. Jeg havde kun en med 10mm udvendigt og 6 indvendigt.
Jeg skruede den i med Locktite og lod den sidde til næste dag.
Derefter borede jeg den op til 7,5mm og skar 8mm gevind - satte en lang 8mm bolt i og møtrik på bagsiden sammen med Locktite.
Skar hovedet af bolten og vupti - ny pindbolt :lol:

Nu mangler jeg bare at få stumpen ud af det andet topstykke. Men jeg mangler noget til at varme på topstykket med. Kan man bruge de der små gasbrændere eller skal man ha fat i noget gas/ilt værk ?


John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Til 8mm gevind skal du kun bruge 6,8mm bor.
Med hensyn til Locktite, så er fint nok og du føler også at du limer den, men når det kommer ud at køre bliver topstykket varmere end Locktite kan tåle. Du har så sat en møtrik på bagsiden, så der sker ikke noget.
Det er mere ment som en oplysning til andre.
Glem alt det med at svejse og varme. De støtter er sat fast i et gevind fra fabrikken, der faktisk har en klempasning, så de sidder fast.
Selvfølgelig kan man være heldig.
Det gælder i øvrigt også for topstykstøtterne, de lange i blokken. Der er gevindet også lavet så de klemmer.
Med hensyn til at svejse nede i sådan et hul. Det kan man ikke. Man kan ikke komme ned og få begyndt, om jeg så må sige.
Jeg vil ikke udelukke at man inden for flyindustrien har specielt grej der kan gøre det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.